ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet Euroopan heikoimpia

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 toiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä huhti-kesäkuussakin alavireisinä. Suomalaisista työnantajista 11 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 5 % henkilöstövähennyksiä ja 76 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin kausitasoittamaton saldoluku on +6. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku -2. Rekrytointiaikeet heikkenevät 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 7 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

“Huolimatta positiivisista rokoteuutisista suomalaisyritysten rekrytointiaikeet vajoavat lievälle miinukselle kevään ja alkukesän osalta”, sanoo ManpowerGroupin Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola. ”Markkinoilla jatkuvasta poikkeuksellisesta epävarmuudesta kertoo sekin, että 8 % vastaajista ei osannut sanoa, tekevätkö he henkilöstömääräänsä muutoksia seuraavan kolmen kuukauden aikana.

”Vaikka sekä yritysten että kuluttajien luottamusindeksit ovat hieman parantuneet viime aikoina, kehitys ei vielä heijastu työnantajien rekrytointisuunnitelmiin. Toimialojen ja yritysten välillä on isoja eroja, palvelusektorilla on edelleen tiukkaa, kun taas teollisuudessa odotuksissa on jo enemmän optimismia. Kun markkinat alkavat vähitellen toipua, työnantajat eivät voi loputtomiin lykätä rekrytointejaan, mutta toki paljon riippuu edelleen siitä, miten rokotusohjelmat etenevät eri maissa”, Kariola toteaa.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tietopankki.manpower.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Kuva: Suomen työllistämisaikeiden kehitys 2012-2021

[1]Suomen työmarkkinabarometrin tuloksissa huomioidaan kausitasoitettu data. Kausitasoitus on laskennallinen menetelmä, jonka avulla tutkimustuloksista pyritään poistamaan säännöllisenä toistuva kausivaihtelu, joka liittyy esimerkiksi vuodenaikoihin, pyhäpäiviin, lomakausiin ja eri toimialojen sesonkivaihteluihin. Saldoluku saadaan, kun henkilöstömääränsä lisäämistä suunnittelevien työnantajien prosenttiosuudesta vähennetään henkilöstömääränsä vähentämistä suunnittelevien työnantajien prosenttiosuus

Globaalisti työllistämisaikeiden saldoluku on positiivinen 32 maassa 43:sta. Kvartaalivertailussa näkymät vahvistuvat 24 maassa ja heikkenevät 16 maassa. Vuoden takaiseen vastaavaan ajankohtaan verrattaessa indikaattorit paranevat 7 maassa ja heikkenevät 32 maassa.

EMEA-alueen työllistämisaikeiden saldoluku on positiivinen 18 maassa 26:sta. Kvartaalivertailussa näkymät vahvistuvat 16 maassa ja heikkenevät 9 maassa. Vuoden takaiseen verrattuna näkymät heikkenevät 20 maassa ja vahvistuvat neljässä. Odotukset ovat vahvimmat Kroatiassa, Romaniassa ja Turkissa. Euroopassa miinuksella Suomen lisäksi ovat vain Iso-Britannia (-5), Italia (-2) ja Portugali (-1). Pohjoismaista Ruotsissa näkymät ovat hyvällä plussalla (saldoluku +8) jo kaksi vuosineljännestä peräkkäin, ja Norjassa (saldoluku +4) uskotaan myös henkilöstömäärän kasvuun.”

Koko tutkimukseen haastateltiin yli 42 000 yksityisen ja julkisen sektorin työnantajaa 43 maassa; Suomen kyselyyn vastasi 275 työnantajaa.

Kuva: 43 maan työllistämisaikeet Q2-2021

Barometrin keskeiset tulokset

• Huhti-kesäkuun työllistämisnäkymien saldoluku on positiivinen kolmella ja negatiivinen neljällä toimialalla seitsemästä. Tulokset heikkenevät kuudella toimialalla niin kvartaali- kuin vuosivertailussakin.
  • Vahvimmat työllistämisnäkymät raportoidaan teollisuudessa, jossa saldoluku on +12. Vuodentakaisesta nousua on 7 prosenttiyksikköä.
  • Rahoitus- ja vakuutusalalla, kiinteistöalalla sekä liike-elämän palveluissa työnantajat ennakoivat maltillisia työllistämisnäkymiä huhti-kesäkuulle: saldoluku +4 on heikentynyt neljä prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 14 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.
  • Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa saldoluku (+2) heikkenee 11 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 15 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.
  • Rakentamisen saldoluvussa -9 on pudotusta viisi prosenttiyksikköä edelliseen vuosineljännekseen ja 11 prosenttiyksikköä vuodentakaiseen verrattuna.
  • Myös muut palvelut (julkinen hallinto; koulutus; terveys- ja sosiaalipalvelut; kuljetus ja varastointi; informaatio- ja viestintä) raportoi heikkoja näkymiä: saldoluku -9 on heikoin kuuteen vuoteen, laskua edellisestä vuosineljänneksestä kolme ja vuodentakaisesta 12 prosenttiyksikköä.
  • Organisaatiokoon mukaan tapahtuvassa tarkastelussa saldoluvut ovat miinuksella kolmessa kokoluokassa, eniten pienissä yrityksissä (-3).

Lisätiedot

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Kaikkien 43 maan tulokset ovat nähtävissä interaktiivisella ManpowerGroup Employment Outlook Survey Explorer -työkalulla https://www.manpowergroup.com/DataExplorer/

Työmarkkinabarometrin vuoden 2021 kolmannen kvartaalin tulokset julkistetaan 8.6.2021.

Työmarkkinabarometri
Työmarkkinabarometri (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) mittaa neljännesvuosittain työnantajien aikomuksia lisätä tai vähentää henkilöstönsä määrää seuraavan kvartaalin aikana. Barometri on lajissaan ainutlaatuinen: se on suurempi, laajempi, pitkäaikaisempi ja kattavampi kuin muut tutkimukset. Barometri lanseerattiin yli 55 vuotta sitten Yhdysvalloissa, ja se on yksi luotetuimmista työllistämisaikeita mittaavista tutkimuksista maailmassa. Suomessa haastateltiin 275 julkisen ja yksityisen sektorin työnantajaa. Kaikki haastatellut vastaavat samaan kysymykseen: ”Miten arvioitte henkilöstön kokonaismäärän toimipisteessänne kehittyvän huhti-kesäkuun aikana verrattuna meneillään olevaan kvartaaliin?”

Mediatiedustelut

Henkilöstöpalveluyritysten liiton (HPL) puheenjohtaja

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis®, Talent Solutions sekä Proservia palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja uramuutospalveluihin sekä ulkoistettuihin palveluratkaisuihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. ManpowerGroup on sitoutunut monimuotoisen ja yhdenvertaisen työelämän edistämiseen.

Vuonna 2021 yhtiö valittiin 12. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisaikeet korkeimmillaan 9 vuoteen14.9.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat suomalaisten työnantajien työllistämisaikeiden olevan korkeimmillaan mittaushistorian aikana. Tutkimuksen työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +23. Verrattuna edellisen kvartaalin indikaattoriin kasvua on 11 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten 26 prosenttiyksikköä.

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: Kasvua vihdoin näkyvissä – suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuulle8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINKI 8.6.2021. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 kolmannelle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuussa: työnantajista 31 % suunnittelee henkilöstölisäyksiä, 18 % ennakoi henkilöstövähennyksiä ja 47 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan. Saldoluku on +13, ja kun siinä huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +6. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 13 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

Koronapandemia on nopeuttanut digitalisaatiota, mutta polarisoinut työmarkkinoita10.2.2021 06:30:00 EET | Tiedote

COVID-19-pandemia on saanut yritykset nopeuttamaan digitalisointisuunnitelmiaan, selviää Davosin virtuaalisessa talousfoorumissa julkaistusta ManpowerGroupin tutkimuksesta. Yli 26 000 työnantajan vastaukset kattava tutkimus näyttää, että yritykset, jotka digitalisoivat eniten, luovat eniten työpaikkoja. Samalla työmarkkinat jakaantuvat kuitenkin yhä vahvemmin voittajiin ja häviäjiin: erityistaidoille ja korkean tason osaamiselle riittää kysyntää samalla kun yhä useampi on vaarassa syrjäytyä ja marginalisoitua vanhentuneen osaamisensa tai koronan vuoksi hävinneen kysynnän vuoksi.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet pysyvät heikkoina vuodenvaihteen jälkeen8.12.2020 06:15:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 ensimmäiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä tammi-maaliskuussakin vaisuina. Suomalaisista työnantajista 9 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 10 % henkilöstövähennyksiä ja 78 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin saldoluku on -1. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus, on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +3. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 2 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä, mutta heikkenevät 6 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.