Maksukyvyttömyystapaukset kasvussa

Maksukyvyttömyystapausten ennustetaan lisääntyvän useimmilla markkinoilla vuosina 2022 ja 2023, kun valtiontuki monissa maissa lopetetaan.

Kaksi silmiinpistävää poikkeamaa ovat Uusi-Seelanti ja Hong Kong, joissa maksukyvyttömyystapaukset tulevat vähentymään vuonna 2022. Tämä johtuu siitä, että näissä maissa verotuen odotetaan jatkuvan vuoden 2022 loppuun asti, mikä lisää kasvumahdollisuuksia.

Atradiuksen uusimman maksukyvyttömyysraportin mukaan odotamme vuonna 2022 maailmantalouden nousevan vähitellen pois Covid-pandemiasta ja rajoituksia höllennettävän useimmissa maissa. Talouskasvun näkökulmasta näemme kuitenkin, että suurin osa talouksien uudelleen avaamisesta saaduista hyödyistä on jo käytetty. Lisäksi toimitusketjujen pullonkaulat, kasvava kulutuskysyntä ja Ukrainan sota painavat kasvua lisäämällä hintapaineita. Odotamme kuitenkin, ettei maailmantalous ajaudu lamaan, sillä Venäjä ja Ukraina eivät ole tarpeeksi suuria talouksia vaikuttaakseen globaaliin kasvuun (ne edustavat alle 2 % maailman BKT:sta).

Suurin vaikutus maailmantalouteen on raaka-aineiden hintojen nousulla. Arvioimme maailmanlaajuisen inflaation olevan 6,1 prosenttia vuonna 2022, millä on negatiivinen vaikutus kuluttajien ostovoimaan ja maailmanlaajuiseen BKT:n kasvuun, jonka odotetaan hidastuvan 3,4 prosenttiin vuonna 2022 (5,9 % vuonna 2021).

Tämän vuoden jälkeen odotamme maksukyvyttömyystapausten määrän vähentyvän tai pysyvän suunnilleen samana. Tämä johtuu siitä, että heikot yritykset, jotka eivät selviä ilman tukea, ovat jo menneet konkurssiin. Tulevina vuosina yritysten on sopeuduttava toimimaan ilman merkittävää valtion tukea. Yrityksille, jotka ovat jo ottaneet paljon velkaa pandemian aikana, tämä voi olla haaste.

– Vastuullinen yritys tuntee pelikenttänsä. Yritysten on ensisijaisen tärkeää tuntea oman asiakkaansa maksukäyttäytyminen, ettei pallo mene maalin ohi. Tietämällä miten asiakas käyttäytyy pystyt myös varautumaan ennalta. Pahimmassa tapauksessa asiakkaan maksukyvyttömyys voi vaikuttaa negatiivisesti kassavirtaan, ja yrityksesi voi joutua vaikeuksiin. Tunne, toimi ja ennaltaehkäise. Kun riskienhallinta on kunnossa, voit huoletta keskittyä oman ydinbisneksesi hoitoon.

Lue koko raportti täältä.