Maltillisia korotuksia kausilippujen hintoihin 14. tammikuuta, vuosilipun ja seniorikausilipun hinnat laskevat

Aikuisten 30 vuorokauden kausilippujen hinnat nousevat 14. tammikuuta 3 eurolla. Kerta- ja vuorokausilippujen hintoihin ei tule korotusta. Vuosilipun ja jatkuvan säästötilauksen sekä 70 vuotta täyttäneiden kausilippujen hinnat laskevat.

Vuosilippu ja sovelluksen jatkuva säästötilaus ovat edullisin tapa hankkia kausilippu. Vuosilipun eli kausilipun 360 vuorokaudeksi saa 14. tammikuuta alkaen 10 kuukauden hinnalla, kun siitä tänä vuonna joutuu maksamaan 11 kuukauden hinnan. Vuosilippu ladataan HSL-kortille ja maksetaan kerralla ostohetkellä. Jatkuva säästötilaus ostetaan HSL-sovellukseen ja maksetaan maksukortilla 30 vuorokauden jaksoissa.

Erityisen edullinen vuosilippu on niille, jotka voivat ostaa kausilippuja HSL-kortille alennettuun hintaan. Lapset, eläkeläiset, liikuntarajoitteiset ja 70 vuotta täyttäneet saavat esimerkiksi AB-kausilipun 360 vuorokaudeksi alle eurolla päivässä.

Hinnankorotukset voidaan pitää suhteellisen maltillisina, vaikka vuoden 2021 lipputulojen arvioidaan jäävän peräti 35 prosenttia vuoden 2019 tasosta. Jäsenkuntien maksaman joukkoliikennetuen osuus nousee vuonna 2021 keskimäärin 64 prosenttiin, kun se on yleensä ollut noin 50 prosenttia HSL:n toimintamenoista. Vaje lipputuloissa on kuitenkin 130 miljoonaa euroa, ja sen kattamiseen tarvitaan kuntien lisäsubvention, valtion tuen ja EU:n tukirahoituksen lisäksi myös hinnankorotuksia.

Muutokset lippujen hintoihin tulevat voimaan poikkeuksellisesti vasta 14.1., koska taustajärjestelmien tavallista laajempi päivitys jatkuu tammikuun ensimmäisiin päiviin.

Uusi alennus 70 vuotta täyttäneille

70 vuotta täyttäneet saavat uuden alennuksen 14. tammikuuta alkaen: he voivat ostaa kausilippuja 45 prosentin alennuksella. Samalla kellonaikaan sidottu alennus kerta- ja lisävyöhykelipuista jää pois.

Kausilipulla voi matkustaa kaikkina päivän tunteina, ja se on myös hinnaltaan edullinen. Esimerkiksi AB-alueella 30 vuorokauden lippu 70+-vuotiaille maksaa 34,50 euroa, eli se tulee kertalippua edullisemmaksi jo silloin, jos tekee enemmän kuin kuusi edestakaista matkaa kuukaudessa. Jos ostaa AB-lipun kerralla koko vuodeksi, sen saa 29 eurolla kuukaudessa eli alle eurolla päivässä.

Kausiliput ja vuorokausiliput sovelluksessa ja HSL-kortilla yhdenmukaistuvat

Yhtenäistämme lippuvalikoimaamme siten, että kausiliput ovat samanlaisia HSL-kortilla ja HSL-sovelluksessa.

• HSL-kortille voi ostaa 14. tammikuuta alkaen kausilippuja 14, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240 ja 270 sekä 360 vuorokaudeksi.
  • Aluksi HSL-sovelluksessa on saatavilla 14, 30, 60 ja 90 vuorokauden kausiliput. Pidemmät kaudet tulevat sovellukseen helmikuussa.
  • Vuorokausilippujen valikoima kasvaa helmikuussa, jolloin HSL-sovelluksesta voi ostaa nykyisten 1–7 vuorokauden lippujen lisäksi lippuja 8–13 vuorokaudeksi. Myöhemmin vuorokausiliput tulevat myös HSL-kortille. Asiakas voi paketoida kausilipuista ja vuorokausilipuista itselleen sopivan pituisen kokonaisuuden. Vuorokausilippu voi olla hyvä vaihtoehto myös silloin, jos tarve tehdä työmatkoja on vähentynyt etätöiden takia tai jos kulkee aktiivisesti viikonloppuisin.

Ostetuista kausilipuista noin 70 prosenttia on 14 tai 30 vuorokauden lippuja. Uusi käytäntömme on entuudestaan tuttu monista muista palveluista, ja jatkossa siis myös HSL:n kausilippuja myydään vain 30 vuorokauden jaksoissa. Lisäksi lipun voi ostaa 14 vuorokaudeksi.

Päivitämme matkustus- ja lippuehtoja sekä käyttöehtoja 14. tammikuuta

Uudet ehdot löydät verkkosivuiltamme:

Kausilippujen hyvityskäytäntöihin tulee muutos. Hyvitämme jatkossa kausilipun käyttämättä jäävän kauden ainoastaan silloin, jos irtisanoo 360 vuorokauden kausilipun tai jos muuttaa kausilipun matkustusaluetta. Hyvitämme jäljellä olevasta kaudesta käyttämättömät 30 vuorokauden jaksot. Esimerkiksi, jos kautta on jäljellä 35 vuorokautta, hyvitystä saa 30 vuorokaudesta. Jos jäljellä on 82 vuorokautta, hyvitämme 60 vuorokautta jne.

Kausilippujen hintoja 14.1.2021 alkaen

Aikuinen AB, BC, D CD  ABC, BCD ABCD
30vrk 62,70 80,60 99,70 142,70
Jatkuva säästötilaus ja vuosilippu (360 vrk), hinta/30 vrk 52,30 67,20  83,10 118,90

Lapset 7–17v., Kelan maksamaa eläkettä saavat ja liikuntarajoitteiset, alennus -50%

AB, BC, D CD ABC, BCD ABCD
30 vrk 31,40 40,30 49,90 71,40
Opiskelijat ja 70 vuotta täyttäneet, alennus -45%  AB, BC, D CD ABC, BCD ABCD
30vrk 34,50 44,30 54,80 78,50

tuotepäällikkö Vesa Jääskö, puh. 050 531 1206
osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
myyntipäällikkö Matias Sarkkinen, puh. 040 149 4799

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.