Mämmi on kaikista vuoden sesonkiherkuista suosituin – ruoan verkkokauppa varautuu pääsiäiseen lisäkapasiteetilla

S-ryhmän ruokakaupat palvelevat myös tänä pääsiäisenä laajoin aukioloajoin. Ruoan verkkokaupassa oma toimitusaika on syytä varata ajoissa. S-ryhmän myyntidata kertoo mielenkiintoisista eroista pääsiäisherkuissa eri puolilla Suomea.

Kuva: Sami Heiskanen

Pääsiäisviikon suosituin kauppapäivä S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) on perinteisesti kiirastorstai, joka osuu tänä vuonna torstaille 14.4. Jos ruuhkat haluaa välttää, kannattaa ostoksille suunnata mahdollisuuksien mukaan jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina, eli aamulla ennen yhdeksää tai myöhemmin illalla.

”S-ryhmän ruokakauppojen laajat aukioloajat tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden rauhalliseen asiointiin tänäkin pääsiäisenä. Eri puolilla maata yli 90 S-ryhmän myymälää palvelee pääsiäisenä jopa kellon ympäri”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Moni hyödyntää pääsiäisostoksilla myös ruoan verkkokauppaa, jonka kapasiteettia nostetaan pyhien alla. Koska myös kysyntää on tavallista arkiviikkoa enemmän, oma kotiinkuljetus- tai noutoaika kannattaa varata mahdollisimman pian. Tilauksen sisältöä voi tarvittaessa muokata lähempänä ajankohtaa, kun pääsiäisen ruokasuunnitelmat tarkentuvat.

”Ruoan verkkokaupassamme on mukana jo yli 200 S-ryhmän myymälää eri puolilta Suomea. Jos pääsiäisviikonlopuksi on suuntaamassa esimerkiksi mökille, kannattaa tarkistaa s-kaupat.fi:stä, voiko mökkipaikkakunnan myymälästä tai matkan varrelle osuvasta kaupasta tilata ostokset kätevästi jo etukäteen”, Päällysaho vinkkaa.

Perinteiset pääsiäisherkut pitävät pintansa – alueellisia eroja kuitenkin löytyy

Mämmi on euromääräisesti mitattuna koko vuoden myydyin sesonkiherkku S-ryhmän ruokakaupoissa. Sitä on saatavilla ympäri vuoden esimerkiksi pakasteena, mutta suurin sesonki ajoittuu luonnollisesti pääsiäiseen.

”Vuoden 2021 aikana mämmiä myytiin S-ryhmän kaupoissa noin 2 miljoonaa rasiaa. Myyntidatamme perusteella mämmin myynti korostuu pääsiäisen aikana erityisesti Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla”, Päällysaho toteaa.

Pashaa puolestaan myytiin viime vuonna noin 600 000 purkillista. Myyntidatasta selviää, että pashan ystäviä löytyy erityisesti Pohjois-Karjalan alueelta. Suklaamunilla puolestaan herkutellaan erityisen paljon Pohjanmaalla.

Pääsiäislimpun ostamisessa alueelliset erot ovat suurimmat läntisen ja itäisen Suomen välillä. Limppua löytyy pääsiäisen ostoskoreista etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa, Lapissa ja Kanta-Hämeessä, kun taas Savossa, Karjalassa ja Kymenlaaksossa pääsiäislimppua ostetaan muuta Suomea vähemmän.

Pääsiäispöydän pääruokana moni tarjoaa lammasta, jonka myynti yli 30-kertaistui S-ryhmän kaupoissa viime vuonna pääsiäisviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisen hyvin lampaan- ja karitsanliha käy kaupaksi Uudellamaalla.

Pääsiäinen merkitsee monille suomalaisille myös grillikauden avausta, etenkin, jos säät ovat suotuisat.

”Viime vuoden pääsiäisviikolla ostetut grillimakkarakilot tuplaantuivat edeltäviin viikkoihin verrattuna”, Päällysaho paljastaa.

Oman myymälän pääsiäisaukioloajat voit tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan myymälät ja vapaat toimitusajat löydät osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/.

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680665

Kuva: Sami Heiskanen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittäminen vahvistivat S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kasvua19.5.2022 09:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän investoinnit myymäläverkostoon ja verkkokauppaan jatkuivat vahvoina, mikä näkyi markkinaosuuden kasvuna ja asiakastyytyväisyyden paranemisena. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,2 prosenttia vuonna 2021. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,1 prosenttia (+0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Myös S-ryhmän pienmyymälöissä nähtiin hyvää myynninkasvua. Ruoan verkkokauppaa tarjoavien myymälöiden määrä kasvoi viime vuonna lähes sadalla myymälällä.

Korona-aika koetellut ihmisten jaksamista: "Takana on kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä halutaan puhua avoimesti mielen hyvinvoinnista."18.5.2022 07:50:00 EEST | Tiedote

Mielenterveyden oireet ovat tunnistettu haaste suomalaiselle työelämälle. S-ryhmässä on edistetty mielen hyvinvointia pitkäjänteisesti, ja mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat sairauspoissaolot saatiin kääntymään laskuun vuonna 2019. Korona-aikana ahdistuneisuus ja työuupumus on lisääntynyt Suomessa, ja mielenterveyden haasteista johtuvat poissaolot kasvoivat vuonna 2021 myös S-ryhmässä. Osuuskauppa HOK-Elannolla on päätetty tarttua erityisesti luottamuksen kulttuurin vahvistamiseen ja nuorten mielen hyvinvointiin: ”Kampanjasta tai yhden vuoden kehitysalueesta ei ole kyse. Mielenterveydestä on tullut koko Suomen yhteinen asia ja pysyvä painopiste.”