Maskipakko ELY-keskuksen joukkoliikenteeseen (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo)

Pohjois-Savon ELY-keskus on linjannut, että maskipakko tulee ELY-keskuksen järjestämään joukkoliikenteeseen 29.3.2021 alkaen Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon alueella. Laajamittaisella maskien käytöllä pyritään osaltaan estämään koronavirustartuntojen leviämistä.

Käytä maskia joukkoliikenteessä.

Pohjois-Savon ELY-keskus joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena edellyttää, että ELY-keskuksen hankkimassa joukkoliikenteessä kaikki yli 12-vuotiaat matkustajat käyttävät kasvomaskia 29.3.2021 alkaen. ELY-keskuksen liikenne on pääasiassa kuntakeskusten välistä runkoliikennettä, jossa matkustusajat voivat olla hyvinkin pitkiä, mikä lisää virukselle altistumisen riskiä. Linjauksella täydennetään yksittäisten liikenteenharjoittajien jo määräämiä maskipakkoja. Pakko ei koske niitä, joilla on terveydellinen este maskin käyttämiselle.

Suurin osa joukkoliikenteen asiakkaista käyttää jo nyt kasvomaskia matkan aikana. Maskin tai kasvosuojaimen käyttö voi alentaa koronaviruksen tartuntariskiä huomattavasti, mikäli mahdollisimman moni käyttää niitä asianmukaisesti. Koronavirusepidemiatilanteen takia varotoimien noudattaminen on erittäin tärkeää. Laajamittaisella maskien käytöllä voidaan estää tartuntoja ja välttää mittavammat joukkoliikenteen rajoitustoimet.

Jokainen asiakas on vastuussa omien kasvomaskiensa hankkimisesta. Linja-autonkuljettajat voivat ohjeistaa matkustajia, mutta heidän tehtäviinsä ei kuulu maskien käytön valvonta. Linja-autoihin tullaan lisäämään maskien käyttöön liittyvää ohjeistusta. Maskittomuus ei ole peruste estää matkustajan matkaa tai poistaa matkustajaa autosta.

Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikennevastaava Satu Huttunen, p. 0295 026 709
Joukkoliikenneasiantuntija Timo Ikonen, p. 0295 016 024

Käytä maskia joukkoliikenteessä.

Kräftfiskesäsongen är snart här, är du redo?14.7.2021 09:14:49 EEST | Tiedote

För många finländare hör kräftfiske och kräftskivor till sommarens höjdpunkter och snart är den långa väntan över. Kräftfiskesäsongen inleds den 21 juli klockan 12 och pågår fram till den sista oktober. I synnerhet kvällar och nätter är bästa tiden för kräftfiske, men kräftorna traskar in i mjärdarna även dagtid. Kräftfiske är en kul upplevelse att dela tillsammans med vänner eller familjen. För familjens minsta är det ett oförglömligt äventyr att bege sig ut på en kräftfisketur i den mörknande sommarkvällen.

Ravustuskausi tulee, oletko valmis?14.7.2021 09:14:48 EEST | Tiedote

Monelle suomalaiselle ravustus ja ravuilla herkuttelu on kesän kohokohta. Nyt odotus palkitaan, sillä ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään. Etenkin ilta ja yö ovat parasta ravustusaikaa, mutta saksiniekka kävelee mertaan päivisinkin. Parhaimmillaan ravustus on hauskaa yhdessä tekemistä kavereiden tai perheen kanssa. Perheen pikkuväelle hämärän ajan ravustus on unohtumaton kokemus.

Vedenalaisen luonnon monimuotoisuutta kartoitetaan pohjoisen Perämeren alueella8.7.2021 10:37:15 EEST | Tiedote

Heinä- ja elokuun aikana voi nähdä tavallista tarkkaavaisempia suppailijoita ja kahlaajia Perämeren rantavesissä. Kyse ei kuitenkaan ole hellettä karussa olevista lomailijoista, vaan pohjoisen meriluonnon kartoittajista. Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueilla toteutetaan vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden inventointeja osana VELMU2 -ohjelmaa, jossa tavoitteena on lisätä tietoa pohjoisen Perämeren huonommin tunnettujen rannikkoalueiden lajistosta, luontotyypeistä ja lajien muodostamista yhteisöistä. Alueella liikkuvat myös SeaCOMBO-hankkeen kartoittajat.

Tarjolla tietoa vesikasvien ja rantojen hoidosta sekä vinkkejä niittoihin (Etelä-Savo, Kainuu, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)7.7.2021 13:51:16 EEST | Tiedote

Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-Suomessa -webinaarin tallenteet ovat nyt tarjolla. Vesikasvit ovat merkittävä osa järviluontoa, joten ennen mökkirannan niittoa tulee poiston tarpeellisuus punnita. Vesistöstä poistetun kasvimassan hyötykäyttö on kasvussa, ja kasvimassa voidaan hyödyntää esimerkiksi maanparannusaineena peltoviljelyssä.

Peltojen kipsikäsittelyn hakuaika jatkuu 31.7. saakka – kevään tukihaku toi käsittelyyn yli 7000 hehtaaria (Varsinais-Suomi, Satakunta)2.7.2021 09:54:23 EEST | Tiedote

Noin 270 varsinaisuomalaista viljelijää haki kipsinlevitystä yhteensä 7000 peltohehtaarille 25.6. päättyneessä kipsihaussa. Hakuun vaikuttivat poikkeuksellisen runsaat kevätsateet, jotka viivästyttivät kylvöjä. Hakuaikaa jatketaankin viljelijöiden toiveesta 31.7.2021 saakka. Eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Salosta (1178 ha) ja huomattavasti pienemmästä Pöytyän kunnasta (1134 ha). Suhteessa kipsinlevitykseen soveltuvaan peltoalaan nähden eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Oripäästä 10,2 % (184 ha). Kuntakohtaiset tiedot löytyvät liitteenä olevista kuvista.