Måndagen 24.4. firar vi den nationella Hunddagen: Kom med och bygg ett hundvänligt Finland!

Den nationella Hunddagen firas varje år den 24 april. Finska Kennelklubben, som ansvarar för evenemanget i år, inbjuder alla hundägare, företag, gemenskaper och organisationer att tillsammans bygga ett hundvänligt Finland.

– Vi bjuder in alla hundägare att spendera en trevlig Hunddag med sin hund. Speciellt hoppas vi att vi skulle kunna engagera hundfolket runt om i Finland att delta i Hunddagens gemensamma promenader, säger Kennelklubbens styrelseordförande Esa Kukkonen.

Enligt en bedömning som Taloustutkimus publicerade i februari 2023 finns det cirka 800 000 hundar i Finland. Vart femte hushåll har en hund. Det underlättar hundägarens vardag att hunden är välkommen på många olika ställen, och att det är lätt att röra sig med hunden från en plats till en annan också med kollektiva färdmedel.

Delta i #Laumaliikkuu-promenaden!

Flera medlemsföreningar i Kennelklubben, hundhobbygrupper och andra aktörer arrangerar olika evenemang under Hunddagen, och alla hundvänner och personer som är intresserade av hundar är välkomna att delta. #Laumaliikkuu-promenader ordnas på tiotals olika orter. Man kan komma med sin hund, eller utan hund, för att bekanta sig med olika hundar och hundentusiaster.

Information om Hunddagens evenemang och #Laumaliikkuu-promenader fås på Hunddagens webbsidor(på finska) och Facebook-sidor. Atmosfären under den gemensamma promenaden kan delas via sociala medier.

Ta hunden med till jobbet på Hunddagen

Undersökningar visar att hundar får människor att må bra också på arbetsplatsen, om det bara är möjligt med tanke på arbetets karaktär och omständigheterna på arbetsplatsen. Vi uppmuntrar människor att samtala om vilken inverkan hundar har på arbetsdagen och att arbetsplatser tillåter att anställda tar hunden med sig till arbetsplatsen på måndag 24.4 efter gemensamt överenskomna villkor. Arbetsdagens atmosfär och information om förutsättningarna för att ta hundar till den egna arbetsplatsen kan du dela på sociala medier.

Beställ Sixten Spetshunds läromaterial som stöd för undervisningen vid lågstadieskolor eller klubbar

Under Hunddagen publicerar Kennelklubben gratis hundrelaterat läromaterial för lågstadieskolor och klubbar. Med hjälp av materialet vill vi ge barnen information om hundar, hundarnas välmående och deras välgörande inverkan på människor och om fritidsaktiviteter med hundar.

Sixten Spetshunds äventyr -Guide för lärare och klubbledare består av Sixten Spetshunds berättelse, som sammanflätas med olika ämneshelheter. Vid sidan om guiden publiceras uppgifter för eleverna. Materialen publiceras på finska och svenska.

Den tryckta guiden för lärare kan beställas via Subject Aid -tjänsten på webbsidan www.subjectaid.fi. Användning av tjänsten förutsätter registrering. Guiden kan också beställas via Kennelklubbens webbsida www.kennelliitto.fi/sv/laromedel. På webbsidan finns både elevernas uppgifter och lärarens guide i pdf-format.

Kennelklubbens kommunikationschef
tfn 050 320 3897

Kennelklubbens kommunikation
viestinta@kennelliitto.fi

Finska Kennelklubben ry är Nordens äldsta hundorganisation. Som ledande expertorgan samlar vi och delar vi ut information gällande hundar. Vi har en aktiv interaktion med olika intressentgrupper, följer med lagstiftningen samt driver hundars och hundägarnas intressen både nationellt och internationellt. Vi har 144 000 personmedlemmar samt 2000 medlemsföreningar.

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.