Maksamisen pilotilla etsitään keinoja helpottaa ikääntyneiden laskunmaksua
Helsingin taloushallintopalvelun tavoitteena on kuluttajan e-laskun ja suoramaksun käytön lisääminen sosiaali- ja terveydenhuollon laskutuksessa. E-laskujen lisäämisessä kohderyhmänä ovat verkkopankkia käyttävät asiakkaat. E-laskumahdollisuus on kaupungilla ollut jo vuodesta 2007.
"Myös ne asiakkaat, joilla ei ole tietokonetta ja verkkopankkitunnuksia, voivat hyötyä sähköisestä maksamisesta, sillä Helsinki on syksyllä ottanut käyttöön suoramaksun. Suoramaksu tarjoaa nykyaikaisen vaihtoehdon niille asiakkaille, joilla ei ole tarvittavia välineitä sähköiseen asiointiin", kertoo prosessivastaava Anita Andsten Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Yhteisen pilotin tavoitteena on rohkaista ja tukea ikääntyviä asiakkaita siirtymään paperilaskusta sähköiseen laskutukseen. Sähköisen maksamisen etuja tuodaan pilotissa voimakkaasti esille.
"Digitaalinen rahojen siirto lisää myös ikäihmisten taloudellista turvallisuutta, kun käteistä ei tarvitse kuljettaa mukana", sanoo kehityspäällikkö Kristiina Siikala Finanssiala ry:stä. Siikala on jäsenenä Mummonmarkan vartijat -ohjausryhmässä, jonka keskeinen tavoite on ikääntyneiden taloudellisen hyväksikäytön vähentäminen.
Helsingin kaupungin Andsten muistuttaa, että sähköisellä laskutuksella on taloushallinnossa merkittäviä etuja: näppäilyvirheet tai esimerkiksi osoitteenmuutoksesta johtuvat maksamisen viiveet vähenisivät huomattavasti. Sähköisellä maksamisella on välillisesti myös myönteisiä ilmastovaikutuksia.
Kuluttajien siirtyminen paperilaskuista sähköiseen e-laskuun on osoittautunut Helsingissä hitaaksi. Viime vuonna lähetetyistä 1,2 miljoonasta kaupungin eri toimialojen ja liikelaitosten laskuista sähköisenä oli noin 30 prosenttia. Sosiaali- ja terveysalan henkilöasiakkaiden e-laskuista sähköisiä on tällä hetkellä vain noin 14 prosenttia.
Pilotin suunnittelussa ovat mukana Helsingin kaupungin taloushallintopalvelun ja Finanssiala ry:n lisäksi Helsingin Vanhusneuvosto, Helsingin Seniori-info, Kampin palvelukeskus sekä Kaapelin mediakeskus.
Pilotin osapuolet toivovat, että tietoa sähköisen maksamisen eduista saadaan levitettyä kohderyhmässä. Pilotin loppuraportti kokoaa aikanaan tehdyt toimenpiteet ja suositukset sähköisen maksamisen lisäämiseksi Helsingin lisäksi käyttöön myös laajemmin eri kuntiin ympäri Suomen. Pilotin viestintää hoidetaan järjestäjien viestintäkanavien ja senioreille tarkoitettujen tilaisuuksien kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finanssiala ry:
Kehityspäällikkö Kristiina Siikala, puh. 020 793 4273
Helsingin kaupunki:
Prosessivastaava Anita Andsten, Taloushallintopalvelu, puh. 09 310 25324
Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari, Helsingin Sosiaali- ja terveystoimiala SAS-palvelu puh. 09 310 69984
Erityisasiantuntija Jani Suonperä, Kaapelin Mediakeskus Oy, puh. 044 557 7484
Helsingin vanhusneuvoston edustaja Timo Auranen, puh. 041 505 7668
Tietoja julkaisijasta
Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.
Finanssiala - Uudistuvan alan ääni
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry
Sijoittajien kiinnostus rahastoihin jatkui vahvana marraskuussa – uusia sijoituksia lähes miljardi euroa9.12.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin marraskuussa yhteensä 973 miljoonaa euroa uusia pääomia. Samaan aikaan rahastopääomaan vaikutti kielteinen markkinakehitys. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuukauden lopussa kuitenkin lähes 200 miljardia euroa.
Mahdollisuus hoivan täydentämiseen ei saa jäädä vain varakkaiden yksinoikeudeksi8.12.2025 09:55:22 EET | Tiedote
Vanhushoivan nykytilanne on kestämätön. Suomessa väki vähenee ja harmaantuu. Meillä on yhä vähemmän työikäisiä, jotka rahoittavat hyvinvointiyhteiskuntaa ja toisaalta vanhushoivaa tarvitsevien määrä kasvaa. Samaan aikaan julkisen sektorin kustannukset ovat kasvussa ja jotkut hyvinvointialueet suoranaisen kriisin partaalla. Hoivan piiriin voi olla vaikea päästä, ja hoivapalveluiden määrä ja taso vaihtelevat hyvinvointialueittain. Myös vaatimalla on mahdollista saada enemmän ja parempaa hoivaa kuin naapurinsa. Näin kirjoittaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Arno Ahosniemi kolumnissaan.
YEL:n uudistamisessa on pidettävä pää kylmänä – kyse on yrittäjien sosiaaliturvasta5.12.2025 12:39:39 EET | Tiedote
”Yrittäjien eläkevakuutuksen uudistamisessa on pidettävä pää kylmänä, mikäli haluamme säilyttää yrittäjien eläkevakuutuksen (YEL) sosiaaliturvan kivijalkana yrittäjille”, Finanssiala ry:n (FA) eläkeasioista vastaava johtaja Mikko Kuusela muistuttaa. Julkisessa keskustelussa usein unohdetaan, että YEL:n tehtävänä on turvata myös yrittäjän toimeentuloa monissa elämäntilanteissa. YEL-työtulo vaikuttaa vanhuuseläkkeen lisäksi työttömyysturvaan, sairauspäivärahaan, vanhempainetuuksiin ja perhe-eläkkeeseen.
Elli Aaltonen FA:n webinaarissa: Omaisuutta ei pitäisi huomioida hoivamaksuissa, Ahosniemi samoilla linjoilla3.12.2025 15:35:47 EET | Tiedote
Kelan entinen pääjohtaja Elli Aaltonen tyrmää ajatukset varallisuuden huomioinnista vanhusten hoivamaksuissa. Aaltosen mukaan omaisuuden huomioinnilla olisi vaikutusta muun muassa veronmaksuhalukkuuteen, sijoitusintoon ja se edesauttaisi kahden kerroksen väen syntymistä vanhusten hoivaan. Finanssiala ry yhtyy Aaltosen näkemyksiin ja kannattaa sen sijaan oman varallisuuden vapaaehtoista käyttöä hoivaan. Millaiseen hoivaan suomalaiset ovat tulevaisuudessa oikeutettuja? Onko hoivan laatu ja saatavuus yhdenvertaista eri puolilla maata? Kuka maksaa – ja miten – kun hoivan tarve kasvaa mutta maksajia on yhä vähemmän? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia Finanssiala ry:n webinaarissa. Elli Aaltonen toimi tilaisuuden alustajana.
Pankkibarometri: Odotukset kotitalouksien luotonkysynnästä heikentyneet – säästövakuutuksiin sijoittaminen kasvussa2.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Kotitaloudet ovat kysyneet luottoja loppuvuoden 2025 aikana jonkin verran enemmän kuin vuotta aiemmin, selviää Finanssiala ry:n Pankkibarometrista. Odotukset lainanottohalukkuudesta maltillistuneet selvästi edelliseen kyselyyn verrattuna. Yritykset ovat kysyneet luottoja jonkin verran enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, ja odotukset yritysten luotonkysynnälle vuoden 2026 alussa ovat varsin positiiviset. Barometrin mukaan yritysten odotetaan kysyvän luottoa erityisesti investointeihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
