Maria Ohisalo: Vetoan Saimaalla kalastaviin: jättäkää verkot laskematta heinäkuussa saimaannorpan turvaksi

Saimaan verkkokalastuskielto päättyy tänään ja se aiheuttaa ison riskin ennen kaikkea pienille saimaannorpan kuuteille hukkua verkkoihin. Tänä vuonna riski on erityisen suuri, koska runsasluminen talvi mahdollisti onnistuneen pesinnän. Vihreät haluaa pidentää verkkokalastuskieltoa heinäkuun yli saimaannorpan suojelemiseksi.

– Suomalaisten ja Saimaan alueen asukkaiden enemmistö kannattaa verkkokiellon jatkamista heinäkuun loppuun. Tämä olisi hyvä norppakuolemien vähentämiseksi, sanoo Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo.

Verkkokuolemat ovat yleisimpiä nimenomaan heinäkuussa, kun kuutit ovat vielä pieniä ja kokemattomia. Vuosina 2011–2020 verkkoihin havaittiin kuolleen 53 saimaannorppaa, joista ainakin 21 on menehtynyt juuri heinäkuussa.

– Rajoituskauden pidentäminen takaisi, että kuutit ehtisivät kasvaa isommiksi. Silloin myös verkkohukkumisten riski alenee, Ohisalo kertoo verkkokalastuskiellon pidentämisen vaikutuksesta.

– On monia norppaturvallisia tapoja kalastaa Saimaalla. Vetoankin jättämään verkot heinäkuussa naulaan Suomen luonnonsuojelun symbolin ja yhden maailman harvinaisimman hylkeen, saimaannorpan vuoksi.

Reilu vuosi sitten hallitus äänesti vihreiden esityksestä verkkokalastuskiellon pidentämisestä kuukaudella, mutta vain vasemmistoliitto kannatti vihreiden esitystä. Se tarkoittaa, että tänäkin vuonna Saimaalla saa laskea verkot jo heinäkuussa.

Saimaannorpan suojelussa on otettu askelia oikeaan suuntaan ja norppakanta on vahvistunut. Silti saimaannorpan suojelua on yhä parannettava, jotta uhanalainen saimaannorppakanta vahvistuisi myös tulevaisuudessa.

– Haluan kiittää jokaista tähän työhön osallistunutta. Silti ei ole aika huokaista helpotuksesta, sillä ainutlaatuinen norppamme on edelleen erittäin uhanalainen. Vihreiden kanta Saimaan kalastusrajoituksiin on selvä: verkkokalastuksen pitäisi olla kiellettyä myös heinäkuussa, Ohisalo sanoo.

Vihreiden Iiris Suomela: “Myös yksinasuvia on tuettava hintojen noustessa”12.8.2022 11:34:46 EEST | Tiedote

Koronakriisin ja Ukrainan sodan myötä nousevat hinnat laittavat monet suomalaiset ahtaalle, mutta inflaatio osuu erityisen kovaa pienituloisiin. Näistä pienituloisimmista kotitalouksista 79 prosenttia on yhden hengen kotitalouksia. Yksinasuvat ovat siis voimakkaasti yliedustettuna pienituloisten joukossa. Vihreiden varapuheenjohtaja Iiris Suomela esittää Vihreässä blogissa lisätoimia yksinasuvien tukemiseksi osana syksyn lisätalousarvioita ja ensi vuoden budjettia.

Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin lapsiperheiden tukemiseksi ruoan hintojen noustessa15.7.2022 12:30:01 EEST | Tiedote

Elinkustannusten nousu koskettaa erityisesti monia pienituloisia lapsiperheitä. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan mukaan jopa 13 000 lasta on riskissä pudota köyhyyteen hintojen nousun vuoksi. Vihreät esittää kouluruokailun laajentamista iltoihin ja viikonloppuihin auttamaan lapsiperheitä kohoavien ruoan hintojen kanssa.

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.