Marraskuun myyntitiedote: myynti kasvoi viisi prosenttia

Alkon marraskuun litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna viisi prosenttia. Vanhan maailman viinien kysyntä noussut tänä vuonna. Korona lisännyt verkkokauppa-asiointia.

Alkon litramyynti kasvoi marraskuussa edellisvuoteen verrattuna viisi prosenttia. Roseeviinien myynti lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin 39,2 prosenttia edellisvuotta enemmän. Valkoviinien kysyntä kasvoi 8,4 prosenttia ja punaviinien 5,6 prosenttia. Väkevien tuoteryhmässä ginien myynti on kasvanut 24,1 prosenttia ja viskien 13,5 prosenttia.

Viime vuoden tammi-marraskuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 12,4 prosenttia. Viinien osuus litramyyntien kasvusta on ollut 77 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista.

”Alkon myynti on korona-aikana noussut ravintolarajoitusten ja hiljentyneen matkustajatuonnin takia. Alkon kasvaneen myynnin kautta on Suomen valtiolle kertynyt 93,5 miljoonaa euroa enemmän alkoholiveroa ja arvonlisäveroa kuin vuonna 2019. Yhteensä verojaon kertynyt 845,1 miljoonaa euroa”, kertoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.

”Olemme onnistuneet palvelemaan asiakkaitamme hyvin myös tänä poikkeuksellisena vuonna ja saimme Taloustutkimuksen tekemässä Kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa arvosanan 8,56 ollen kaupan alan ykkönen. Kiitos asiakkaillemme tästä luottamuksesta!”

Vanhan maailman viinit nosteessa

Suomen viinimarkkinoita pitkään hallinnut uusi maailma on antanut tilaa vanhan maailman eli Euroopan klassisille viinimaille. Chile on edelleen viineissä suosituin alkuperämaa, mutta etenkin Italia, Saksa ja Portugali ovat tänä vuonna kirineet litramyynnissä. Portugalilaisten viinien suosion kasvu on omaa luokkaansa. Portugali on noussut neljänneksi myydyimmäksi punaviinimaaksi ohittaen muun muassa Australian ja Ranskan.

”Portugalin paikalliset, persoonalliset rypälelajikkeet ja mehevä makumaailma viehättävät suomalaista viininystävää. Viinit ovat helposti lähestyttäviä ja yhdisteltävissä erilaisiin ruokiin ja ne sopivat myös seurustelukäyttöön. Kasvutahti tänä vuonna on ollut melkoinen: marraskuun loppuun mennessä portugalilaisten punaviinien myynti kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan lähes 77 prosenttia”, kertoo tuotepäällikkö Kirsi Erme.

”Keveys, raikkaus ja matala-alkoholisuus trendi jatkuu edelleen ja tämä näkyy meillä esimerkiksi saksalaisten valkoviinien kysyntänä, joka on tänä vuonna noussut yli 34 prosenttia. Alkoholittomien juomien myynti on noussut 6,8 prosenttia”

Korona lisännyt verkkokauppa-asiointia ja asiakaspalvelun kontaktimääriä

Alkon verkkokauppatilausten määrä on kasvanut 80 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Joulukuussa verkkokaupan tilausmäärien odotetaan kaksinkertaistuvan verrattuna viime vuoteen. Asiakkaat haluavat tutustua tuotevalikoimaan rauhassa ja minimoida asiointiajan sekä lähikontaktit myymälässä.

”Verkkokaupan tilausmäärien kasvu heijastuu myös Alkon asiakaspalveluun, ja marraskuun asiakasyhteydenotot kasvoivatkin selvästi viime vuoteen verrattuna. Tarjoamme asiantuntevia neuvoja ja vinkkejä myös verkkotilaamisen yhteydessä ja tähän mahdollisuuteen asiakkaamme ovatkin mukavasti tarttuneet”, kertoo Laitinen.

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.