Marikirja kertoo rakastetun Marimekon tarinan suunnittelijoiden kautta

Suomen kansallisaarre ja menestystarina Marimekko on kaikkien tuntema instituutio. Mutta millainen oli yrityksen alkutaival? Entä kuinka Marimekon tunnistettavimmat kuosit ovat syntyneet? Tämän kaiken kertoo upeilla kuvituksilla varustettu Marikirja - Marimekon luova historia Piccolosta Palstaan (Nemo 2020).

Tällä viikolla ilmestyvä Marikirja - Marimekon luova historia Piccolosta Palstaan kertoo rakastetun Marimekon tarinan erityisesti suunnittelijoiden näkökulmasta. Luovan kaksikon Silja-Maria Wihersaaren ja Henna Kosteen kirja kertoo muun muassa Vuokko Nurmesniemen, Maija Isolan ja Annika Rimalan työstä.

Kirja sukeltaa yhden suomalaisuuden perikuvan, Marimekon, huikeaan tarinaan. Kuinka rakastetuimmat kuosit ovat syntyneet? Millaiset vaatteet suunniteltiin Marimekon ensimmäiseen näytökseen? Miksi Yhdysvaltain ensimmäinen nainen Jacqueline Kennedy pukeutui Marimekkoon? Mikä on Unikon suosion salaisuus? Näihin kaikkiin löytyy vastaus upeasti kuvitetun kirjan sivuilta.

-Marimekko on tuttu kaikille suomalaisille ja uusi sukupolvi on ottanut sen jälleen vahvasti omakseen. Halusimme selvittää, miten Marimekon tunnistettava tyyli on syntynyt ja millaista kuosien luomisprosessi on ollut. Kirjan guassein tehty kuvitus on iloinen ja rohkea niin kuin Marimekko, siitä voi nautiskella pienen palan silloin tällöin tai hurahtaa ja imeä kaiken kerrallaan, tekijät kuvailevat.

Silja-Maria Wihersaari on valmistunut Aalto-yliopistosta taiteen kandidaatiksi tekstiilitaiteen ohjelmasta ja kuvittanut 14 lastenkirjaa.

Henna Koste on muotiin erikoistunut toimittaja ja lastenkirjailija.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja kirjan PDF-vedokset: eeva.louko@otava.fi tai adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Aino ja Alvar Aallon tarina ilmestyy syksyllä 2021 Otavan kustantamana20.10.2020 09:37:00 EESTTiedote

"Rakastan sinussa ihmistä – Aino ja Alvar Aallon tarina" kertoo maailmankuulun arkkitehti- ja muotoilijapariskunnan Aino Marsio-Aallon (1894–1949) ja Alvar Aallon (1898–1976) yhteisen tarinan – tarinan rakkaudesta, perhe-elämästä, vahvasta ammatillisesta kumppanuudesta ja yhteisestä elämäntyöstä, joka päättyi Aino Aallon ennenaikaiseen kuolemaan. Syksyllä 2021 ilmestyvän kirjan tekijä on Aino ja Alvar Aallon tyttärenpoika Heikki Aalto-Alanen.

Kustannusosakeyhtiö Otava on ostanut Atena Kustannuksen1.10.2020 15:00:10 EESTTiedote

Kustannusosakeyhtiö Otava on ostanut tänään allekirjoitetulla sopimuksella Atena Kustannuksen pääomistaja Svenska folkskolans vänner r.f:n osakekannan. Atena on yleiskustantamo, joka julkaisee viitisenkymmentä kauno- ja tietokirjaa vuodessa. Se tunnetaan muun muassa Henriikka Rönkkösen, Roope Lipastin ja Mikko Porvalin teoksista sekä Thomas Eriksonin menestyskirjoista, joista tunnetuin on Idiootit ympärilläni. Atenan julkaisema teos on voittanut Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon viisi kertaa.