Mäntymäen sairaalarakennus 25:n purkutyöt ovat käynnissä

Turun Mäntymäen sairaala-alueen rakennus 25:n sisäpuolen purku on saatu päätökseen. Seuraavaksi puretaan rakennuksen ulospäin näkyvät rakenteet, kuten ulkoseinät ja perustukset.

Yhteiskuntakiinteistösijoittaja Hemsön omistaman sairaalarakennus 25:n purkutyöt etenevät Turun Mäntymäellä. Nyt käynnistyneessä työvaiheessa puretaan rakennuksen ulospäin näkyvät rakenteet: vesikatto ja runkorakenteet. Työt sairaala-alueella alkoivat tammikuun alussa rakennuksen sisäosien purkamisella. Purkutöiden on tarkoitus valmistua huhtikuun loppuun mennessä.

Alun perin kulkutautisairaalana toiminut, vuonna 1942 valmistunut rakennus on kärsinyt sisäilmaongelmista ja huonosta kunnosta. Rakennuksen historialliset ominaispiirteet selvitettiin ja dokumentoitiin ennen purkutyötä.

”Teknisen selvityksen mukaan vanhassa rakennuksessa on niin suuri määrä terveydelle haitallisia aineita ja rakennusteknisiä ongelmia, että sen korjaaminen turvalliseksi on käytännössä mahdotonta”, sanoo Hemsön rakennuttajapäällikkö Kirsi Viheriäranta.

Rakennuksen purkamisesta ympäristölle ja lähialueen kiinteistöille aiheutuva mahdollinen haitta pyritään minimoimaan.

”Purkutyöstä syntyvän rakennuspölyn leviämistä rajataan suojapeitteillä ja aidoilla. Lisäksi purkua tehdään sellaisina kellonaikoina, jolloin työ häiritsee ympäristöä mahdollisimman vähän. Kaikki purkuvaiheessa syntyvä murskaus- ja purkujäte kerätään, lajitellaan ja kierrätetään”, Viheriäranta kertoo.

Hemsö osti Turun kaupungilta kahdeksan hoiva- ja sairaalakiinteistöä helmikuussa 2019. Mäntymäen sairaala-alueen rakennuksista ensimmäisenä peruskorjattiin rakennus 10, jossa on muun muassa mielenterveyspalveluiden vastaanottotiloja sekä toimistotiloja.

Nyt purettavan rakennus 25:n tilalle on suunniteltu uutta monipalvelukeskusta, jonne on tarkoitus yhdistää Turun kaupungin päihdehuollon palvelut. Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi monipalvelukeskuksen toteuttamisen vuokrahankkeena viime vuoden elokuussa.

Kirsi Viheriäranta
rakennuttajapäällikkö, Hemsö
kirsi.viheriaranta@hemso.se

Korkeavuorenkatu 30 A, 1. kerros