Maria Ohisalo: Vetoan Saimaalla kalastaviin: jättäkää verkot laskematta heinäkuussa saimaannorpan turvaksi

Saimaan verkkokalastuskielto päättyy tänään ja se aiheuttaa ison riskin ennen kaikkea pienille saimaannorpan kuuteille hukkua verkkoihin. Tänä vuonna riski on erityisen suuri, koska runsasluminen talvi mahdollisti onnistuneen pesinnän. Vihreät haluaa pidentää verkkokalastuskieltoa heinäkuun yli saimaannorpan suojelemiseksi.

– Suomalaisten ja Saimaan alueen asukkaiden enemmistö kannattaa verkkokiellon jatkamista heinäkuun loppuun. Tämä olisi hyvä norppakuolemien vähentämiseksi, sanoo Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo.

Verkkokuolemat ovat yleisimpiä nimenomaan heinäkuussa, kun kuutit ovat vielä pieniä ja kokemattomia. Vuosina 2011–2020 verkkoihin havaittiin kuolleen 53 saimaannorppaa, joista ainakin 21 on menehtynyt juuri heinäkuussa.

– Rajoituskauden pidentäminen takaisi, että kuutit ehtisivät kasvaa isommiksi. Silloin myös verkkohukkumisten riski alenee, Ohisalo kertoo verkkokalastuskiellon pidentämisen vaikutuksesta.

– On monia norppaturvallisia tapoja kalastaa Saimaalla. Vetoankin jättämään verkot heinäkuussa naulaan Suomen luonnonsuojelun symbolin ja yhden maailman harvinaisimman hylkeen, saimaannorpan vuoksi.

Reilu vuosi sitten hallitus äänesti vihreiden esityksestä verkkokalastuskiellon pidentämisestä kuukaudella, mutta vain vasemmistoliitto kannatti vihreiden esitystä. Se tarkoittaa, että tänäkin vuonna Saimaalla saa laskea verkot jo heinäkuussa.

Saimaannorpan suojelussa on otettu askelia oikeaan suuntaan ja norppakanta on vahvistunut. Silti saimaannorpan suojelua on yhä parannettava, jotta uhanalainen saimaannorppakanta vahvistuisi myös tulevaisuudessa.

– Haluan kiittää jokaista tähän työhön osallistunutta. Silti ei ole aika huokaista helpotuksesta, sillä ainutlaatuinen norppamme on edelleen erittäin uhanalainen. Vihreiden kanta Saimaan kalastusrajoituksiin on selvä: verkkokalastuksen pitäisi olla kiellettyä myös heinäkuussa, Ohisalo sanoo.

Atte Harjanne: Vihreä siirtymä ei ole ongelma, vaan ratkaisu energiakriisiin24.9.2022 11:05:40 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne muistutti energiakriisin olevan seuraus Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta ja vihreän siirtymän olevan ratkaisu tähän kriisiin. Harjanne myöskin kannusti Suomea ottamaan aktiivisen ja ennakkoluulottoman roolin osana Nato-liittoumaa. Harjanne piti avauspuheenvuoron Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa lauantaina 24.9.

Maria Ohisalo: Valtio-omisteisten yritysten ei tulisi jatkossa laittaa uusia euroja kiinni fossiiliteollisuuteen24.9.2022 10:55:28 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo peräänkuuluttaa hiilinielujen pelastuspaketin kiireellisyyttä. Ohisalo korosti fossiilitaloudesta irtaantumisen tärkeyttä ja esitti valtion tukien kohdentamista niin, ettei niillä tehdä merkittävää haittaa luonnon monimuotoisuudelle, ilmastolle tai elinympäristölle. Ohisalo puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa 24.9.