Många intresserade köpare på Mellersta Österbottens företagsmarknad

Mellersta Österbottens företagsmarknad, som ordnas för första gången i Karleby, har väckt intresse framför allt bland personer som är intresserade av att köpa företagsverksamhet. Företagsmarknaden sammanför personer som planerar att sälja och köpa företag lördagen den 9 april 2022.

-          Att sälja ett företag kan vara en process som pågår i flera år, och det är inte självklart att hitta en lämplig köpare. Frågan kunde jämföras lite med bostadshandel: det behövs ofta flera visningar innan en lämplig köpare hittas. Den aktuella företagsmarknaden i Mellersta Österbotten kunde med andra ord jämföras till exempel med en bostadsmässa eller de som kommer ihåg tv-programmet ”Joka kodin asuntomarkkinat” från 90-talet. Till evenemanget söker vi nu alla slags företag i olika storlekar som är till salu. Sådana här chanser är sällsynta och det lönar sig absolut att delta om man funderat på att sälja sitt företag eller om den egna pensionsåldern närmar sig inom tio år, uppmuntrar Matti Koivisto från projektet Pk-yritysten omistajanvaihdospalvelu.

På företagsmarknaden erbjuds köpobjekt från olika branscher. På plats finns dessutom sakkunniga och finansiärer som erbjuder hjälp och stöd i ägarskiftesprocessen under själva evenemanget och även efter det. Evenemangets grundtanke är att erbjuda personer som planerar köp eller försäljning av ett företag en möjlighet att mötas på ett enkelt sätt och påbörja affärerna. Ett ägarskifte är en krävande process som tar sin egen tid och där det ofta också behövs experthjälp till exempel för att fastställa företagets värde och köpesumma.

-          Vi vill att evenemanget ska koncentreras till väsentliga saker, det vill säga förberedelser för företagsaffärer. Av denna orsak kan endast personer som är intresserade av att köpa eller sälja ett företag delta i evenemanget. Utöver dessa inbjuds även sakkunniga inom företagshandel, som fungerar som samarbetspartner. Du kan också delta i evenemanget om du funderar på eller planerar att sälja eller köpa ett företag under de närmaste åren, men det inte är aktuellt just nu. Det lönar sig att påbörja ägarskiftesprocessen i ett så tidigt skede som möjligt, berättar Janne Vähäkangas från KOSEK.

Diskretion står i centrum för företagsmarknadskonceptet. Den exakta evenemangsplatsen avslöjas endast till dem som anmält sig till evenemanget, och varje deltagare undertecknar ett sekretessavtal vid ankomsten till evenemanget. Webbplatsen för Mellersta Österbottens företagsmarknad hittar du här: https://kpyritysmarkkinat.fi/

Mer information:

Janne Vähäkangas