Marraskuun myyntitiedote: myynti kasvoi viisi prosenttia
Alkon litramyynti kasvoi marraskuussa edellisvuoteen verrattuna viisi prosenttia. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 39,2 prosenttia edellisvuotta enemmän. Valkoviinien kysyntä kasvoi 8,4 prosenttia ja punaviinien 5,6 prosenttia. Väkevien tuoteryhmässä ginien myynti on kasvanut 24,1 prosenttia ja viskien 13,5 prosenttia.
Viime vuoden tammi-marraskuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 12,4 prosenttia. Viinien osuus litramyyntien kasvusta on ollut 77 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista.
”Alkon myynti on korona-aikana noussut ravintolarajoitusten ja hiljentyneen matkustajatuonnin takia. Alkon kasvaneen myynnin kautta on Suomen valtiolle kertynyt 93,5 miljoonaa euroa enemmän alkoholiveroa ja arvonlisäveroa kuin vuonna 2019. Yhteensä verojaon kertynyt 845,1 miljoonaa euroa”, kertoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.
”Olemme onnistuneet palvelemaan asiakkaitamme hyvin myös tänä poikkeuksellisena vuonna ja saimme Taloustutkimuksen tekemässä Kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa arvosanan 8,56 ollen kaupan alan ykkönen. Kiitos asiakkaillemme tästä luottamuksesta!”
Vanhan maailman viinit nosteessa
Suomen viinimarkkinoita pitkään hallinnut uusi maailma on antanut tilaa vanhan maailman eli Euroopan klassisille viinimaille. Chile on edelleen viineissä suosituin alkuperämaa, mutta etenkin Italia, Saksa ja Portugali ovat tänä vuonna kirineet litramyynnissä. Portugalilaisten viinien suosion kasvu on omaa luokkaansa. Portugali on noussut neljänneksi myydyimmäksi punaviinimaaksi ohittaen muun muassa Australian ja Ranskan.
”Portugalin paikalliset, persoonalliset rypälelajikkeet ja mehevä makumaailma viehättävät suomalaista viininystävää. Viinit ovat helposti lähestyttäviä ja yhdisteltävissä erilaisiin ruokiin ja ne sopivat myös seurustelukäyttöön. Kasvutahti tänä vuonna on ollut melkoinen: marraskuun loppuun mennessä portugalilaisten punaviinien myynti kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan lähes 77 prosenttia”, kertoo tuotepäällikkö Kirsi Erme.
”Keveys, raikkaus ja matala-alkoholisuus trendi jatkuu edelleen ja tämä näkyy meillä esimerkiksi saksalaisten valkoviinien kysyntänä, joka on tänä vuonna noussut yli 34 prosenttia. Alkoholittomien juomien myynti on noussut 6,8 prosenttia”
Korona lisännyt verkkokauppa-asiointia ja asiakaspalvelun kontaktimääriä
Alkon verkkokauppatilausten määrä on kasvanut 80 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Joulukuussa verkkokaupan tilausmäärien odotetaan kaksinkertaistuvan verrattuna viime vuoteen. Asiakkaat haluavat tutustua tuotevalikoimaan rauhassa ja minimoida asiointiajan sekä lähikontaktit myymälässä.
”Verkkokaupan tilausmäärien kasvu heijastuu myös Alkon asiakaspalveluun, ja marraskuun asiakasyhteydenotot kasvoivatkin selvästi viime vuoteen verrattuna. Tarjoamme asiantuntevia neuvoja ja vinkkejä myös verkkotilaamisen yhteydessä ja tähän mahdollisuuteen asiakkaamme ovatkin mukavasti tarttuneet”, kertoo Laitinen.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia13.3.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Alkon tammikuun myyntitiedote – litramyynti laski 4,2 prosenttia14.2.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon tammikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 4,2 prosenttia. Chileläisillä viineillä vahva vuoden aloitus.
Ylöjärven Alko muuttaa samassa kiinteistössä17.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote
Ylöjärven Alko muuttaa tammikuun lopussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 27. tammikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 30. tammikuuta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme