Maskien käyttö ja ilman vaihtuminen parantavat joukkoliikenteen terveysturvallisuutta

Jos matkustajat käyttävät joukkoliikenteessä maskeja, tartuntojen riski yli kahden metrin etäisyydellä on minimaalisen pieni. Maskia käyttämällä pisaroiden ja aerosolien määrä vähenee entisestään. Joukkoliikenteelle tyypillinen tapa matkustaa hiljaisuudessa on myös eduksi: äänekäs matkustaja erittää pisaroita jopa nelinkertaisesti tavanomaiseen, hiljaiseen matkustajaan verrattuna.
”Maskien käytön lisäksi olisi hyvä pitää etäisyyttä mahdollisuuksien mukaan, sillä se vähentää pisara- tai lyhyen kantaman ilmavälitteisten tartuntojen riskiä. Hyvä käsihygienia taas pienentää kosketustartunnan riskejä”, kertoo tutkija Ilpo Kulmala VTT:ltä.
Myös ilman vaihtumisella liikennevälineessä on merkitystä sille, miten paljon hiukkasia on ilmassa. Tähän joukkoliikenteessä erityisen tehokas ja helposti toteutettava keino on liikennevälineen ovien avaaminen pysäkillä. Se voi vähentää ilman aerosolipitoisuutta jopa kolmanneksella.
”Se on tehokas keino lisätä ilman vaihtuvuutta, joskin se voi aiheuttaa vetoa pakkaskaudella”, Kulmala kertoo.
Kaupunkijoukkoliikenteessä ilma vaihtuu jo luonnostaan varsin hyvin. Yhdessä liikennevälineessä tehtävät matkat ovat tyypillisesti verraten lyhyitä – keskimääräinen matka-aika HSL:n liikenteessä on raitiovaunuissa 9 minuuttia, metrossa 11, junassa 12 ja bussissa 14. Toisaalta pysähdyksiä on usein, jolloin ovet avautuvat taajaan myös normaalitilanteessa.
HSL:n joukkoliikenteessä olevan kaluston ilmanvaihto on selvityksen perusteella kansainvälisesti hyvällä tasolla. Tutkimuksessa selvitettiin ilmanvaihtoa busseissa, metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuissa.
Maskeja käytetään HSL:n joukkoliikenteessä tällä hetkellä varsin ahkerasti. Niitä käyttää noin 80 prosenttia matkustajista.
”Kiitos matkustajillemme turvaohjeiden noudattamisesta. Pyrimme edelleen takaamaan turvallisen ja luotettavan joukkoliikenteen, kuten tähänkin asti”, kertoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.
Yhteyshenkilöt
Ilpo Kulmala, tutkija, VTT
p. 040 5811 310
Juha Puolitaival, liikennesuunnittelija, HSL
p. 040 542 0378
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme