Målet för utsläppsminskningar för Helsingfors trafik uppnås inte med nuvarande åtgärder – nya utreds

Helsingfors stad har inom ramarna för kolneutralitetsmålet förbundit sig att minska mängden trafikutsläpp. För att uppnå målet har man i staden vidtagit flera åtgärder för att få kontroll över klimatförändringen, men den färska utredningen av konsultbolaget WSP visar att de nuvarande åtgärdernas effekt är för långsam i förhållandet till målet.
I programmet Kolneutralt Helsingfors eftersträvas att trafiken producerar endast ungefär 220 000 ton koldioxidutsläpp 2030, men enligt beräkningen blir man med de nuvarande besluten 30 procentenheter efter i målet för utsläppsminskningen. Enligt beräkningen nås målet med de nuvarande åtgärderna inte ens 2040.
”Siffrorna talar för sig själva. Situationen ser mycket mörk ut när det gäller målet, och staden måste med kort varsel ta till alla medelför att målet ska kunna nås”, konstaterar chefen för programmet för utsläppsreduktion, Kaisa-Reeta Koskinen.
Beräkningen bygger på Helsingforsregionens trafikmodell där man har beaktat åtgärder som eftersträvar stadens klimatmål och hållbar tillväxt, såsom en tätare stadsstruktur och utveckling av spårtrafiken. Därtill har man i beräkningen beaktat prognosen för förnyelse av bilparken samt tillväxten av andelen elbilar i enlighet med de nationella prognoserna.
Även om utsläppen minskar betydligt hinner de fattade besluten enligt beräkningen inte påverka tillräckligt före 2030. Staden tänker detta år göra en utredning där man presenterar de mest effektiva åtgärderna för att minska trafikutsläppen.
”Särskilt för biltrafikens prestation måste man hitta effektiva sätt och säkerställa dragningskraften för alternativa färdsätt. Kollektivtrafikens servicenivå och en konkurrenskraftig prissättning är frågor som man måste hålla fast vid”, säger chefen för enheten för trafiksystem Heikki Palomäki.
Största delen av trafikutsläppen i Helsingfors kommer från personbilar. Även om utsläppen från tunga fordon är större per fordon, är deras prestations-, det vill säga trafikmängd betydligt mindre än för personbilismen. Sammanlagt är trafikens andel av Helsingfors stads utsläpp ungefär 20 procent.
Nyckelord
Kontakter
Kaisa-Reeta Koskinen, chef för klimatenheten
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
tfn 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, enhetschef (trafiksystemet)
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
tfn 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Bilder


Länkar
Om

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 18.9.202518.9.2025 18:01:34 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 18.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 2.10.2025.
En ny tillfällig snömottagningsplats byggs på Malms flygplats18.9.2025 10:45:33 EEST | Pressmeddelande
Byggarbeten orsakar att skidspårets sträckning ändras till nästa vinter.
Malminkentällä rakennetaan väliaikaista lumenvastaanottopaikkaa18.9.2025 10:45:33 EEST | Tiedote
Rakentamisen myötä latureitti muuttuu ensi talveksi.
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum