Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)

Maksuviiveellisten yritysten osuudet eri toimialoilla näyttävät tutkimuksen mukaan noudattavan vakiintunutta kaavaa poikkeusoloista huolimatta.

– Heinä-syyskuussa maksuviiveet ovat kehittyneet odotetusti eri toimialojen välillä, eikä toimialojen keskinäisessä dynamiikassa ole tapahtunut suuria muutoksia poikkeusolojen aikana. Historiallisesti toimialaluokkien keskinäinen järjestys näyttää siis pysyneen melko vakiintuneena. Majoitus- ja ravitsemustoiminnassa maksuviiveellisten yritysten osuus on edelleen muita toimialoja huomattavasti korkeampi, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

Se, miksi maksuviiveitä syntynyt nyt vähemmän, johtuu Iskalan mukaan siitä, että laskuttajat myöntävät poikkeusolosuhteista johtuen tavanomaista pidempiä maksuaikoja sekä tekevät erilaisia maksujärjestelyitä ennen kuin saatavat siirtyvät perintään. Perintätoimeksiantojen kumulatiivinen kehitys on kuitenkin viime vuosiin nähden hieman korkeammalla tasolla, vaikka samaan maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pudonnut. – Tämä kertoo siitä, että maksuviiveet näyttäisivät kasautuvan samoile yrityksille. Osalla yrityksistä maksuvaikeudet ovat syventyneet. Koronatilanteesta johtuen konkurssiuhkaista perintää ei ole tehty, Iskala totetaa.

Vesihuolto, viemäri- ja jätevesihuolto, jätehuolto ja muu ympäristön puhtaanapito sekä sähkö-, kaasu- ja lämpöhuolto, jäähdytysliiketoiminta lukeutuvat toimialoihin, joihin taloudellisen toimeliaisuuden hidastuminen vaikuttaa arvoketjujen kautta.

Maakuntien välisessä tarkastelusta nähdään, että maksuviiveellisten yritysten osuus on pudonnut kaikissa muissa maakunnissa Lappia lukuun ottamatta. Kevään matkustussesongin menetys saattaa edelleen näkyä Lapin yrityskentässä.

Seuraava maksuviiveraportti ilmestyy jälleen tammikuussa. Moni uskoo maksamisen haasteiden jatkuvan vielä pitkään - Intrumin European Payment Reportin mukaan jopa 41 % kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoo saataviin liittyvien maksuviiveiden ja luottotappioiden riskin kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Lue tutkimus tästä.

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh: 09 2291 1623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 21,38 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Maksuviiveellisten yritysten osuuden laskusta huolimatta konkurssien uhka kasvaa - väliaikaisen konkurssilain tavoite tuskin toteutuu21.1.2021 09:45:46 EETTiedote

Vuoden 2020 viimeisellä vuosineljänneksellä maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus jatkoi laskuaan, mutta aiempaa hitaammin. Myös yritysten välinen perintätoimeksiantojen määrä jäi viime vuodesta. Yritysten taloudellinen tilanne Lapissa sekä ravitsemus- ja rakennusalalla on entisestään vaikeutunut ja konkurssien määrä tulee kasvamaan väliaikaisesta konkurssilaista huolimatta.

Suomalaiset säästävät aiempaa enemmän, huoli tulevista eläkepäivistä kasvaa14.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronakriisillä on välittömien vaikutusten lisäksi myös pidempiaikaisia vaikutuksia suomalaisten kuluttajien elämään. Suomalaiset säästävät nyt viime vuoteen verrattuna enemmän sukanvarteen selviää tuoreesta Intrumin European Consumer Payment -raportista. Säästäminen kohdistuu yhä odottamattomiin menoihin ja työttömyyden tai muiden tulojen menetyksen pelkoon. Tulevien eläkepäivien taso myös huolestuttaa.

Suomalaisilla yhä Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, mutta maksuongelmat kasaantuvat lapsiperheille ja nuorille8.12.2020 12:00:00 EETTiedote

Intrumin julkaisema European Consumer Payment -raportti vertailee vuosittain 24:n Euroopan maan kuluttajien taloudellista hyvinvointia maksukyvyn, säästäminen tulevaisuutta varten ja talouslukutaidon osa-alueella. Suomi sijoittui kokonaistuloksissa kahdeksanneksi ja talouslukutaidossa kärkeen jo toista vuotta peräkkäin. Samanaikaisesti lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskussa.