Markkinointihatusta ei löydy kaikille sopivaa jänistä
Pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, henkilöstöyritys Baronan CMO Aarne Töllinen vierailee Podit® Originals -sarjan Tee Ite Paremmin toisessa jaksossa. Töllinen on muun muassa toiminut Tjäreborgin markkinointi- ja myyntijohtajana sekä ToinenPHDn varatoimitusjohtajana.

Töllinen luonnehtii yhdeksi arjen ärsykkeiksi markkinoinnin paineet - välillä odotukset ovat niin korkealla että odotetaan jäniksiä hatusta. Taktinen mainonta on tehokasta, mutta kuten kaikki yrityksen kehitystoimet, myös markkinoinnin ja viestinnän on jatkuvasti tehtävä keskipitkällä aikavälillä näkyvää kehitystoimintaa. On pidettävä myös mielessä, että markkinointi ja liiketoiminta kulkevat käsi kädessä ymmärtäen toisiaan: yhdessä kommunikointi on yksi markkinoinnin johdon tärkeimmistä tehtävistä. Markkinoinnin on tuotava itsensä tykö ja tehtävä itsestään merkityksellinen liiketoiminnoille. Jos markkinoinnin johto epäonnistuu tässä tehtävässään, ei muu markkinointitiimi pysty olemaan liiketoimintaa ymmärtävä ja kasvattava osa.
Suurissa organisaatiollisissa muutoksissa Tölliselle vaikeinta on epäilys siitä, onko valittu suunta oikea. “Se helvetillinen epävarmuus, niin kyl se on riippumatta siitä, että mitä tehtävää organisaatiossa tai minkälaista muutosta vie, on mulla se vaikein asia”, kertoo Töllinen. Huoli ja epävarmuus kumpuavat hänen mukaansa siitä, että ei ole yhtä oikeaa vastausta, mikä olisi oikeanlainen organisoitumisen malli tai rakenne. Vaikka olisi pitkä kokemus- ja opintotausta, on osattava kartoittaa tilannetta ja kuunnella jokaista hetkeä erikseen, sekä löytää sitä kautta oikeat askeleet.
Muutokset organisaatioissa eivät tapahdu yhdessä yössä. Kun muutetaan generalistirooleista vahvoihin asiantuntijatiimeihin, vie toimenpide aikaa. Töllisen mukaan on tärkeää määrittää, kuka ohjaa tiimiä ja pitää huolen siitä, että suunta on oikea. Ilman markkinoinnin johtajaa helposti täytetään vain tämän ja huomisen päivän toteutuksia, jolloin jää katsomatta pidemmälle tulevaisuuteen. Tiimirakennetta on tutkittava ja kehitettävä yksilöiden oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan - organisaation johdon tulisi tarjota koulutusmahdollisuuksia muuttuvassa yrityksessä. Mitä yksilö osaa tänään, ei kerro sitä mitä hän osaa vuoden päästä. Osa muutosmatkaa ovat koulutus ja osaamisalueiden täydennys, kertoo Töllinen.
Millainen on markkinoinnin oikea osaaja 2020-luvulla? Mitä tuloksellisen markkinointitiimin johtaminen vaatii? Liity Tee Ite Paremmin -podcastin seuraan kuuntelemaan, kun Aarne Töllinen jakaa parhaat vinkkinsä markkinointiosaajien johtamiseen - myös kipeiden tilanteiden läpi.
Kuuntele jakso nyt Poditissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juho JokinenPodit Oy
Puh:050 350 5964juho@podit.fihttps://podit.fiUlla KoivulaPodit Oy
Puh:040 522 6607ulla@podit.fihttps://podit.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Podit® on yrityksen avainhenkilöiden ja suomalaisten yksityisten sijoittajien 100 prosenttisesti omistama start-up yritys, jonka päämaja on Helsingissä.
Podit® -applikaatio ladattavissa Google Playssa ja AppStoressa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Podit Oy
10-osainen ”Myyntistudio” podcast -sarja opettaa myynnin perusperiaatteet14.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote
Mika D. Rubanovitschin uusi, tänään ilmestynyt Podit® Originals -sarja ”Myyntistudio” on 10-osainen näppärä myyntikoulutus podcast-muodossa. Jokainen jakso on noin 10 minuutin pituinen tehopaketti myynnin eri osa-alueista.
Jopa kolme Podit® Originals -podcastia ehdolla Audioland Awardseissa!14.2.2022 07:30:00 EET | Tiedote
Audioland Awardsien Business ja talous -kategoriassa äänestetään Suomen parasta liike-elämän ja kaupallisen menestymisen teemoja käsittelevää podcastia. Ehdolla on jopa kolme Podit® Originalsia!
Jorma Ollila ja Miki Kuusi kohtasivat historiallisessa podcast-keskustelussa ”Edustamme kahta sukupolvea ja samaa digitaalisuuden vallankumouksen tarinaa”11.1.2022 07:30:00 EET | Tiedote
Woltin perustajiin kuuluva Miki Kuusi ja Nokian menestykseen johtanut Jorma Ollila kohtasivat ensimmäistä kertaa VALO Hotel & Workin podcast-studiolla Helsingissä. Ollila näkee, että Wolt ja Kuusi jatkavat samaa digitaalisen murroksen menestystarinaa, jonka Nokia Suomessa aloitti.
Juuri 45 miljoonan euron rahoituksen saaneen suomalaisen fintech-yhtiö Enfucen perustaja Monika Liikamaa on rohkea yrittäjä - myös mielipiteissään ja laukookin totuuksia podcast-sarjassa ”Kasvupääoma”15.12.2021 07:30:00 EET | Tiedote
Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtaja Pia Santavirran uudessa Podit® Originals podcast -sarjan ”Kasvupääoma” kuudennessa jaksossa vieraana on finanssiteknologiayritys Enfucen toimitusjohtaja ja perustaja Monika Liikamaa. Viime viikolla julkaistiin suomalaisen fintech-yhtiö Enfucen saama 45 miljoonan euron rahoitus. Pääsijoittajina tällä rahoituskierroksella oli eurooppalainen pääomasijoitusrahasto Vitruvian Partners, kiinalainen teknologiayhtiö Tencent, suomalainen Maki.vc sekä yhtiön aikaisempia sijoittajia.
Muutostuskan hallinnan kautta voittoon11.11.2021 07:30:00 EET | Tiedote
Tunnistatko muutostyypit, jotka asettavat erilaisia vaateita muutoksen johtamiselle? Entä miten kulttuuria johdetaan? Podit® Originals -sarjan Voittava Johtaminen jaksossa Tero J. Kauppinen johdattaa kuulijat yritysmuutoksen läpi, sekä auttaa löytämään oikeat strategiat muutoksen johtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme