SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Mämmi on kaikista vuoden sesonkiherkuista suosituin – ruoan verkkokauppa varautuu pääsiäiseen lisäkapasiteetilla

Jaa
S-ryhmän ruokakaupat palvelevat myös tänä pääsiäisenä laajoin aukioloajoin. Ruoan verkkokaupassa oma toimitusaika on syytä varata ajoissa. S-ryhmän myyntidata kertoo mielenkiintoisista eroista pääsiäisherkuissa eri puolilla Suomea.
Kuva: Sami Heiskanen
Kuva: Sami Heiskanen

Pääsiäisviikon suosituin kauppapäivä S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) on perinteisesti kiirastorstai, joka osuu tänä vuonna torstaille 14.4. Jos ruuhkat haluaa välttää, kannattaa ostoksille suunnata mahdollisuuksien mukaan jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina, eli aamulla ennen yhdeksää tai myöhemmin illalla.

”S-ryhmän ruokakauppojen laajat aukioloajat tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden rauhalliseen asiointiin tänäkin pääsiäisenä. Eri puolilla maata yli 90 S-ryhmän myymälää palvelee pääsiäisenä jopa kellon ympäri”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Moni hyödyntää pääsiäisostoksilla myös ruoan verkkokauppaa, jonka kapasiteettia nostetaan pyhien alla. Koska myös kysyntää on tavallista arkiviikkoa enemmän, oma kotiinkuljetus- tai noutoaika kannattaa varata mahdollisimman pian. Tilauksen sisältöä voi tarvittaessa muokata lähempänä ajankohtaa, kun pääsiäisen ruokasuunnitelmat tarkentuvat.

”Ruoan verkkokaupassamme on mukana jo yli 200 S-ryhmän myymälää eri puolilta Suomea. Jos pääsiäisviikonlopuksi on suuntaamassa esimerkiksi mökille, kannattaa tarkistaa s-kaupat.fi:stä, voiko mökkipaikkakunnan myymälästä tai matkan varrelle osuvasta kaupasta tilata ostokset kätevästi jo etukäteen”, Päällysaho vinkkaa.

Perinteiset pääsiäisherkut pitävät pintansa – alueellisia eroja kuitenkin löytyy

Mämmi on euromääräisesti mitattuna koko vuoden myydyin sesonkiherkku S-ryhmän ruokakaupoissa. Sitä on saatavilla ympäri vuoden esimerkiksi pakasteena, mutta suurin sesonki ajoittuu luonnollisesti pääsiäiseen.

”Vuoden 2021 aikana mämmiä myytiin S-ryhmän kaupoissa noin 2 miljoonaa rasiaa. Myyntidatamme perusteella mämmin myynti korostuu pääsiäisen aikana erityisesti Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla”, Päällysaho toteaa.

Pashaa puolestaan myytiin viime vuonna noin 600 000 purkillista. Myyntidatasta selviää, että pashan ystäviä löytyy erityisesti Pohjois-Karjalan alueelta. Suklaamunilla puolestaan herkutellaan erityisen paljon Pohjanmaalla.

Pääsiäislimpun ostamisessa alueelliset erot ovat suurimmat läntisen ja itäisen Suomen välillä. Limppua löytyy pääsiäisen ostoskoreista etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa, Lapissa ja Kanta-Hämeessä, kun taas Savossa, Karjalassa ja Kymenlaaksossa pääsiäislimppua ostetaan muuta Suomea vähemmän.

Pääsiäispöydän pääruokana moni tarjoaa lammasta, jonka myynti yli 30-kertaistui S-ryhmän kaupoissa viime vuonna pääsiäisviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisen hyvin lampaan- ja karitsanliha käy kaupaksi Uudellamaalla.

Pääsiäinen merkitsee monille suomalaisille myös grillikauden avausta, etenkin, jos säät ovat suotuisat.

”Viime vuoden pääsiäisviikolla ostetut grillimakkarakilot tuplaantuivat edeltäviin viikkoihin verrattuna”, Päällysaho paljastaa.

Oman myymälän pääsiäisaukioloajat voit tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/asiakasomistajuus/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan myymälät ja vapaat toimitusajat löydät osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 7680665

Kuvat

Kuva: Sami Heiskanen
Kuva: Sami Heiskanen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tutkimus: Suurin osa suomalaisista haluaisi liikkua luonnossa nykyistä enemmän - yksi liikuntamuoto on selvä suosikki6.5.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Prisma toteutti osana outdoor-valikoimansa kehittämistä kyselytutkimuksen, johon vastasi 2500 eri-ikäistä suomalaista ympäri maan. Tutkimuksessa nousi selvästi esiin se, etteivät suomalaiset koe ulkoilevansa tarpeeksi ja etenkin nuorten ulkoiluista ollaan huolissaan. Suurimpana esteenä ulkoilulle koettiin kiire ja ajan puute. Suosituin liikkumismuoto oli kävely tai sauvakävely. Sosiaalista mediaa metsään ei haluta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye