Suomen Biopankkien Osuuskunta FINBB

MARCO HAUTALAHTI BIOPANKKIEN OSUUSKUNTA SUOMI - FINBB:N TOIMITUSJOHTAJAKSI

Biopankkien Osuuskunta Suomi - FINBB:n toimitusjohtajaksi on valittu Marco Hautalahti 15.6.2018 alkaen.

Marco Hautalahdella on yli 20 vuoden kokemus suomalaisen ja kansainvälisen lääke- ja terveydenhuollon alan tehtävistä, joista 9 vuotta hän on toiminut toimitusjohtajana. FINBB:lle hän siirtyy Biogen International Ltd:n Pohjoismaiden harvinaislääkeliiketoiminnan johtajan tehtävistä. Marco on vastannut Biogenilla tämän liiketoiminnan kaupallistamisesta myös Euroopassa ja Kanadassa. Aiemmin hän on toiminut mm. syöpäsairaala Docrates Oy:n toimitusjohtajana ja ollut myös menestyksekkäästi kehittämässä kansainvälisiä uusia terveydenhuollon palveluita syövän hoidon, lisääntymishoitojen ja urheilijoiden terveydenhoidon aloilla. Marco on koulutukseltaan biologi (FM) ja MBA.

”Olen erittäin innostunut tästä Oy Suomi Ab:n biolääketieteellisen tutkimuksen ja uusien potilashoitojen kehittämisen keskiössä olevasta tehtävästä erityisesti nyt, kun Suomessa on muodostunut strateginen tahtotila voimistaa sekä kansallista että kansainvälistä biolääketieteellistä tutkimusta,” toteaa Marco Hautalahti ja jatkaa, “Biopankkitoiminta tähtää potilaiden hoidon kehittämiseen ja on aivan olennaista Suomen terveydenhuollon kehittämiseksi, kansainvälisen huippututkimuksen tehostamiseksi sekä taloudellisen kasvun aikaansaamiseksi terveysalan innovaatiotoiminnassa.”

”FINBB saa Marcossa dynaamisen ja vahvasti verkostoituneen johtajan, jonka vastuulle tulee rakentaa toimiva infrastruktuuri ja yhden luukun palvelukonsepti sekä akateemisille että yritysten lääketieteellisille tutkijoille”, toteaa osuuskunnan puheenjohtaja, hallituksessa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriä edustava Timo Veromaa.

BIOPANKKIEN OSUUSKUNTA SUOMI - FINBB ON KUUDEN SAIRAANHOITOPIIRIN JA KUUDEN YLIOPISTON VUONNA 2017 PERUSTAMA OSUUSKUNTA. Sen tehtävänä on palvella jäsenbiopankkeja ja toimia palveluoperaattorina biopankkiasiakkaille mahdollistaen kansalliset biopankkitutkimushankkeet yhden luukun kautta. Biopankeista odotetaan vauhdittajaa sekä akateemiselle että yritysten tekemälle lääketieteelliselle tutkimukselle. Uudella osuuskunnalla tulee olemaan keskeinen asema terveysalan kasvustrategian toteuttamisessa.

Turku, 22.5.2018

Biopankkien Osuuskunta Suomi - FINBB - Hallitus