Markus Leikola kirjoittaa kirjaa Ukrainan ja Venäjän suhteista – mesenaattikampanja käyntiin ennätysvauhdilla

Markus Leikola on seurannut Ukrainan ja Venäjän suhteita jo 40 vuotta. Kun sota syttyi, Markus Leikola alkoi kirjoittaa. Nyt hän viimeistelee elokuussa julkaistavaa kirjaa Sodan ja rauhan kronikka. Oivaltavassa tekstissä kietoutuvat yhteen sotatoimet, diplomatia, kulttuuri, talous ja viestintä. Kirjan kustantaa Aula & Co. Kirjasta käynnistettiin Mesenaatti-kampanja, jonka tuotoista puolet lahjoitetaan SPR:n kautta Ukrainalle. Parhaillaan käynnissä oleva kampanja saavutti minimitavoitteensa ennätysvauhtia, alle kahdessa vuorokaudessa.

Markus Leikola, kuva Aula / Noora Karlsson
Leikola esittelee teoksessaan Sodan ja rauhan kronikka Ukrainan sodan vuosisataiset taustat ja yllätyskäänteet.

"Tämä sota on käsittämättömin kaikista niistä sodista, joita olen seurannut. Tapahtumat alkoivat saada selityksensä Venäjän kääntymisestä kohti totalitarismia, mutta tällä kertaa internetin aikakautena.
Aloin jäsentää ajatuksiani ensin somessa ja yllätyin siitä, kuinka paljon ihmisillä on tarvetta tietää, miten kaikki liittyy kaikkeen. Tässä teoksessa risteilen esimerkkien ja suurien linjojen välillä.
Päätimme yhdessä kustantajani Aula & Co:n kanssa, että näinä aikoina, kun hätä on ennenkokematon, yhdistämme kaksi asiaa toisiinsa: puolet Mesenaatti-kampanjan tuotoista menee Punaisen ristin kautta Ukrainan hädänalaisten hyväksi.”

Markus Leikola on vuonna 1960 syntynyt politiikan ja kulttuurin moniottelija. Hän teki ensimmäisen matkansa Moskovaan ja Kiovaan tasan 40 vuotta sitten. Hänet on palkittu Itä-Euroopan raportoinnistaan valtion tiedonjulkistuspalkinnolla ja Suomen Kuvalehden journalistipalkinnolla. Lisäksi Leikola on kirjoittanut useamman näytelmän Kremlin uskomattomista käänteistä.

Kirja julkaistaan julkistustilaisuudessa keskiviikkona 10.8.

Lisätiedot kirjasta ja Leikolan haastattelupyynnöt:
Aula & Co, kustantaja Nora Varjama, nora.varjama@aulakustannus.fi

Markus Leikola, kuva Aula / Noora Karlsson

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Kuusivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books mutta on itsenäinen yhtiö.

Tähtitieteen pimennossa olleet naiset esiin – Markus Hotakaisen uutuuskirja Tähtitieteen naiset14.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tähtitieteen parissa on työskennellyt paljon naisia, jotka ovat tehneet merkittävää tutkimusta, mutta joiden saavutukset ovat jääneet vähälle huomiolle. Markus Hotakaisen uutuustietokirja Tähtitieteen naiset nostaa heitä esiin. Kirjan julkistamistilaisuus on tiistaina 10.5. klo 18 Kaivopuiston tähtitornissa. Lisäksi Hotakainen esitelmöi kirjansa pohjalta Ursan illassa 19.4.

Kolme siskoa vannoo toisilleen selviytyvänsä – megahitti Auschwitzin tatuoijan jatko-osa suomeksi20.1.2022 11:48:22 EET | Tiedote

Heather Morrisin maailmanlaajuiset hittikirjat Auschwitzin tatuoija ja Cilkan tarina ovat myyneet maailmanlaajuisesti yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ja Suomessakin yli 200 000 kappaletta. Holokaustin muistopäivänä julkaistava trilogian päätösosa Kolme sisarta kertoo teini-ikäisten Cibin, Magdan ja Livian tarinan Auschwitzin-Birkenaun keskitysleirillä ja kuolemanmarssilla. Cibi seurasi 15-vuotiaana leirille lähetettyä Liviaa vapaaehtoisesti, ja myöhemmin myös Magda vangittiin. Kohdatessaan jälleen keskitysleirillä he vannoivat toisilleen selviävänsä painajaisesta hengissä.