Maria Ohisalo jää perhevapaalle 19.11.2021

Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo jää perhevapaalle perjantaina 19.11. Varapuheenjohtaja Iiris Suomela nousee puheenjohtajan sijaisena johtamaan perhevapaan aikana puoluetta. Samalla Krista Mikkonen siirtyy sisäministeriksi ja Emma Kari ympäristö- ja ilmastoministeriksi.

Sijaisuuden aikana Suomela johtaa Vihreät maan ensimmäisiin aluevaaleihin.

– Näissä vaaleissa voimme turvata laadukkaat palvelut ihmisten arjessa, torjua eriarvoisuutta ja edistää aivan kaikkien ihmisten yhdenvertaista kohtelua. Tämä kaikki voidaan tehdä myös ympäristön kannalta kestävästi, Suomela sanoo.

Ohisalon perhevapaa kestää vuoden 2022 kesäkuulle asti. Ohisalo palaa perhevapaan päättyessä hoitamaan ympäristö- ja ilmastoministerin tehtävää.

– Lapsen syntymä antaa varmasti uusia näkökulmia maailmaan ja myös politiikan tekemiseen. Olen iloinen siitä, että tässä hyvinvointivaltiossa ministerin ja puoluejohtajan paikaltakin on mahdollista pitää perhevapaa. Olisi tärkeää, että kaikilla olisi työpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta mahdollista tavoitella sellaista perhettä ja lapsilukua kuin haluaa, Ohisalo toteaa.

Vihreiden Hanna Holopainen: Irakin sisäisen vakauden kannalta keskeistä on turvallisuussektorin uudistaminen - Suomi on alueen rauhan rakentamisen ytimessä23.11.2021 14:45:43 EET | Tiedote

Vihreiden Hanna Holopainen piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron 23.11. osana lähetekeskustelua. Lähetekeskustelun aiheena oli Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle Suomen osallistumisen jatkamisesta turvallisuussektorin koulutusyhteistyössä Irakissa. Puheessaan Holopainen mainitsi, että selonteon perusteella Irakin tulevaisuuteen voidaan suhtautua varovaisen optimistisesti.

Vihreiden aluevaalien kärkiteemoina oikea-aikaiset palvelut, mielenterveys ja yhdenvertaisuus21.11.2021 14:00:01 EET | Tiedote

Vihreät hyväksyivät puolueen aluevaaliohjelman ja starttasivat vaalikampanjan Helsingissä pidetyssä puoluevaltuuskunnassa sunnuntaina 21.11. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela korosti ennaltaehkäisevän työn merkitystä ja esitti terapiatakuun käyttöönottoa kaikilla hyvinvointialueilla. Suomela korosti myös ihmisiä kunnioittavan ja yhdenvertaisesti kohtelevan terveydenhuoltojärjestelmän tärkeyttä.