HSL Helsingin seudun liikenne

Maskien käyttö ja ilman vaihtuminen parantavat joukkoliikenteen terveysturvallisuutta

Jaa
HSL:n VTT:ltä tilaaman selvityksen perusteella joukkoliikenteen tartuntariski näyttäisi olevan hyvin pieni, jos joukkoliikenteessä noudatetaan annettuja turvaohjeita. VTT:n selvityksessä tutkittiin yli kahden metrin päähän kulkeutuvien hiukkasten määrää ilmassa ja niiden merkitystä joukkoliikenteen terveysturvallisuudelle.

Jos matkustajat käyttävät joukkoliikenteessä maskeja, tartuntojen riski yli kahden metrin etäisyydellä on minimaalisen pieni. Maskia käyttämällä pisaroiden ja aerosolien määrä vähenee entisestään. Joukkoliikenteelle tyypillinen tapa matkustaa hiljaisuudessa on myös eduksi: äänekäs matkustaja erittää pisaroita jopa nelinkertaisesti tavanomaiseen, hiljaiseen matkustajaan verrattuna.

”Maskien käytön lisäksi olisi hyvä pitää etäisyyttä mahdollisuuksien mukaan, sillä se vähentää pisara- tai lyhyen kantaman ilmavälitteisten tartuntojen riskiä. Hyvä käsihygienia taas pienentää kosketustartunnan riskejä”, kertoo tutkija Ilpo Kulmala VTT:ltä.

Myös ilman vaihtumisella liikennevälineessä on merkitystä sille, miten paljon hiukkasia on ilmassa. Tähän joukkoliikenteessä erityisen tehokas ja helposti toteutettava keino on liikennevälineen ovien avaaminen pysäkillä. Se voi vähentää ilman aerosolipitoisuutta jopa kolmanneksella.

”Se on tehokas keino lisätä ilman vaihtuvuutta, joskin se voi aiheuttaa vetoa pakkaskaudella”, Kulmala kertoo.

Kaupunkijoukkoliikenteessä ilma vaihtuu jo luonnostaan varsin hyvin. Yhdessä liikennevälineessä tehtävät matkat ovat tyypillisesti verraten lyhyitä – keskimääräinen matka-aika HSL:n liikenteessä on raitiovaunuissa 9 minuuttia, metrossa 11, junassa 12 ja bussissa 14. Toisaalta pysähdyksiä on usein, jolloin ovet avautuvat taajaan myös normaalitilanteessa.

HSL:n joukkoliikenteessä olevan kaluston ilmanvaihto on selvityksen perusteella kansainvälisesti hyvällä tasolla. Tutkimuksessa selvitettiin ilmanvaihtoa busseissa, metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuissa.

Maskeja käytetään HSL:n joukkoliikenteessä tällä hetkellä varsin ahkerasti. Niitä käyttää noin 80 prosenttia matkustajista.

”Kiitos matkustajillemme turvaohjeiden noudattamisesta. Pyrimme edelleen takaamaan turvallisen ja luotettavan joukkoliikenteen, kuten tähänkin asti”, kertoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Yhteyshenkilöt

Ilpo Kulmala, tutkija, VTT
p. 040 5811 310


Juha Puolitaival, liikennesuunnittelija, HSL
p. 040 542 0378

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote

HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.

Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote

HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye