MALTTI ON VALTTIA VERORATKAISUISSA – OSINKOJEN LÄHDEVERON VAIKUTUKSIA SELVITETTÄVÄ EDELLEEN ASIANTUNTIJAVOIMIN

Finanssiala ry (FA) pitää viisaana, että maan hallitus antaa työrauhan valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmälle, joka jatkaa selvitystyötään ehdotetusta uudesta osinkojen lähdeverosta ja kiinteistösijoitusten verotuksesta. Niin suomalainen finanssiala, mukaan lukien työeläkeala kuin yleishyödyllinen säätiökenttäkin, ovat olleet huolissaan uusista sijoittamiseen liittyvistä veroista.

”Maltti on valttia veroratkaisuissa. Nyt on tärkeätä, että valtiovarainministeriön vero-osaston johdolla asiantuntijat arvioivat veroesityksen vaikutukset ennen kuin poliittisia ratkaisuja verosta tehdään. Tällä hetkellä on kaiken lisäksi hyvin epäselvää, onko veron käyttöönotto ylipäätään mahdollista”, toteaa FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Syksyn budjettiriihessä on Kaupin mielestä syytä tehdä kotimaista omistajuutta ja kotimaista finanssialaa tukevia veroratkaisuja. ”Uudenlaiset omistamiseen ja sijoittamiseen kohdistuvat veron kiristykset eivät tukisi kotimaista omistajuutta ja olisivat täysin ristiriidassa työ- ja elinkeinoministeriön kotimaisen omistajuuden ohjelman tavoitteiden kanssa.”

Kauppi muistuttaa, että esimerkiksi sijoitusrahastojen osinkotulojen verotus kiristäisi osuudenomistajien verotusta, joita on Suomessa jo noin miljoona. Eläkeyhtiöiden suhteen vero pienentäisi työeläkevarojen tuottoa ja toisi paineita eläkevakuutusmaksuihin.

”Ajankohta minkäänlaisille veronkiristyksille on huonoin mahdollinen. Ulkomaisten pääomien kannalta uudenlaiset verot antaisivat väärän viestin sijoittajille erityisesti tilanteessa, kun yritämme nousta ylös koronapandemian talousahdingosta. Suomi tarvitsee uusia sijoituksia ja niiden avulla syntyviä työpaikkoja.”

Hätiköityjä asuntolainakiristyksiä ei kaivata koronasta toipumiseen – kotitalouksien säästämis- ja sijoitusinto kasvanut uuden tutkimuksen mukaan4.5.2021 13:35:30 EEST | Tiedote

”Nyt ei pidä hätiköidyillä ratkaisuilla vaikeuttaa suomalaisten kotitalouksien asunnonhankintaa ja työvoiman liikkuvuutta. Olemme vasta toipumassa koronapandemian synnyttämästä talouskriisistä. Pandemian aikana syntyi asuntomarkkinoille uutta kysyntää, kun osa kotitalouksista huomasi, että nykyiset asumisolot eivät vastaa etätyöajan tarpeita. Osalle kotitalouksia on lisäksi kertynyt koronan aikana säästöjä, joita on esimerkiksi ulkomaan matkailun puuttuessa sijoitettu asuntovarallisuuteen”, muistuttaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja Veli-Matti Mattila.

Pankeilta kerätään lähes 400 miljoonaa euroa vakaus- ja talletussuojamaksuja3.5.2021 15:01:48 EEST | Tiedote

Rahoitusvakausvirasto kerää tänä vuonna suomalaisilta luottolaitoksilta vakausmaksuja 270 miljoonaa euroa. Viime vuonna summa oli 235 miljoonaa. Pankkiunionin yhteisessä kriisinratkaisurahastossa oli viime vuoden lopussa yli 40 miljardia euroa, josta suomalaiset luottolaitokset olivat maksaneet 816 miljoonaa . Rahoitusvakausviraston hallinnoimaan kotimaiseen talletussuojarahastoon kerätään vuonna 2021 talletuspankeilta 128 miljoonaa euroa. Rahoitusvakausviraston talletussuojarahastossa ja VTS-rahastossa on yhteensä 1,27 miljardia euroa.

Rahoitusalan koronaperintö: Työnantajat ja työntekijät yhtä mieltä hybridityön lisääntymisestä jatkossa3.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen kyselyn mukaan rahoitusalan työnantajat ja työntekijät jakavat yhteisen käsityksen siitä, että koronan jälkeen töitä tehdään merkittävässä määrin sekä etänä että konttoreilla läsnä ollen. Asia käy ilmi työntekijöille ja työnantajille suunnatusta kyselystä, jossa selvitettiin koronan vaikutuksia rahoitusalan työelämään.

Hillitsemätön ilmastonmuutos merkitsee vakuutuskelvotonta maailmaa – FA:n raportissa eritellään vahinkovakuuttamisen roolia muuttuvassa ilmastossa22.4.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

Vahinkovakuuttaminen tarvitsee ennakoitavat ja tasapainoiset markkinat sekä vakaat yhteiskunnalliset olot. Hillitsemätön ilmastonmuutos on sama kuin vakuutuskelvoton maailma, todetaan Finanssiala ry:n teettämässä tänään julkaistussa raportissa Vahinkovakuuttaminen muuttuvassa ilmastossa. Ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkiin toimialoihin ja yhteiskunnan toimintoihin, mutta vakuutusalalla on elintärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen ratkaisuissa.

Esko Kivisaaren kolumni: Yrittäjien eläkevakuutus ei ole sijoitus, vaan se on vakuutus21.4.2021 14:54:34 EEST | Tiedote

”Onko palovakuutuksesi hyvä sijoitus?”, kysyi Pennsylvanian yliopiston ekonomistiprofessori Olivia S. Mitchell joitakin vuosia sitten esityksessään Maailmanpankissa. Yleisö jäi hiljaisena miettimään vastausta, jonka Olivia katkaisi toteamalla, että ”palovakuutuksesi ei ole sijoitus, se on vakuutus”. Kokemus tulee mieleen, kun keskustellaan yrittäjän eläkevakuutuksesta (YEL), kirjoittaa Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.

Finanssiala tarjoaa nuorille työelämään tutustumisen etänä14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Peruskoulun yläkoululaiset ja lukiolaiset pääsevät etänä ensi viikolla 19.4.–23.4. tutustumaan finanssialan toimintaan sekä alan työntekijöiden uratarinoihin ja tekemään niihin liittyviä tehtäviä. Finanssialan etäTET eli työelämän tutustumishanke on Finanssiala ry:n (FA) ja Talous ja nuoret TATin yhteistyössä kehittämä. FA:n lisäksi etäTET-viikolla ovat mukana Danske Bank, Nordea, OP Ryhmä ja Varma.