Maksuton Quad9 DNS-palvelu tuo tietoturvaa jokaisen ulottuville

Yksityisyyden suojaa ja tietoturvaa lisäävä Quad9 soveltaa IBM X-Forcen tietokantoja suojatakseen käyttäjiä miljoonilta haitallisilta verkkosivuilta.

Miten DNS toimii?

NEW YORK - 16.11.2017: IBM SecurityPacket Clearing House (PCH) ja Global Cyber Alliance (GCA) julkistivat tänään uuden maksuttoman palvelun, joka antaa jokaiselle yksityishenkilölle ja yritykselle mahdollisuuden lisätä yksityisyyden suojaa verkossa.

Quad9-nimipalvelinpalvelu (DNS: 9.9.9.9) suojaa käyttäjiä miljoonilta haitallisilta verkkosivuilta, joiden tiedetään urkkivan henkilökohtaisia tietoja, saastuttavan käyttäjien laitteita erilaisilla kiristys- ja haittaohjelmilla tai linkittävän käyttäjän petokseen.

Quad9 mahdollistaa jatkuvan suojauksen, kunhan dataliikenne on ohjattu kulkemaan palvelun kautta. Lisäksi palvelu tukee käyttäjän yksityisyyttä verkossa entistä paremmin. Palvelu ei tallenna tai hyödynnä käyttäjien henkilökohtaisia tunnistetietoja (PII). Toisin kuin jotkin DNS-palvelut, jotka hyödyntävät keräämäänsä tietoa markkinointiin tai muihin tarkoituksiin, Quad9 ei kerää henkilötietoja tai jaa mitään tietoja väestötieteellisiin analyyseihin tai markkinointitarkoituksiin.

Quad9:n käyttöönoton myötä yksityishenkilöillä ja yrityksillä on mahdollisuus suojaan, joka on tehokas ja maksuton. Tarvittavat muutokset asetuksiin ovat vähäiset. Quad9 ei vaadi käyttäjältä muita määritystoimenpiteitä kuin DNS-kyselyiden uudelleenohjaamisen. Palvelussa on kyse reaaliaikaisesta ja pitkälle järjestelmän ohjaamasta tietoturvasta, joka estää pääsyn tunnetuille haittasivustoille. Palvelun antama suoja ei kata ainoastaan pöytäkoneita ja kannettavia, vaan se on laajennettavissa myös muihin laitteisiin, kuten televisioihin tai IoT-teknologioita hyödyntäviin ratkaisuihin. Usein tällaiset laitteet tai ratkaisut jäävät perinteisten tietoturvaratkaisuiden ulottumattomiin jättäen ne alttiiksi hyökkäyksille.

Miten Quad9 toimii ja miten palvelun voi ottaa käyttöön?

• Käyttäjän tulee vain asettaa laitteidensa tai reitittimensä DNS-palvelimen osoitteeksi 9.9.9.9, jolloin dataliikenne ohjautuu Quad9-palveluun. Lue lisää käyttöönotosta täältä.
  • Käyttäjän surffatessa verkossa ja valitessa osoitteen, Quad9 DNS-palvelu varmentaa kohdesivun turvallisuuden ennen käyttäjän päätymistä varsinaiselle sivulle.
  • Quad9 tarkistaa sivuston hyödyntäen IBM X-Force threat intelligence dataa, joka pitää sisällään analyysin yli 40 miljardista sivusta ja kuvasta sekä 17 miljoonasta tietoturvahyökkäyksestä.
  • Quad9-palvelu hyödyntää ja hyödyttää 18 uhkasyötettä, joita tarjoavat muun muassa Abuse.ch, Anti-Phishing Working Group, Bambenek Consulting, F-Secure, mnemonic, 360Netlab, Hybrid Analysis GmbH, Proofpoint, RiskIQ ja ThreatSTOP.
  • Palvelua tuotetaan 70 paikassa 40 eri maassa. Seuraavan puolentoista vuoden aikana määrän odotetaan kaksinkertaistuvan. Tällä taataan nopea ja laadukas palvelu käyttäjille.

Miksi tarvitsemme DNS-turvaa?

Kyberrikollisuuden aiheuttamien kustannusten arvioidaan nousevan maailman laajuisesti yli 2 biljoonaan dollariin vuoteen 2019 mennessä, joten rikollisille kyse on rahakkaasta toiminnasta. Rikolliset myös kehittävät jatkuvasti toimintaansa ja käyttämiään välineitä luodakseen yhä realistisempia sivuja houkuttimiksi. DNS-palvelun tarvetta lisää myös se, että vuoteen 2025 mennessä arvioidaan olevan jopa 80 miljardia verkkoon yhdistettyä tai IoT-teknologioita hyödyntävää laitetta, joiden tietoturvan ylläpitäminen ja päivittäminen on osoittautunut haastavaksi ohjelmistojen haavoittuvuuksien ja virheellisten määritysten vuoksi.

Laajempi englanninkielinen tiedote

Lisätietoja Quad9 DNS-palvelusta

Lisätietoja IBM X Force -ratkaisuista

Lisätietoja IBM:n tietoturvapalveluista ja ratkaisuista