Maksuton jätteenkeräyspiste voi sijaita hyvinkin lähellä kotia

Yleisimpiä kotitalouksien hankaliksi kokemia jätteitä ovat sähkölaitteet ja isompi metalliromu sekä vaaralliset jätteet, joita ei kerätä kiinteistöjen jätetiloissa tai Rinki-ekopisteissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on perunut keräysautokierroksensa syksyltä 2021, mutta muistuttaa, että kyseisille jätteille löytyy maksuttomia kierrätyspisteitä ympäri vuoden.

HSY:llä on pääkaupunkiseudulla noin 40 vaarallisen jätteen keräyskonttia. Ne sijaitsevat yleensä huoltamoiden tai kauppojen pihassa ja ovat avoinna niiden aukioloaikoina. Avaimen saa kassalta.

HSY:n Sortti-asemat ottavat maksutta vastaan kaikkia keräysautojen keräämiä jätteitä: metalli- ja sähköromua sekä kodeissa syntyviä vaarallisia jätteitä. Yleisimpiä vaarallisia jätteitä kuten maalia, kemikaaleja, liuottimia ja energiansäästölamppuja voi lisäksi toimittaa HSY:n vaarallisen jätteen keräyskontteihin, joita on noin 40 eri puolilla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea.

Sortti-asemia HSY:llä on yhteensä viisi Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kirkkonummella. Asemat ovat auki ympäri vuoden, Konalan asema myös viikonloppuisin.

- Jos haluaa nopeuttaa käyntiään Sortti-asemalla, jätteet voi ilmoittaa ennakkoon verkkopalvelussa eSortti.fi. Jos on tuomassa samalla myös maksullisia jätteitä, ne voi maksaa palvelussa etukäteen, toimintovastaava Eetu Keinänen vinkkaa.

Sortti-asemilta voi tarvittaessa vuokrata peräkärryn jätteiden kuljetukseen viidellä eurolla. Jos ei itse saa järjestettyä kuljetusta, HSY:n maksullinen Nouto-Sortti tarjoaa vaihtoehdon. Siinä kuljetushinta määräytyy jätteen määrän ja painon mukaisesti.

Tuottajilla omia jätekeräyksiä

Monien tuotteiden valmistajilla ja maahantuojilla on jätelain mukaan velvollisuus järjestää tuotteiden jätehuolto kustannuksellaan, kun tuotteet poistetaan käytöstä. Tällaisia ovat muun muassa sähkö- ja elektroniikkalaitteet sekä paristot ja akut. Kotitalousasiakkaille onkin tarjolla lukuisia maksuttomia keräyspaikkoja, joista osa voi sijaita hyvinkin lähellä kotia.

Esimerkiksi energiansäästö- ja led-lamput sekä alle 25 cm kokoiset sähkölaitteet kuten hiustenkuivaajat tai pienet kaiuttimet voi palauttaa ilman uuden laitteen ostovelvoitetta niitä myyviin suurempiin kodinkoneliikkeisiin ja tavarataloihin.

Myös paristot ja pienakut hoituvat kierrätykseen helposti kauppareissun yhteydessä. Kaupan henkilökunnalta voi kysyä keräyslaatikon sijaintia. Isompia, kuten auton tai sähköpyörän akkuja vastaanottavat niitä myyvät erikoisliikkeet. Muistathan teipata paristojen ja akkujen navat, ennen kuin jätät ne keräysastiaan. Isot akut voi laittaa myös muovipussiin. Tällä helpolla niksillä vastakkain osuvat navat eivät aiheuta vaarallista oikosulkua ja mahdollista tulipaloa.

HSY ei järjestä keräysautokierrosta, jonka piti alkaa 30. elokuuta 2021. Syynä on koronatilanne – 30–40 minuuttia kestävillä pysähdyksillä ei pystytä takaamaan terveysturvallista asiointia, kun paikka voi olla hyvinkin ahdas ja ihmisiä paljon.

Tarkat tiedot keräyskonttien sijainneista ja niihin soveltuvista jätteistä voit tarkistaa osoitteesta www.hsy.fi/vaarallinenjate.
Sortti-asemien sijainnit, aukiolot ja hinnastot: www.hsy.fi/sorttiasemat
Lisätietoa Sortti-asemilla käytössä olevasta itsepalveluasiointipalvelusta
Jätteiden lajitteluohjeet www.hsy.fi/jateopas
Lisätietoja jätehuollon tuottajavastuusta: https://www.ymparisto.fi/tuottajavastuu

Yhteyshenkilöt

Sortti-asemien toiminnasta: HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen(at)hsy.fi
HSY:n keräysautoista ja vaarallisista jätteistä: toimintovastaava Maarit Kiviranta, puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.9.202121.9.2021 15:57:57 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.9.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon toimialajohtajan viran auki julkistamisesta sekä seuraavista hankesuunnitelmista: Orapihlajantien ja Paatsamatien alueen vesihuollon hankesuunnitelma Tikkurilan vedenjakelun turvaaminen ja alueen vesihuollon kehittämisen hankesuunnitelma Korppaanmäentien ja Vanhan Ruskeasuon alueen vesihuollon hankesuunnitelma. Lisäksi hallitus saa tiedoksi: HSY:n osavuosikatsauksen 1.1.–31.8.2021 Helsingin seudun uuden maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2020–2031 ensimmäisen sopimusvuoden seurantaraportin.

HSY:n hallitus on valittu14.9.2021 12:48:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous päätti 14.9.2021 kokouksessaan asettaa hallituksen ja tarkastuslautakunnan nelivuotiskaudeksi 2021 - 2025. Toimielinten kokoonpano määräytyy HSY:n perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien asukaslukujen ja kunnallisvaalien tuloksen perusteella. Kokoonpanossa on otettu huomioon myös sukupuolten välinen tasa-arvo. Hallitus vastaa kuntalain mukaisesti HSY:n hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä yhtymäkokouksen päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Hallitus valvoo HSY:n etua, edustaa kuntayhtymää ja käyttää sen puhevaltaa. Se myös edustaa HSY:tä työnantajana ja vastaa henkilöstöpolitiikasta. Lisäksi hallitus vastaa HSY-konsernin omistajaohjauksesta. Hallitus koostuu 14 varsinaisesta jäsenestä, joista jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Jäsenistä seitsemän on Helsingistä, kolme Espoosta, kolme Vantaalta ja yksi Kauniaisista. Hallituksen puheenjohtajaksi helsinkiläinen Mia Nygård-Peltola (Kok.)

HSY:n uusi toimitusjohtaja on tekniikan lisensiaatti Tommi Fred27.8.2021 16:50:14 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus valitsi kokouksessaan 27.8. tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin, 52 vuotta, HSY:n toimitusjohtajaksi. Fred toimii HSY:n vesihuollon toimialan toimialajohtajana. Hän on työskennellyt HSY:ssä sen perustamisesta v. 2010 lähtien, ensin osastonjohtajana ja vuodesta 2017 lähtien toimialajohtajana. Tätä ennen hän työskenteli Helsingin Vedessä. - Toimitusjohtajan tehtävää haki kovatasoinen joukko, joilta löytyi monipuolista osaamista ja kokemusta johtajan tehtävistä, kertoo HSY:n hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola. HSY on samoin kuin useat muutkin kuntaorganisaatiot mielenkiintoisten haasteiden edessä muun muassa ympäristö- ja talouskysymysten osalta. Haimme vahvan kokemuksen lisäksi innostavaa johtamisen ammattilaista ja Tommi Fredillä on tästä vahvat näytöt, Nygård-Peltola jatkaa. HSY:n toimitusjohtajan virkaan haki 36 henkilöä. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja

HSY:n hallituksen päätökset 27.8.202127.8.2021 16:49:59 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti valita toimitusjohtajan virkaan tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - HSY:n tarvitseman jätepitoisen maan seulonnan ja kuonan seostuksen, jätteen käsittelyn ja aluehuollon sekä polttoon kelpaamattoman jätteen käsittely Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella tilataan Bimu Oy:ltä - sekajätteen keräys- ja kuljetus takakuormaustyönä Pohjois-Helsinkiin tilataan neljälle urakka-alueelle Auriga Oy:ltä ja kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy:ltä - kartongin keräys ja kuljetus takakuormaustyönä Helsingin kantakaupunkiin tilataan kahdelle urakka-alueelle Rabindo Oy:ltä ja yhdelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - Sortti-asemien siirtolavakuljetuspalvelut tilataan Ruskeasantaan Helsingin KTK:lta ja Kivikkoon, Konalaan, Jorvakseen sekä Ämmässuolle Espoon KTK:lta - turpeen hankinta keskeytetään. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta ja jätehu