Mämmi on kaikista vuoden sesonkiherkuista suosituin – ruoan verkkokauppa varautuu pääsiäiseen lisäkapasiteetilla
S-ryhmän ruokakaupat palvelevat myös tänä pääsiäisenä laajoin aukioloajoin. Ruoan verkkokaupassa oma toimitusaika on syytä varata ajoissa. S-ryhmän myyntidata kertoo mielenkiintoisista eroista pääsiäisherkuissa eri puolilla Suomea.

Pääsiäisviikon suosituin kauppapäivä S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) on perinteisesti kiirastorstai, joka osuu tänä vuonna torstaille 14.4. Jos ruuhkat haluaa välttää, kannattaa ostoksille suunnata mahdollisuuksien mukaan jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina, eli aamulla ennen yhdeksää tai myöhemmin illalla.
”S-ryhmän ruokakauppojen laajat aukioloajat tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden rauhalliseen asiointiin tänäkin pääsiäisenä. Eri puolilla maata yli 90 S-ryhmän myymälää palvelee pääsiäisenä jopa kellon ympäri”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Moni hyödyntää pääsiäisostoksilla myös ruoan verkkokauppaa, jonka kapasiteettia nostetaan pyhien alla. Koska myös kysyntää on tavallista arkiviikkoa enemmän, oma kotiinkuljetus- tai noutoaika kannattaa varata mahdollisimman pian. Tilauksen sisältöä voi tarvittaessa muokata lähempänä ajankohtaa, kun pääsiäisen ruokasuunnitelmat tarkentuvat.
”Ruoan verkkokaupassamme on mukana jo yli 200 S-ryhmän myymälää eri puolilta Suomea. Jos pääsiäisviikonlopuksi on suuntaamassa esimerkiksi mökille, kannattaa tarkistaa s-kaupat.fi:stä, voiko mökkipaikkakunnan myymälästä tai matkan varrelle osuvasta kaupasta tilata ostokset kätevästi jo etukäteen”, Päällysaho vinkkaa.
Perinteiset pääsiäisherkut pitävät pintansa – alueellisia eroja kuitenkin löytyy
Mämmi on euromääräisesti mitattuna koko vuoden myydyin sesonkiherkku S-ryhmän ruokakaupoissa. Sitä on saatavilla ympäri vuoden esimerkiksi pakasteena, mutta suurin sesonki ajoittuu luonnollisesti pääsiäiseen.
”Vuoden 2021 aikana mämmiä myytiin S-ryhmän kaupoissa noin 2 miljoonaa rasiaa. Myyntidatamme perusteella mämmin myynti korostuu pääsiäisen aikana erityisesti Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla”, Päällysaho toteaa.
Pashaa puolestaan myytiin viime vuonna noin 600 000 purkillista. Myyntidatasta selviää, että pashan ystäviä löytyy erityisesti Pohjois-Karjalan alueelta. Suklaamunilla puolestaan herkutellaan erityisen paljon Pohjanmaalla.
Pääsiäislimpun ostamisessa alueelliset erot ovat suurimmat läntisen ja itäisen Suomen välillä. Limppua löytyy pääsiäisen ostoskoreista etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa, Lapissa ja Kanta-Hämeessä, kun taas Savossa, Karjalassa ja Kymenlaaksossa pääsiäislimppua ostetaan muuta Suomea vähemmän.
Pääsiäispöydän pääruokana moni tarjoaa lammasta, jonka myynti yli 30-kertaistui S-ryhmän kaupoissa viime vuonna pääsiäisviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisen hyvin lampaan- ja karitsanliha käy kaupaksi Uudellamaalla.
Pääsiäinen merkitsee monille suomalaisille myös grillikauden avausta, etenkin, jos säät ovat suotuisat.
”Viime vuoden pääsiäisviikolla ostetut grillimakkarakilot tuplaantuivat edeltäviin viikkoihin verrattuna”, Päällysaho paljastaa.
Oman myymälän pääsiäisaukioloajat voit tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan myymälät ja vapaat toimitusajat löydät osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680665
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat entistä vahvemmista grillimauista – nousevina makumaailmoina Etelä- ja Väli-Amerikan keittiöt24.5.2022 07:51:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän mukaan tämän kesän grillaustrendeissä korostuvat katuruoat sekä paluun tekevä hidas grillaaminen. Myös viime kesältä tuttu hedelmien ja vihannesten grillaaminen pitää pintansa. Suositut smash burgerit valmistuvat kotigrillissä helposti esimerkiksi Amarillo-tuotesarjan valmiista pihveistä.
Myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittäminen vahvistivat S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kasvua19.5.2022 09:02:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän investoinnit myymäläverkostoon ja verkkokauppaan jatkuivat vahvoina, mikä näkyi markkinaosuuden kasvuna ja asiakastyytyväisyyden paranemisena. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,2 prosenttia vuonna 2021. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 46,1 prosenttia (+0,1 %-yks.). S-ryhmä on selkeästi Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija ja sekä Prisma että S-market vahvistivat asemiaan Suomen suurimpina päivittäistavarakaupan ketjuina. Myös S-ryhmän pienmyymälöissä nähtiin hyvää myynninkasvua. Ruoan verkkokauppaa tarjoavien myymälöiden määrä kasvoi viime vuonna lähes sadalla myymälällä.
Korona-aika koetellut ihmisten jaksamista: "Takana on kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä halutaan puhua avoimesti mielen hyvinvoinnista."18.5.2022 07:50:00 EEST | Tiedote
Mielenterveyden oireet ovat tunnistettu haaste suomalaiselle työelämälle. S-ryhmässä on edistetty mielen hyvinvointia pitkäjänteisesti, ja mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat sairauspoissaolot saatiin kääntymään laskuun vuonna 2019. Korona-aikana ahdistuneisuus ja työuupumus on lisääntynyt Suomessa, ja mielenterveyden haasteista johtuvat poissaolot kasvoivat vuonna 2021 myös S-ryhmässä. Osuuskauppa HOK-Elannolla on päätetty tarttua erityisesti luottamuksen kulttuurin vahvistamiseen ja nuorten mielen hyvinvointiin: ”Kampanjasta tai yhden vuoden kehitysalueesta ei ole kyse. Mielenterveydestä on tullut koko Suomen yhteinen asia ja pysyvä painopiste.”
Helsinkiläinen hotelliklassikko avautuu – uudistunut Solo Sokos Hotel Helsinki on tyylikäs kumarrus Helsingille10.5.2022 09:17:46 EEST | Tiedote
Helsinkiläinen klassikkohotelli avaa ovensa 10.5. täysin uudistettuna. Yksilölliseksi Solo-hotelliksi muuntunut Solo Sokos Hotel Helsinki on tasokas ja persoonallinen kaupunkihotelli. Katutason ravintoloihin on helppo piipahtaa niin after workille kuin vaikka yöpizzalle.
Kutsu medialle: Helsingin matkailukesä alkaa – korkeatasoinen Solo Sokos Hotel Helsinki avaa ovensa Kluuvissa 10.5.9.5.2022 07:02:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa tutustumaan muodonmuutoksen kokeneeseen Solo Sokos Hotel Helsinkiin ja kuulemaan kaupungin matkailukesästä tiistaina 10.5. kello 12.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme