Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Mannerheimintien ja sen sivukatujen liikennesuunnitelmiin toivotaan asukkaiden mielipiteitä

Jaa
Helsingin kaupunki on laatinut Mannerheimintielle (välillä Helsinginkatu–Reijolankatu) ja sen sivukaduille liikennesuunnitelmaluonnoksen, johon toivotaan mielipiteitä asukkailta 16.5.2021 mennessä. Suunnitelmat liittyvät Mannerheimintien peruskorjaukseen (välillä Postikatu–Reijolankatu), jonka on tarkoitus alkaa vuonna 2023. Peruskorjauksessa uusitaan maanalainen kunnallistekniikka sekä kadun rakenteet ja laitteet.
Ilmakuva Mannerheimintien, Eino Leinon kadun ja Toivonkadun risteyksestä. Kuva: Helsingin kaupunki.
Ilmakuva Mannerheimintien, Eino Leinon kadun ja Toivonkadun risteyksestä. Kuva: Helsingin kaupunki.

Nyt kommentoitavana olevassa liikennesuunnitelmaluonnoksessa Mannerheimintielle on esitetty mm. uudet yksisuuntaiset pyörätiet, minkä lisäksi raitiotieliikenteen edellytyksiä on parannettu ja liikenneturvallisuutta edistetty monin eri keinoin. Jalkakäytävien leveys on suunniteltu nykytilannetta kapeammaksi, mutta jalankulun liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä on parannettu. Samalla suunnitelman tavoitteena on turvata myös bussi- ja jakeluliikenteen toimintaedellytykset ja pääkadulle ominaisen kaupunginosia palvelevan liikenteen toimivuus.

Katuremontissa kaupunkikuvallisesti merkittävä muutos on Mannerheimintien itäreunan katupuurivin uusiminen. Uusimisen yhteydessä puiden kasvuolosuhteita pyritään parantamaan nykyisestä. Liikenteelliset ratkaisut on sovitettu yhteen uusien katupuiden kanssa siten, että puita saadaan sijoitettua katutilaan mahdollisimman paljon ja puurivistä muodostuu mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus. Nykyiset Helsingin puistikossa sijaitsevat vaahterat pystytään katuremontissa pääosin säilyttämään.

Suunnittelussa on huomioitu jo aiemmin hyväksytyt Mannerheimintien katusuunnitelmat Helsinginkadun ja Runeberginkadun risteysalueella sekä välillä Nordenskiöldinkatu–Reijolankatu.

Suunnittelun eteneminen ja aikataulu

Palautetta luonnokseen voi antaa 16.5.2021 asti Kerro kantasi -verkkopalvelussa. Saatua palautetta hyödynnetään jatkosuunnittelussa.

Liikennesuunnitelma etenee seuraavaksi päätöksentekoon, jonka jälkeen liikennesuunnitelman pohjalta laaditaan katusuunnitelmat. Katusuunnitelmaluonnokset valmistuvat syksyllä 2021, jolloin niistä on myös mahdollista antaa palautetta.

Mannerheimintien peruskorjaus (välillä Postikatu–Reijolankatu) on tarkoitus aloittaa vuonna 2023.

Tervetuloa keskustelemaan suunnitelmasta maanantaina 10.5. kello 18

Liikennesuunnitelmasta järjestetään myös verkkotilaisuus, jossa suunnitelma esitellään ja siitä voi keskustella. Verkkotilaisuus on maanantaina 10.5.2021 kello 18–19. Lisätiedot ja liittymislinkin löydät osoitteesta: hel.fi/asukastilaisuudet. Tilaisuuden tallenne tulee katsottavaksi Kaupunkiympäristön YouTube-kanavalle 16.5. asti.



Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mika Kaalikoski
projektipäällikkö
kaupunkiympäristön toimiala
Liikenne- ja katusuunnittelu
puh. 09 310 39495
mika.kaalikoski@hel.fi

Kuvat

Ilmakuva Mannerheimintien, Eino Leinon kadun ja Toivonkadun risteyksestä. Kuva: Helsingin kaupunki.
Ilmakuva Mannerheimintien, Eino Leinon kadun ja Toivonkadun risteyksestä. Kuva: Helsingin kaupunki.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.

Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote

Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye