Maria Ohisalo: Saimaalla kuollut norppa osoitus siitä, miksi verkkokalastuskielto tarvittaisiin

Tänään on Saimaan Pihlajavedellä löytynyt kuhaverkkoon menehtynyt norppa. Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo kirjoitti tänään sosiaalisessa mediassa siitä, miten verkkokalastuskielto ehkäisisi norppakuolemia.

– Juuri tässä kuussa eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa käsiteltiin kansalaisaloitetta verkkokalastuksen kieltämiseksi saimaannorpan levinneisyysalueella. Vihreät kannatti aloitetta, mutta jäimme lähes yksin, Ohisalo korostaa.

Valiokunnan käsittelyssä vain vasemmistoliiton toinen edustaja äänesti verkkokalastuksen kieltämisen puolesta yhdessä vihreiden kanssa. Kokoomuksen, keskustan, SDP:n ja muiden puolueiden edustajat äänestivät norpille vaarallisen verkkokalastuksen puolesta.

– Saimaannorpan suojelulla on suomalaisten vahva tuki. Jotta maailman uhanalaisimman hylkeen suojelu saadaan turvattua, tarvitaan siihen eduskunnan enemmistön tuki. Siihen eivät pelkät puheet riitä. Vetoan muihin eduskuntapuolueisiin: miettikää vielä kerran, onko verkkokalastus kuolleiden norppien arvoista, Ohisalo lisää.

Lue koko päivitys: https://www.facebook.com/OhisaloMaria/posts/660981515388012

Pekka Haavisto ulkopoliittisesta tilanteesta: “Vaikka moni asia muuttuu Suomen Nato-jäsenyyden myötä, kaikki ei muutu.”26.11.2022 11:04:24 EET | Tiedote

Ulkoministeri Pekka Haavisto puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11. Haavisto korosti Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa Venäjän aloittamaan hyökkäyssotaan Ukrainassa. Hän puhui myös Suomen ulkopolitiikan perusteista aikanaan Naton jäsenenä sekä muistutti, että maailmalta on kuulunut vuoden aikana myös positiivisia uutisia diplomatian saralta.

Vihreiden Harjanne: Vihreät valmiina talousvaaleihin26.11.2022 10:56:09 EET | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne esitteli puheessaan laajaa kattausta Suomen taloutta uudistavia toimia. Vähentääksemme kestävyysvajetta ja luonnonvarojen kulutusta on meidän Harjanteen mukaan panostettava koulutukseen, uudistettava yritystukia, lisättävä TKI-rahoitusta ja satsattava työhön johtavaan maahanmuuttoon. Harjanne puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Vihreät esittää kaksiportaisesta opintotuesta luopumista ja pieleen ojitettujen soiden ennallistamista – puolue julkisti myös kampanjakärkensä26.11.2022 10:42:29 EET | Tiedote

Vihreät haluaa puuttua köyhyyteen, korjata peruskouluissa perusasioita ja luopua opintotuen kaksiportaisuudesta. Puolueen puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esitti myös valtion vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelua ja noin miljoonan hehtaarin pieleen ojitetun suon ennallistamista. Ohisalo esitteli puolueen eduskuntavaalikampanjaa Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11.

Maria Ohisalo on tyytyväinen siihen, että hallitus kykeni antamaan esityksiä eduskunnalle – vetoaa kaikkiin kansanedustajiin saamelaiskäräjälain suhteen17.11.2022 14:28:31 EET | Tiedote

Hallitus teki eduskunnalle viimeiset keskeiset lakiesitykset. Hallitus esittää muun muassa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen kasvattamista, kaivosveron käyttöönottoa ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen kasvattamista. Myös Tiilikkajärven kansallispuistoa laajennetaan. Saamelaiskäräjälain uudistamista esitetään eduskunnalle ilman yksimielisyyttä.

Vihreiden Soinikoski: “Energiaa ja rahaa säästävästä koodista voi kehittyä uusi suomalainen vientituote”16.11.2022 16:14:25 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Mirka Soinikoski korostaa digitalisaation kielteisten ympäristövaikutusten ehkäisyä ryhmäpuheessaan keskustelussa valtioneuvoston selonteosta Suomen digitaalisesta kompassista. Soinikoski näkee energiatehokkaissa ohjelmistoissa potentiaalia suomalaiseksi vientituotteeksi. Soinikoski esittää myös tietopolitiikkaan keskittyvän yksikön perustamista valtionhallintoon.