Maria Ohisalo: Valtio-omisteisten yritysten ei tulisi jatkossa laittaa uusia euroja kiinni fossiiliteollisuuteen

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo peräänkuuluttaa hiilinielujen pelastuspaketin kiireellisyyttä. Ohisalo korosti fossiilitaloudesta irtaantumisen tärkeyttä ja esitti valtion tukien kohdentamista niin, ettei niillä tehdä merkittävää haittaa luonnon monimuotoisuudelle, ilmastolle tai elinympäristölle. Ohisalo puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa 24.9.

Jotta Suomen hiilineutraaliustavoite vuodelle 2035 voidaan tavoittaa, tulee romahtaneet hiilinielut saada elpymään.

– Hallitus on myös käynnistänyt selvitykset mistä nielujen romahdus johtuu ja miten voisimme kääntää kehityksen esimerkiksi metsälakia uudistamalla. On kuitenkin selvää, että ongelma on niin syvä, ettei se puolessa vuodessa vielä ratkea. Näiden tietojen pohjalta on seuraavan hallituksen toteutettava nielujen pelastuspaketti – haastankin puolueet kertomaan jo ennen vaaleja kantansa tähän kysymykseen, Ohisalo toteaa.

Ohisalo kritisoi Petteri Orpoa ja Riikka Purraa jälkiviisaudesta Uniper-kysymyksen kohdalla.

– He olivat kovin hiljaa silloin, kun päätöksiä edeltävien hallitusten aikana tehtiin. Vuosia sitten tehtyjä virheitä ei saa enää tekemättömäksi, mutta tulevaisuuden virheet voidaan vielä välttää. Minusta yksi asia on selvä: valtio-omisteisten yritysten ei tulisi jatkossa laittaa yhden yhtäkään uutta euroa kiinni fossiiliteollisuuteen, Ohisalo painottaa.

Kokoomus on tällä viikolla kritisoinut uutta, eduskunnan käsittelyssä olevaa, vihreiden investointien kiihdytyskaistaa siitä, että sille pääsyn edellytyksenä on, etteivät hankkeet aiheuta merkittävää haittaa ilmastolle, luonnon monimuotoisuudelle tai muilla tavoin elinympäristöllemme.

– Tämäkin on ollut kokoomukselle siis liikaa. Itse ajattelen asiasta aivan päinvastaisesti. Yhtään minkään valtion tuen, valtion yrityksen tai oikeastaan valtion toiminnan laajemminkaan ei pitäisi aiheuttaa merkittävää haittaa ilmastolle, luonnon monimuotoisuudelle tai elinympäristöllemme, Ohisalo sanoo.

Ohisalo korosti myös sitä, että tulevina vuosina valtion taloudessa tulee olemaan tiukkaa, ja politiikassa pitää pystyä tekemään myös priorisointeja.

– Meidän tavoite on hiilineutraali hyvinvointivaltio, jonka talous on tasapainossa, Ohisalo toteaa.

– On tarkemmin valittava, mihin panostetaan. Meidän täytyy vahvistaa hyvinvointivaltiomme perustaa, uudistaa sosiaaliturvaa, nostaa työllisyysastetta, panostaa tutkimukseen ja koulutukseen, laskea työn verotusta, mutta verottaa ympäristölle ja ilmastolle haitallista toimintaa, Ohisalo listaa.

Lue koko puhe Vihreiden sivuilta

Pekka Haavisto ulkopoliittisesta tilanteesta: “Vaikka moni asia muuttuu Suomen Nato-jäsenyyden myötä, kaikki ei muutu.”26.11.2022 11:04:24 EET | Tiedote

Ulkoministeri Pekka Haavisto puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11. Haavisto korosti Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa Venäjän aloittamaan hyökkäyssotaan Ukrainassa. Hän puhui myös Suomen ulkopolitiikan perusteista aikanaan Naton jäsenenä sekä muistutti, että maailmalta on kuulunut vuoden aikana myös positiivisia uutisia diplomatian saralta.

Vihreiden Harjanne: Vihreät valmiina talousvaaleihin26.11.2022 10:56:09 EET | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne esitteli puheessaan laajaa kattausta Suomen taloutta uudistavia toimia. Vähentääksemme kestävyysvajetta ja luonnonvarojen kulutusta on meidän Harjanteen mukaan panostettava koulutukseen, uudistettava yritystukia, lisättävä TKI-rahoitusta ja satsattava työhön johtavaan maahanmuuttoon. Harjanne puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Vihreät esittää kaksiportaisesta opintotuesta luopumista ja pieleen ojitettujen soiden ennallistamista – puolue julkisti myös kampanjakärkensä26.11.2022 10:42:29 EET | Tiedote

Vihreät haluaa puuttua köyhyyteen, korjata peruskouluissa perusasioita ja luopua opintotuen kaksiportaisuudesta. Puolueen puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esitti myös valtion vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelua ja noin miljoonan hehtaarin pieleen ojitetun suon ennallistamista. Ohisalo esitteli puolueen eduskuntavaalikampanjaa Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11.

Maria Ohisalo on tyytyväinen siihen, että hallitus kykeni antamaan esityksiä eduskunnalle – vetoaa kaikkiin kansanedustajiin saamelaiskäräjälain suhteen17.11.2022 14:28:31 EET | Tiedote

Hallitus teki eduskunnalle viimeiset keskeiset lakiesitykset. Hallitus esittää muun muassa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen kasvattamista, kaivosveron käyttöönottoa ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen kasvattamista. Myös Tiilikkajärven kansallispuistoa laajennetaan. Saamelaiskäräjälain uudistamista esitetään eduskunnalle ilman yksimielisyyttä.

Vihreiden Soinikoski: “Energiaa ja rahaa säästävästä koodista voi kehittyä uusi suomalainen vientituote”16.11.2022 16:14:25 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Mirka Soinikoski korostaa digitalisaation kielteisten ympäristövaikutusten ehkäisyä ryhmäpuheessaan keskustelussa valtioneuvoston selonteosta Suomen digitaalisesta kompassista. Soinikoski näkee energiatehokkaissa ohjelmistoissa potentiaalia suomalaiseksi vientituotteeksi. Soinikoski esittää myös tietopolitiikkaan keskittyvän yksikön perustamista valtionhallintoon.