Marttiini teki Sastalle 50-vuotisjuhlapuukon

Luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan pukenut suomalainen erävaatemerkki Sasta esittelee juhlavuotenaan viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta. Juhlamalliston tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Ensimmäinen yhteistyö oli Coston kanssa tehty sarkalippis ja kesän kynnyksellä juhlavuoden valikoima täydentyy Marttiinin Sasta-juhlapuukolla.

Marttiinin valmistamaan Sasta50-juhlapuukkoon on valittu lämpökäsiteltyä ja vahattua koivua, hirven sarviluuta, uushopeaa sekä ruskeaa nahkaa.

Sastan juhlavuoden erikoistuotteet kuvastavat kainuulaisen perheyrityksen tarinan kiteyttäviä teemoja ja niiden toteutuksessa mukana olevat toimijat edustavat vahvaa suomalaista oman alansa osaamista. Sastan 50. juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus, eränkäynti, tekninen osaaminen, perinteiset materiaalit ja metsästys. Suomalaisyritysten kanssa yhteistyössä suunnitellut tuotteet esitellään vuoden 2019 aikana yksi kerrallaan.

Juhlavuoden toinen yhteistuote on vastuullinen suomalainen Sasta X Marttiini -eräpuukko

Sastan 50. juhlavuoden toisena julkaistava yhteistuote on vuonna 1928 perustetun rovaniemeläisen Marttiinin kanssa suunniteltu ja Rovaniemellä valmistettu eräpuukko.

”Poikkeuksellisen merkittävistä vientisaavutuksista tunnettu ja palkittu Marttiini edustaa suomalaista eräosaamista konkreettisimmillaan. Rovaniemeläispuukot ovat muotokielellään, käytännöllisyydellään ja laadullaan lunastaneet paikkansa useimpien eränkävijöiden vyötäröiltä ja siksi ovat mitä luonnollisin kumppani myös Sastalle. Uskon, että juhlavuotemme erikoispuukosta tulee varmasti myös haluttu perintökalu. Laadukkaat puukot siirtyvät tunnetusti eräsukupolvelta toiselle ja vievät siten niiden kanssa elettyjä luontokokemuksia eteenpäin”, iloitsee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä Marttiinin kanssa.

Tässä eränkävijän tärkeimmässä työkalussa luonnonmateriaalit yhdistyvät moderniin teknologiaan sekä sukupolvien mittaisiin käsityöperinteisiin ja ammattitaitoon. Puukkoon on valittu lämpökäsiteltyä ja vahattua koivua, hirven sarviluuta, uushopeaa sekä ruskeaa nahkaa.

Yhteistyö Sastan kanssa oli meille luonnollinen ja mukava askel. Marttiini täytti viime vuonna 90 vuotta – Sastan viisikymppiset ovat merkkipaalu jota tulee myös juhlia! Me molemmat ammennamme Suomalaisesta ympäristöstä sekä menemme tuotesuunnittelussa kuluttajan tarpeet edellä. Yhdistelemme puukoissamme luonnonmateriaaleja sekä modernia teknologiaa. Olemme ylpeitä ammattitaitoisista työntekijöistämme, jotka ovat valmistaneet yhteistyöpuukon Rovaniemen tehtaallamme”, jatkaa Marttiinin toimitusjohtaja Päivi Ohvo.

Sasta X Marttiini -eräpuukkoja valmistetaan numeroitu 50 kappaleen erä ja ne tulevat myyntiin 3.6.2019 seuraaville jälleenmyyjille: E.Saastamoinen, Scandinavian Outdoor Store, Partioaitta, Vaeltajankauppa.

Suunniteltu ja valmistettu Rovaniemellä, hinta 149 euroa.

Eräihmisten kotimaisen luottomerkin Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi Nurmeksessa vuonna 1969 perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta tehdä metsästyspuku sarkavillasta. Alun pitäen omaan käyttöön suunnitellulle ja ommellulle sarkapuvulle ilmeni ensin lähipiirissä ja pian laajemmin kysyntää, minkä johdosta perheyhtiön teollinen vaatetuotanto sai alkunsa.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Eränkävijän tärkeimmässä työkalussa luonnonmateriaalit yhdistyvät moderniin teknologiaan sekä sukupolvien mittaisiin käsityöperinteisiin ja ammattitaitoon.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.