Mari Järventausta-Lindertzin tussimaalauksia Kangasala-talossa toukokuussa

TIEDOTE 25.4.2018. Kangasala-talon galleriassa avautuu keskiviikkona 25.4. kuvataiteilija Mari Järventausta-Lindertzin näyttely, jossa on esillä luonnosta ja maanväreistä ammentavia tussimaalauksia vuosilta 2015-2018. Uudemmissa töissään taiteilija käsittelee surua ja kaihoa, mutta kuitenkin lohdullisella tavalla.

Mari Järventausta-Lindertz: Damastestar, 2017.

Töissään Mari Järventausta-Lindertz havainnoi luontoa, josta jo muotonsa löytäneet muokkautuvat ja esittäytyvät teoksissa.

– Haluan maalauksiini kasvoja: paljaita, sileitä ja luisevia sekä karvaisen rouheita. Koivun rungon mustavalkoista siksakkia ja peuran hampaan paljastamia; kivien koloista kasvaneita, hän kertoo.

Järventausta-Lindertz maalaa tummilla maan väreillä. Työt ovat ensivaikutelmaltaan vähäeleisiä, mutta yksityiskohtaisuudeltaan monipuolisen kirjavia. Lopputulokseen muodostuu mytologisiakin piirteitä.

Näyttelyssä nähdään 13 työtä. Tuoreimmissa teoksissa taiteilija on käsitellyt surua, kaihoa ja ikävää. ”Surun noutajien” tarkoituksena on kuitenkin jakaa lohtua, ojentaa hartioitaan. Kumartua luokse.

Kirjailija Kazuo Ishiguron romaani Ole luonani aina on toiminut kuvataiteilijan innoituksen lähteenä. Jos elämän ainutlaatuisena erityisyytenä ja kyseenalaistamattomana totuutena olisi vain uhrautuminen toisten puolesta, minkälaisen olomuodon se saavuttaisi?

Kajaanissa syntynyt taidemaalari ja kuvataiteilija Mari Järventausta-Lindertz (s. 1979) on valmistunut kuvataiteilijaksi Kankaanpään ammattikorkeakoulusta vuonna 2003.

Järventausta-Lindertz on pitänyt yksityisnäyttelyitä suomalaisissa gallerioissa sekä Düsseldorfissa Saksassa ja Tartossa Virossa. Hänen teoksiaan on nähty yhteis- ja ryhmänäyttelyissä kotimaassa ja ulkomailla.

Mari Järventausta-Lindertz on Taidemaalariliiton, Tampereen Taiteilijaseuran sekä T.E.H.D.A.S. ry:n jäsen.

Mari Järventausta-Lindertz, tussimaalauksia Kangasala-talon galleriassa 25.4.–27.5.2018
Taiteilijatapaaminen la 12.5. klo 13 Vapaa pääsy.

Mediakuvia ja taiteilijan CV kansiossa: https://www.dropbox.com/sh/cqyy76snlmh1p0c/AAA3JYyG6smmbyfDFQ6FeFAya?dl=0
Kuvaajien nimet ja teostiedot mainittava julkaistaessa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Mari Järventausta-Lindertz
mari.jarventausta@gmail.com

Tiedottaja, Kangasala-talon galleria
laura.pekkala (at) kangasala-talo.fi

Mari Järventausta-Lindertz: Damastestar, 2017.

kangasala-talo.fi/galleria

Senioripäivänä 13.2. opastus susiaiheisten muotokuvien maailmaan ja huumoripitoinen lyhytelokuva 87-vuotiaan Hilkan hiusongelmista6.2.2019 12:36:52Tiedote

Senioripäivänä 13.2. Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa monipuolista ohjelmaa senioreille. Iltapäivä alkaa kuvataiteilija Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn opastuksella, jota seuraa lyhytelokuvanäytös ja keskustelutilaisuus Kangasala-talon salissa. Anne Välinoron ohjaama ja käsikirjoittama Karvan verran -lyhytelokuva kertoo ohjaajan 87-vuotiaasta äidistä Hilkasta ja hänen hiusongelmistaan.

Kutsu medialle: Tapaa Samuli Heimonen Monesta yksi -näyttelyn ripustusviikolla10.1.2019 09:13:00Kutsu

Kuvataiteilija Samuli Heimosen laaja yksityisnäyttely nähdään Kimmo Pyykkö -taidemuseossa Kangasalla 26.1.–19.5.2019. Heimonen ripustaa näyttelyään viikoilla 3 ja 4, jolloin medialla on mahdollisuus tutustua ripustusprosessiin ja haastatella Heimosta henkilökohtaisesti. Haastattelupäivät ovat ti 15.1. tai ti 22.1. Kutsuvierasavajaiset pidetään la 26.1. klo 13 ja yleisölle avoimet ovet samana päivänä klo 15-17. Media on tervetullut näyttelyn avajaisiin.