Maskien käyttö yleistynyt HSL:n liikenteessä: 90 prosenttia matkustajista käyttää maskia

Maskien käyttöaste Helsingin seudun joukkoliikenteessä on noussut selvästi HSL:n 13.3. käyttöön ottaman maskipakon jälkeen. Maskeja käyttää nyt keskimäärin 90 prosenttia matkustajista.

Ennen maskipakkoa HSL:n liikenteessä on ollut suositus kasvomaskien käytöstä elokuusta 2020 asti. Maskien käyttö on yleistynyt siitä asti tasaisesti. Ennen maskipakon käyttöönottoa maskeja käytti keskimäärin noin 80 prosenttia matkustajista.

”Maskipakko on otettu liikenteessämme positiivisesti vastaan – kiitos kaikille matkustajillemme turvallisten matkojen takaamisesta”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.

Seuraamme maskien käyttöastetta viikoittain. Luvut perustuvat matkalippujen tarkastajien liikenteessä tekemiin havaintoihin. Tuoreimmat luvut ovat viime viikolta.

Muista hyvät käytöstavat – myös kuljettajia kohtaan

Olemme saaneet runsaasti palautetta matkustajilta siitä, että esimerkiksi monet linja-autojen kuljettajat eivät käytä maskia. Tavoitteemme kuitenkin on, että kaikki ne kuljettajat, jotka voivat, käyttäisivät maskia.

Vaikka liikenteessä on matkustajia koskeva maskipakko, kuljettajille olemme antaneet asiasta vahvan suosituksen. Jos maskin käyttö esimerkiksi vaarantaa liikenneturvallisuudesta huolehtimista huurtuvien silmälasien tai terveydellisten syiden takia, maskia ei tarvitse käyttää.

Kuljettaja työskentelee lähes aina omassa pleksillä suojatussa turvaohjaamossaan, ja kuljettajan oikealla puolella olevat etupenkit eivät ole matkustajien käytössä. Jos kuljettaja työskentelee lähikontaktissa asiakkaiden kanssa, maskia on käytettävä. Toivomme, että kuljettajat käyttävät maskeja myös ajotilanteissa, jos se on mahdollista.

Vaikka elämme erikoisia aikoja, haluamme muistuttaa myös hyvistä käytöstavoista. Kuljettajien tärkein tehtävä on huolehtia siitä, että joukkoliikenne kulkee ja että se kulkee turvallisesti. Annetaan yhdessä työrauha, myös kuljettajille.

Johannes Laitila
viestinnän asiantuntija

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.