Maksuton Quad9 DNS-palvelu tuo tietoturvaa jokaisen ulottuville

Yksityisyyden suojaa ja tietoturvaa lisäävä Quad9 soveltaa IBM X-Forcen tietokantoja suojatakseen käyttäjiä miljoonilta haitallisilta verkkosivuilta.

NEW YORK - 16.11.2017: IBM SecurityPacket Clearing House (PCH) ja Global Cyber Alliance (GCA) julkistivat tänään uuden maksuttoman palvelun, joka antaa jokaiselle yksityishenkilölle ja yritykselle mahdollisuuden lisätä yksityisyyden suojaa verkossa.

Quad9-nimipalvelinpalvelu (DNS: 9.9.9.9) suojaa käyttäjiä miljoonilta haitallisilta verkkosivuilta, joiden tiedetään urkkivan henkilökohtaisia tietoja, saastuttavan käyttäjien laitteita erilaisilla kiristys- ja haittaohjelmilla tai linkittävän käyttäjän petokseen.

Quad9 mahdollistaa jatkuvan suojauksen, kunhan dataliikenne on ohjattu kulkemaan palvelun kautta. Lisäksi palvelu tukee käyttäjän yksityisyyttä verkossa entistä paremmin. Palvelu ei tallenna tai hyödynnä käyttäjien henkilökohtaisia tunnistetietoja (PII). Toisin kuin jotkin DNS-palvelut, jotka hyödyntävät keräämäänsä tietoa markkinointiin tai muihin tarkoituksiin, Quad9 ei kerää henkilötietoja tai jaa mitään tietoja väestötieteellisiin analyyseihin tai markkinointitarkoituksiin.

Quad9:n käyttöönoton myötä yksityishenkilöillä ja yrityksillä on mahdollisuus suojaan, joka on tehokas ja maksuton. Tarvittavat muutokset asetuksiin ovat vähäiset. Quad9 ei vaadi käyttäjältä muita määritystoimenpiteitä kuin DNS-kyselyiden uudelleenohjaamisen. Palvelussa on kyse reaaliaikaisesta ja pitkälle järjestelmän ohjaamasta tietoturvasta, joka estää pääsyn tunnetuille haittasivustoille. Palvelun antama suoja ei kata ainoastaan pöytäkoneita ja kannettavia, vaan se on laajennettavissa myös muihin laitteisiin, kuten televisioihin tai IoT-teknologioita hyödyntäviin ratkaisuihin. Usein tällaiset laitteet tai ratkaisut jäävät perinteisten tietoturvaratkaisuiden ulottumattomiin jättäen ne alttiiksi hyökkäyksille.

Miten Quad9 toimii ja miten palvelun voi ottaa käyttöön?

• Käyttäjän tulee vain asettaa laitteidensa tai reitittimensä DNS-palvelimen osoitteeksi 9.9.9.9, jolloin dataliikenne ohjautuu Quad9-palveluun. Lue lisää käyttöönotosta täältä.
  • Käyttäjän surffatessa verkossa ja valitessa osoitteen, Quad9 DNS-palvelu varmentaa kohdesivun turvallisuuden ennen käyttäjän päätymistä varsinaiselle sivulle.
  • Quad9 tarkistaa sivuston hyödyntäen IBM X-Force threat intelligence dataa, joka pitää sisällään analyysin yli 40 miljardista sivusta ja kuvasta sekä 17 miljoonasta tietoturvahyökkäyksestä.
  • Quad9-palvelu hyödyntää ja hyödyttää 18 uhkasyötettä, joita tarjoavat muun muassa Abuse.ch, Anti-Phishing Working Group, Bambenek Consulting, F-Secure, mnemonic, 360Netlab, Hybrid Analysis GmbH, Proofpoint, RiskIQ ja ThreatSTOP.
  • Palvelua tuotetaan 70 paikassa 40 eri maassa. Seuraavan puolentoista vuoden aikana määrän odotetaan kaksinkertaistuvan. Tällä taataan nopea ja laadukas palvelu käyttäjille.

Miksi tarvitsemme DNS-turvaa?

Kyberrikollisuuden aiheuttamien kustannusten arvioidaan nousevan maailman laajuisesti yli 2 biljoonaan dollariin vuoteen 2019 mennessä, joten rikollisille kyse on rahakkaasta toiminnasta. Rikolliset myös kehittävät jatkuvasti toimintaansa ja käyttämiään välineitä luodakseen yhä realistisempia sivuja houkuttimiksi. DNS-palvelun tarvetta lisää myös se, että vuoteen 2025 mennessä arvioidaan olevan jopa 80 miljardia verkkoon yhdistettyä tai IoT-teknologioita hyödyntävää laitetta, joiden tietoturvan ylläpitäminen ja päivittäminen on osoittautunut haastavaksi ohjelmistojen haavoittuvuuksien ja virheellisten määritysten vuoksi.

Laajempi englanninkielinen tiedote

Lisätietoja Quad9 DNS-palvelusta

Lisätietoja IBM X Force -ratkaisuista

Lisätietoja IBM:n tietoturvapalveluista ja ratkaisuista

Seuraa ja osallistu keskusteluun Twitterissä @IBMSecurity #Quad9DNS #IBMXForce

Miten DNS toimii?

Pekka Puska
Tietoturvapalvelut
Pekka.Puska@ibm.com

Tutkimusravintola TestEat avattiin Munkkiniemessä25.10.2018 15:01Tiedote

IBM:n tiloissa Helsingin Munkkiniemessä on avattu uudenlainen tutkimus- ja pilottiravintola TestEat. Fazerin, VTT:n ja IBM:n käynnistämä crEATe-innovaatioekosysteemi tutkii ja auttaa kehittämään tulevaisuuden ruokailuun ja ruoantuotantoon liittyviä ratkaisuja oikeassa ravintolaympäristössä muun muassa tekoälyn avulla. Asiakkaille ravintola TestEat tarjoaa arkisin viihtyisän kahvilan sekä herkullista ja terveellistä lounasta.

IBM julkisti vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen tulokset18.7.2018 23:16Tiedote

Revenue Up 4 Percent Year to Year; Strong Profit Performance Highlights GAAP EPS from continuing operations of $2.61; Operating (non-GAAP) EPS of $3.08; both up 5 percent GAAP Pre-tax income up 14 percent; Operating (non-GAAP) pre-tax income up 11 percent -- Pre-tax margins expanded more than 100 basis points year to year Revenue of $20.0 billion, up 4 percent (up 2 percent adjusting for currency) Strategic imperatives revenue of $39.0 billion over last 12 months, up 15 percent (up 12 percent adjusting for currency); represents 48 percent of IBM revenue Cloud revenue of $18.5 billion over last 12 months, up 23 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $11.1 billion in the quarter, up 26 percent year to year (up 24 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations ARMONK, N.Y., July 18, 2018 . . . IBM (NYSE: IBM) today announced second-quarter results. "We delivered str

IBM julkisti vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen tulokset17.4.2018 23:36Tiedote

Revenue Up 5 Percent Year to Year; Improving Gross Margin Trajectory Highlights Revenue of $19.1 billion, up 5 percent (flat adjusting for currency) Gross margin reflects broad-based improvement in year-to-year performance compared to fourth quarter GAAP EPS from continuing operations of $1.81; Operating (non-GAAP) EPS of $2.45, up 4 percent Strategic imperatives revenue of $37.7 billion over last 12 months, up 12 percent (up 10 percent adjusting for currency); represents 47 percent of IBM revenue Cloud revenue of $17.7 billion over last 12 months, up 22 percent (up 20 percent adjusting for currency) As-a-service annual exit run rate for cloud revenue of $10.7 billion in the quarter, up 25 percent year to year (up 20 percent adjusting for currency) Maintains full-year operating (non-GAAP) EPS and free cash flow expectations. ARMONK, N.Y., April 17, 2018: IBM (NYSE: IBM) today announced first-quarter results. "In the first quarter we maintained momentum in our business, with reported re