SPR VeripalveluSPR Veripalvelu

Markku-liitto haastaa miehet verenluovutukseen

Suomalainen Markku-liitto otti vinkistä vaarin, kun Veripalvelu haki miehiä verenluovuttajiksi Markuksi nimetyn arjen supersankarin tarinalla. Markku-liitto suunnitteli kilpailun, jolla Markut nyt haastavat muut miehet verenluovutukseen. Luovutusvoittajat-kisa alkaa Markun päivänä 25.4. ja kestää 23.10. asti. Voittaja on nimiryhmä, joka kilpailuaikana eniten luovuttaa verta.

Kaikkien miesten veri on tarpeen, mutta erityisesti Markut haastavat nämä miehet: Juha, Timo, Matti, Kari, Mikko, Jari, Antti, Jukka, Mika ja Pekka. Kun mukaan lisätään Markut, on kyseessä miesten 11 suurinta nimiryhmää, yli 425 000 miestä. Tämä joukko voi kasvattaa merkittävästi nykyistä alle 50 000 miehen määrää, joka vuosittain luovuttaa verta.

Miesluovuttajia tarvitaan, sillä nyt luovuttajissa on miehiä selkeästi vähemmän kuin naisia.

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelussa on avattu omat ”kisaryhmät” kaikille yllä mainituille nimille. Missä päin maata verta luovuttaakin, voi oman joukkueensa pistetiliä kasvattaa kertomalla ennen luovutusta, mille nimiryhmälle haluaa luovutuspisteensä ohjata.

Viestintä- ja henkilöstöjohtaja Willy Toiviainen Veripalvelusta odottaa hyviä tuloksia Luovutusvoittajat-kisasta.

− Olemme innoissamme kampanjasta ja sen mahdollisuuksista. Idea osuu juuri pääkohderyhmäämme, eli miehiin. Olemme iloisia, että Markku-liitto puhuu elintärkeän asian puolesta ja kannustaa ihmisiä verenluovutukseen.

Verenluovutus on pienen joukon harteilla. Vaikka suurin osa voisi luovuttaa, nyt vain 3,5 % luovutusikäisistä luovuttaa kaiken sen veren, joka Suomen sairaaloissa käytetään. Nimenomaan miesten määrän kasvulla olisi paljon merkitystä. Miehet ovat usein naisia kookkaampia, eli miehillä on suurempi verivolyymi. Lisäksi miesten suurempi rautavarasto kestää paremmin verenluovutuksen ja miehet voivat luovuttaa verta naisia useammin.

Markku-liitto on ansainnut mainetta monilla hyvän mielen tempauksillaan vuosien mittaan. Luovutusvoittajat-kisan suunnittelijan Markku Salmisen mukaan Veripalvelun kanssa yhteistyössä toteutettava kisa on Markku-liitolle merkittävä asian tärkeyden vuoksi ja myös kiinnostava, koska se ylittää yhdistyksen perinteisen ”Markkuus-toimialueen” rajan.

Verenluovutukseen ovat tervetulleita niin uudet kuin vanhatkin luovuttajat. Oman verenluovutusajan voi varata osoitteesta veripalvelu.fi/ajanvaraus. Ensimmäistä kertaa verta voi luovuttaa 18–59-vuotiaana. Oman luovutussoveltuvuutensa voi testata helposti osoitteessa sovinkoluovuttajaksi.fi.

Suomalainen Markku-liitto ry
Puheenjohtaja Markku Rimpelä
markku.rimpela@markkuliitto.fi

Härkälenkki 13
01730 VANTAA

029 300 1010https://www.veripalvelu.fi

5 kysymystä verenluovutuksesta ja terveydestä – lääkäri vastaa26.4.2024 11:24:19 EEST | Tiedote

Pressmeddelanden på svenska: www.blodtjanst.fi. Uusia verenluovuttajia tarvitaan lisää, jotta Suomessa pysyy nyt ja tulevaisuudessa riittävä luovuttajakunta turvaamaan potilaiden hoitoa. Moni verenluovutusta harkitseva kaipaa tietoa siitä, miten verenluovutus vaikuttaa terveyteen ja voiko itse luovuttaa. Veripalvelun lääkäri Janina Forstén vastaa yleisimpiin verenluovutusta koskeviin kysymyksiin.