Maksuttomuus kaikilla koulutusasteilla on suomalaisen yhteiskunnan elinehto

Opiskelijaliike ja opiskelijat ympäri Suomen viettävät tänään maksuttoman koulutuksen päivää. Suomen koulutusjärjestelmä on kehittynyt sadan vuoden aikana lähes olemattomasta lähtötasosta maailman parhaiden joukkoon. Tämä nousu ei ole tapahtunut sattumalta, vaan se on pitkäjänteisen arvopolitiikan tulos.

Maksuton koulutus on tulevaisuudessakin yksi tärkeimmistä tavoista tapa turvata aidosti yhdenvertaiset mahdollisuudet kouluttautumiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Laadukas ja tasa-arvoinen koulutus muodostavat kivijalan Suomen tulevaisuudelle kansainvälisessä kilpailussa.

“Koulutus on paitsi yksittäiselle opiskelijalle, myös suomalaiselle yhteiskunnalle kannattava sijoitus. Opiskeluaika Suomessa on kuitenkin kallista vaikka opinnot itsessään ovat suurimmalle osalle maksuttomia. Elämistä joudutaan rahoittamaan työnteolla ja lainan ottamisella. Se puolestaan hidastaa valmistumista ja vaikeuttaa opintojen päätoimista suorittamista.” Topi Kytölehto lausuu.

“Nykyhallituksen tekemien leikkausten myötä opintotuki ei kata elämiseen liittyviä normaaleja kuluja. Opintotuesta leikattu osa on vähintään palautettava, mutta pitkällä tähtäimellä tarvitsemme sosiaaliturvan kokonaisremontin, Yleisturvan, jossa myös opiskelijat ovat mukaan luettuna.”, Kytölehto linjaa.

“Maksuttomassa koulutuksessa ei ole pelkästään kyse Suomen kansalaisista. Lukuvuosimaksut EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille voivat pitkällä aikavälillä työntää pois kansainvälisiä osaajia, joita Suomi kipeästi tarvitsee. Meillä ei ole varaa sellaiseen.”, Kytölehto lisää.

#maksutonkoulutus

Topi Kytölehto

Puheenjohtaja 2019, Demariopiskelijat

topi.kytölehto@sonk.fi

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis