Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)

Maksuviiveellisten yritysten osuudet eri toimialoilla näyttävät tutkimuksen mukaan noudattavan vakiintunutta kaavaa poikkeusoloista huolimatta.

– Heinä-syyskuussa maksuviiveet ovat kehittyneet odotetusti eri toimialojen välillä, eikä toimialojen keskinäisessä dynamiikassa ole tapahtunut suuria muutoksia poikkeusolojen aikana. Historiallisesti toimialaluokkien keskinäinen järjestys näyttää siis pysyneen melko vakiintuneena. Majoitus- ja ravitsemustoiminnassa maksuviiveellisten yritysten osuus on edelleen muita toimialoja huomattavasti korkeampi, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

Se, miksi maksuviiveitä syntynyt nyt vähemmän, johtuu Iskalan mukaan siitä, että laskuttajat myöntävät poikkeusolosuhteista johtuen tavanomaista pidempiä maksuaikoja sekä tekevät erilaisia maksujärjestelyitä ennen kuin saatavat siirtyvät perintään. Perintätoimeksiantojen kumulatiivinen kehitys on kuitenkin viime vuosiin nähden hieman korkeammalla tasolla, vaikka samaan maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pudonnut. – Tämä kertoo siitä, että maksuviiveet näyttäisivät kasautuvan samoile yrityksille. Osalla yrityksistä maksuvaikeudet ovat syventyneet. Koronatilanteesta johtuen konkurssiuhkaista perintää ei ole tehty, Iskala totetaa.

Vesihuolto, viemäri- ja jätevesihuolto, jätehuolto ja muu ympäristön puhtaanapito sekä sähkö-, kaasu- ja lämpöhuolto, jäähdytysliiketoiminta lukeutuvat toimialoihin, joihin taloudellisen toimeliaisuuden hidastuminen vaikuttaa arvoketjujen kautta.

Maakuntien välisessä tarkastelusta nähdään, että maksuviiveellisten yritysten osuus on pudonnut kaikissa muissa maakunnissa Lappia lukuun ottamatta. Kevään matkustussesongin menetys saattaa edelleen näkyä Lapin yrityskentässä.

Seuraava maksuviiveraportti ilmestyy jälleen tammikuussa. Moni uskoo maksamisen haasteiden jatkuvan vielä pitkään - Intrumin European Payment Reportin mukaan jopa 41 % kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoo saataviin liittyvien maksuviiveiden ja luottotappioiden riskin kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Lue tutkimus tästä.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh: 09 2291 1623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)

Intrumin tutkimus: Yritykset varautuvat taantumaan kustannuksia leikkaamalla5.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia mittaava Intrum European Payment Report -kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 10000 yrityspäättäjää 29 Euroopan maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää eri toimialoilta. Tutkimuksesta nousi esille yksi havainto yli muiden: yrityspäättäjät uskoivat jo silloin taantuman olevan käsillä ja sen aiheuttavan vakavia vaikutuksia yritysten toimintaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa1.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.

Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna31.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.