Maskien käyttö ja ilman vaihtuminen parantavat joukkoliikenteen terveysturvallisuutta

HSL:n VTT:ltä tilaaman selvityksen perusteella joukkoliikenteen tartuntariski näyttäisi olevan hyvin pieni, jos joukkoliikenteessä noudatetaan annettuja turvaohjeita. VTT:n selvityksessä tutkittiin yli kahden metrin päähän kulkeutuvien hiukkasten määrää ilmassa ja niiden merkitystä joukkoliikenteen terveysturvallisuudelle.

Jos matkustajat käyttävät joukkoliikenteessä maskeja, tartuntojen riski yli kahden metrin etäisyydellä on minimaalisen pieni. Maskia käyttämällä pisaroiden ja aerosolien määrä vähenee entisestään. Joukkoliikenteelle tyypillinen tapa matkustaa hiljaisuudessa on myös eduksi: äänekäs matkustaja erittää pisaroita jopa nelinkertaisesti tavanomaiseen, hiljaiseen matkustajaan verrattuna.

”Maskien käytön lisäksi olisi hyvä pitää etäisyyttä mahdollisuuksien mukaan, sillä se vähentää pisara- tai lyhyen kantaman ilmavälitteisten tartuntojen riskiä. Hyvä käsihygienia taas pienentää kosketustartunnan riskejä”, kertoo tutkija Ilpo Kulmala VTT:ltä.

Myös ilman vaihtumisella liikennevälineessä on merkitystä sille, miten paljon hiukkasia on ilmassa. Tähän joukkoliikenteessä erityisen tehokas ja helposti toteutettava keino on liikennevälineen ovien avaaminen pysäkillä. Se voi vähentää ilman aerosolipitoisuutta jopa kolmanneksella.

”Se on tehokas keino lisätä ilman vaihtuvuutta, joskin se voi aiheuttaa vetoa pakkaskaudella”, Kulmala kertoo.

Kaupunkijoukkoliikenteessä ilma vaihtuu jo luonnostaan varsin hyvin. Yhdessä liikennevälineessä tehtävät matkat ovat tyypillisesti verraten lyhyitä – keskimääräinen matka-aika HSL:n liikenteessä on raitiovaunuissa 9 minuuttia, metrossa 11, junassa 12 ja bussissa 14. Toisaalta pysähdyksiä on usein, jolloin ovet avautuvat taajaan myös normaalitilanteessa.

HSL:n joukkoliikenteessä olevan kaluston ilmanvaihto on selvityksen perusteella kansainvälisesti hyvällä tasolla. Tutkimuksessa selvitettiin ilmanvaihtoa busseissa, metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuissa.

Maskeja käytetään HSL:n joukkoliikenteessä tällä hetkellä varsin ahkerasti. Niitä käyttää noin 80 prosenttia matkustajista.

”Kiitos matkustajillemme turvaohjeiden noudattamisesta. Pyrimme edelleen takaamaan turvallisen ja luotettavan joukkoliikenteen, kuten tähänkin asti”, kertoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Ilpo Kulmala, tutkija, VTT

Juha Puolitaival, liikennesuunnittelija, HSL

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.3.20212.3.2021 14:58:54 EETTiedote

Sisäisen tarkastuksen kertomus 2020 ja suunnitelma 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2020 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2021. Sisäinen tarkastus tehdään vuosittain, ja sen tarkoituksena on varmistaa muun muassa, että HSL:n toiminta on lakien, sääntöjen, ohjeiden ja päätösten mukaista. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön puitejärjestelyyn perustuva hankinta Hallitus päätti valita lippu- ja informaatiojärjestelmän arkkitehtuurityön toimittajaksi KPMG Oy Ab:n. Palvelun arvioidut kokonaiskustannukset sopimuskauden (17.3.2021–30.11.2023) ajalta ovat noin 689 000 euroa. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 53/2021 järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun bussilinjoista, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2022 ja elokuussa 2023. Kilpailukohteisiin sisältyy muun muassa Herttoniemen metroaseman liityntälinjoja, Helsingin poik