Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.

”Naisiin kohdistuva väkivalta on Suomen sokea piste. Tämän vuoksi on tärkeää, että torjuntaohjelmassa kiinnitetään huomiota toimenpiteisiin, jotka ennaltaehkäisevät ja lisäävät tietoisuutta väkivallan eri muodoista. Esimerkiksi digitaalista väkivaltaa ei ole vastaavissa ohjelmissa aiemmin käsitelty. Naisiin kohdistuva väkivalta on otettava vakavasti ja se on saatava loppumaan ”, Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen painottaa.

Suomi on saanut suosituksia kansainvälisiltä ihmisoikeusvalvontaelimiltä (GREVIO) naisiin kohdistuvan väkivaltaan puuttumiseksi. Naisiin kohdistuva väkivalta on ollut ongelma Suomessa jo vuosikymmenien ajan. Panostukset väkivallan ennaltaehkäisyyn, tietoisuuden lisäämiseen ja eri viranomaisten ja toimijoiden kouluttamiseen ovat tärkeitä.

”Uudessa torjuntaohjelmassa on monia tärkeitä tekoja väkivallan vähentämiseksi, uhrin aseman parantamiseksi ja väkivallantekijän tekijän palveluihin. Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisy ja siihen liittyvät toimet ovat investointi turvallisempaan elämään, kyse on ennen kaikkea ihmisoikeuskysymyksestä” päättää Tuppurainen.

Naisiin kohdistuva väkivalta on saatava loppumaan25.11.2020 09:09:39 EETTiedote

Maailmassa joka kolmas nainen kohtaa elämänsä aikana fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Joissakin maissa luku nousee jopa 70 prosenttiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan yleisin muoto on kotona tapahtuvaa väkivalta. Koronaepidemia ja poikkeusolot ovat pahentaneet tilannetta, kun pääsy terveyspalveluihin ja turvakoteihin heikentynyt. Lähisuhdeväkivallan lisäksi myös muut naisiin kohdistuvan väkivallan muodot, kuten julkisissa tiloissa tapahtuvat väkivaltaiset hyökkäykset ja verkkohäirintä ovat lisääntyneet. Moninainen naisiin kohdistuva väkivalta on yksi vakavimmista uhista naisten oikeuksien toteutumiselle ja tasa-arvon saavuttamiselle kaikkialla maailmassa.

Jokaisella kuntalaisella on oikeus saavutettavaan tiedonsaantiin23.11.2020 11:20:58 EETTiedote

Maailmanlaajuisesti jopa 15 % ihmisistä ei pysty käyttämään verkkopalveluita ja Suomessa yli 1,2 miljoonaa ihmistä tarvitsee niihin lisää saavutettavuutta. Euroopan unioni sääti vuonna 2016 saavutettavuusdirektiivin (2016/2021), jonka siirtymäkausi päättyi syyskuussa 2020. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on, että jokainen voi käyttää digitaalisia palveluita toimintarajoitteista riippumatta. Direktiivi koskee kaikkia julkisia verkkopalveluita, kuten kuntia ja valtion hallintoa. Kunnissa tämä tarkoittaa digitaalisten palvelujen lisäksi esimerkiksi sitä, että kunnanvaltuuston kokoukset täytyy tekstittää jälkikäteen.

Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava ajoissa10.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Mielenterveyssairaudet ovat Suomessa kasvava kansansairaus. Tällä hetkellä noin joka neljäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. Viime vuosina tietoisuus mielenterveyden häiriöistä ja samaan aikaan hoitoon hakeutuminen ovat kasvaneet. Erikoissairaanhoidon käyntimäärät mielenterveydellisistä syistä ovat kasvaneet vuosittain ja erityisen jyrkkää kasvu on ollut 13–17-vuotiailla nuorilla. Nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, joka ilmenee uniongelmina, ahdistus- ja masennusoireina. Mielenterveyshäiriöistä jopa 75 % alkaa ennen 25-ikävuotta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ongelmiin puututaan ajoissa.

Suomen aborttilaki on päivitettävä2.10.2020 05:45:00 EESTTiedote

Nykyinen Suomen raskaudenkeskeytyslaki tuli voimaan 50 vuotta sitten. Omassa ajassaan se oli edistyksellinen ja takasi hoitoon pääsyn, mutta nykyisin se on yksi Euroopan tiukimpia. Voimassa oleva laki ei kunnioita raskaana olevan kehollista itsemääräämisoikeutta, tai oikeutta turvalliseen ja vapaaseen raskaudenkeskeytykseen. On todella tärkeää, että Suomi pysyy muiden eurooppalaisten maiden linjassa lainsäädännössä.