Mannerheimin ja Svinhufvudin muotokuvat esille Sinebrychoffin taidemuseoon

Taiteilija Eero Järnefeltin maalaamat muotokuvat Carl Gustaf Mannerheimista ja Pehr Evind Svinhufvudista ovat esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 31.10.-31.12.2017.

Muotokuvat marsalkka Carl Gustaf Mannerheimista (1867-1951) ja presidentti P. E. Svinhufvudista (1861-1944) kuuluvat UPM-Kymmene Kulttuurisäätiön omistukseen ja ne ovat kokoelman merkkiteoksia. Kymiyhtiö tilasi suurikokoiset maalaukset Eero Järnefeltiltä ja teokset laitettiin pysyvästi esille Kymin ammattikoulun juhlasaliin. P. E. Svinhufvud toimi tasavallan presidenttinä 1931-1937 ja Mannerheim vuosina 1944-1946.

Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia -näyttely esittelee esimerkkejä hallitsijamuotokuvista. Vakiintunut tapa kuvata hallitsija oli kokovartalokuva, monesti vieläpä luonnollista kokoa suurempana. Myös Suomen presidentit on mielellään ikuistettu kokovartalomuotokuvina. Hallitsijamuotokuvat ovat mitä suurimmassa määrin edustusmuotokuvia, joiden avulla viestittiin asemasta ja arvovallasta, ja luotiin itsestä tietynlaista mielikuvaa. Virallisia edustusmuotokuvia maalattiin myös virkamiehistä ja korkea-arvoisista, ansioituneista henkilöistä. Ne ovat oman aikansa peilejä ja kertovat aikansa arvoista ja arvostuksista.

Luento 1.11.2017 klo 18 kulttuurineuvos Eero Niinikoski: Muotokuvat UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiön kokoelmissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Näyttely ”Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia” on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 31.12.2017 saakka.

Pääsymaksu: 12|10 € tai museokortilla, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi

Minä en ole minä -näyttelyn opastukset:

suomeksi lauantaisin klo 14, ruotsiksi lauantait: 4.11. ja 2.12. klo 13.

Opastilaukset: ma-pe klo 9-15 p. 0294 500 500, varaukset@kansallisgalleria.fi

Avoinna: ti, to, pe 11-18, ke 11-20, la, su 10-17

Bulevardi 40, 00120 Helsinki, 0294 500 460, www.siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin taidemuseo sekä nykytaiteen museo Kiasma yhdessä ovat Kansallisgalleria.

Kuvatiedot:

Eero Järnefelt (Viipuri 1863-1937 Helsinki)
Carl Gustaf Mannerheim. 1933
öljy kankaalle, 250 x 165 cm
UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö / UPM-Kymmenes Kulturstiftelse / The UPM-Kymmene Cultural Foundation

Eero Järnefelt (Viipuri 1863-1937 Helsinki)
P. E. Svinhufvud. 1933
öljy kankaalle, 250 x 165 cm

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen
kirsi.eskelinen@siff.fi

Kuvauspyynnöt:
Markkinointisuunnittelija Eija Pekkanen
eija.pekkanen@siff.fi

Italia ja Orientti lumoavat Sinebrychoffin taidemuseossa17.10.2017 11:50Tiedote

Sinebrychoffin taidemuseo/Tiedote 17.10.2017. Italialainen Ippolito Caffi (Belluno 1809-1866 Lissa) oli kaupunkinäkymiin ja maisemiin erikoistunut taiteilija, seikkailija ja isänmaanystävä. Helmikuussa 2018 avautuva näyttely vie katsojan Venetsiaan, Roomaan, Napoliin, Ateenaan, Konstantinopoliin ja muihin Orientin kaupunkeihin, joiden näkymiä Caffi ikuisti. Näyttely esittelee 73 maalausta ja yhteensä 15 piirustusta ja vesivärityötä Fondazione Musei Civici di Venezian kokoelmista. Caffin tuotantoa esitellään nyt ensimmäistä kertaa näin laajasti Suomessa.