Mannerheimin ja Svinhufvudin muotokuvat esille Sinebrychoffin taidemuseoon

Taiteilija Eero Järnefeltin maalaamat muotokuvat Carl Gustaf Mannerheimista ja Pehr Evind Svinhufvudista ovat esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 31.10.-31.12.2017.

Muotokuvat marsalkka Carl Gustaf Mannerheimista (1867-1951) ja presidentti P. E. Svinhufvudista (1861-1944) kuuluvat UPM-Kymmene Kulttuurisäätiön omistukseen ja ne ovat kokoelman merkkiteoksia. Kymiyhtiö tilasi suurikokoiset maalaukset Eero Järnefeltiltä ja teokset laitettiin pysyvästi esille Kymin ammattikoulun juhlasaliin. P. E. Svinhufvud toimi tasavallan presidenttinä 1931-1937 ja Mannerheim vuosina 1944-1946.

Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia -näyttely esittelee esimerkkejä hallitsijamuotokuvista. Vakiintunut tapa kuvata hallitsija oli kokovartalokuva, monesti vieläpä luonnollista kokoa suurempana. Myös Suomen presidentit on mielellään ikuistettu kokovartalomuotokuvina. Hallitsijamuotokuvat ovat mitä suurimmassa määrin edustusmuotokuvia, joiden avulla viestittiin asemasta ja arvovallasta, ja luotiin itsestä tietynlaista mielikuvaa. Virallisia edustusmuotokuvia maalattiin myös virkamiehistä ja korkea-arvoisista, ansioituneista henkilöistä. Ne ovat oman aikansa peilejä ja kertovat aikansa arvoista ja arvostuksista.

Luento 1.11.2017 klo 18 kulttuurineuvos Eero Niinikoski: Muotokuvat UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön kokoelmissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Näyttely ”Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia” on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 31.12.2017 saakka.

Pääsymaksu: 12|10 € tai museokortilla, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi

Minä en ole minä -näyttelyn opastukset:

suomeksi lauantaisin klo 14, ruotsiksi lauantait: 4.11. ja 2.12. klo 13.

Opastilaukset: ma-pe klo 9-15 p. 0294 500 500, varaukset@kansallisgalleria.fi

Avoinna: ti, to, pe 11-18, ke 11-20, la, su 10-17

Bulevardi 40, 00120 Helsinki, 0294 500 460, www.siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin taidemuseo sekä nykytaiteen museo Kiasma yhdessä ovat Kansallisgalleria.

Kuvatiedot:

Eero Järnefelt (Viipuri 1863-1937 Helsinki)
Carl Gustaf Mannerheim. 1933
öljy kankaalle, 250 x 165 cm
UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö / UPM-Kymmenes Kulturstiftelse / The UPM-Kymmene Cultural Foundation

Eero Järnefelt (Viipuri 1863-1937 Helsinki)
P. E. Svinhufvud. 1933
öljy kankaalle, 250 x 165 cm

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen
kirsi.eskelinen@siff.fi

Kuvauspyynnöt:
Markkinointisuunnittelija Eija Pekkanen
eija.pekkanen@siff.fi

Rembrandtin Lukeva munkki mukaan kansainväliseen tutkimustietokantaan3.9.2018 08:00Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmiin kuuluva Lukeva munkki on ainoa hollantilaisen mestarin Rembrandt Harmensz. van Rijnin (1606–1669) Suomessa oleva maalaus. Teos on liitetty Hollannissa ylläpidettävään tutkimustietokantaan. The Rembrandt Database kokoaa yhteen tiedot Rembrandtin laajasta tuotannosta. Sinebrychoffin taidemuseon teos saa uudenlaista kansainvälistä näkyvyyttä, sillä nyt Rembrandtin tutkijat ja kaikki kiinnostuneet pääsevät vapaasti tutustumaan teosta koskevaan digitaaliseen aineistoon.

Andrea Vaccaron teos Sinebrychoffin taidemuseoon5.6.2018 08:00Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseo on hankkinut kokoelmiinsa napolilaisen taidemaalarin Andrea Vaccaron teoksen Kristus ja avionrikkoja, joka on ajoitettu noin vuoteen 1630. Andrea Vaccaro on Napolin kultakauden ajan mestari, jonka tuotanto on viime aikoina herättänyt erityistä kiinnostusta tutkijoiden parissa. Hänen varhaistuotantonsa, johon myös Sinebrychoffin taidemuseon hankkima teos lukeutuu, on edelleen vähemmän tunnettua.

Piranesi - Rauniot puhuvat 16.2.-27.5.2018 Sinebrychoffin taidemuseo16.2.2018 08:00Tiedote

Tiedote 16.2.2018. Piranesi - Rauniot puhuvat esittelee italialaisen Giovanni Battista Piranesin (1720-1778) grafiikkaa. Piranesi uudisti tapaa kuvata Rooman kaupunkikuvaa ja maisemaa. Hänen tunnetuimmat grafiikansarjansa ovat Vedute di Roma ja Carceri d’Invenzione. Molemmat sarjat ovat edustettuina näyttelyssä. ”Yleisöllä on nyt harvinainen tilaisuus tutustua grafiikan suuren mestarin teoksiin, jotka vain harvoin voivat olla esillä valonherkkyytensä vuoksi”, sanoo museonjohtaja Kirsi Eskelinen. Esillä on yhteensä 16 grafiikanlehteä Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmasta.