Maskipakko ELY-keskuksen joukkoliikenteeseen (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo)

Pohjois-Savon ELY-keskus on linjannut, että maskipakko tulee ELY-keskuksen järjestämään joukkoliikenteeseen 29.3.2021 alkaen Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon alueella. Laajamittaisella maskien käytöllä pyritään osaltaan estämään koronavirustartuntojen leviämistä.

Käytä maskia joukkoliikenteessä.

Pohjois-Savon ELY-keskus joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena edellyttää, että ELY-keskuksen hankkimassa joukkoliikenteessä kaikki yli 12-vuotiaat matkustajat käyttävät kasvomaskia 29.3.2021 alkaen. ELY-keskuksen liikenne on pääasiassa kuntakeskusten välistä runkoliikennettä, jossa matkustusajat voivat olla hyvinkin pitkiä, mikä lisää virukselle altistumisen riskiä. Linjauksella täydennetään yksittäisten liikenteenharjoittajien jo määräämiä maskipakkoja. Pakko ei koske niitä, joilla on terveydellinen este maskin käyttämiselle.

Suurin osa joukkoliikenteen asiakkaista käyttää jo nyt kasvomaskia matkan aikana. Maskin tai kasvosuojaimen käyttö voi alentaa koronaviruksen tartuntariskiä huomattavasti, mikäli mahdollisimman moni käyttää niitä asianmukaisesti. Koronavirusepidemiatilanteen takia varotoimien noudattaminen on erittäin tärkeää. Laajamittaisella maskien käytöllä voidaan estää tartuntoja ja välttää mittavammat joukkoliikenteen rajoitustoimet.

Jokainen asiakas on vastuussa omien kasvomaskiensa hankkimisesta. Linja-autonkuljettajat voivat ohjeistaa matkustajia, mutta heidän tehtäviinsä ei kuulu maskien käytön valvonta. Linja-autoihin tullaan lisäämään maskien käyttöön liittyvää ohjeistusta. Maskittomuus ei ole peruste estää matkustajan matkaa tai poistaa matkustajaa autosta.

Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikennevastaava Satu Huttunen, p. 0295 026 709
Joukkoliikenneasiantuntija Timo Ikonen, p. 0295 016 024

Käytä maskia joukkoliikenteessä.

Påverka vattentjänsternas framtid i västra Finland (Egentliga Finland, Satakunta, Birkaland, Egentliga Tavastland, Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten)19.10.2021 12:38:07 EEST | Tiedote

I västra Finland har en gemensam vattentjänststrategi som gäller hela fältet av vattentjänster varit under arbete. Utkastet till strategi och det första åtgärdsprogrammet som syftar till att verkställa strategin har nu lagts ut för kommentar. Alla som vill har ännu goda möjligheter att påverka vattentjänsternas framtid i området.

Understöd kan sökas för hantering av avloppsöversvämningar18.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Understöd från effektiveringsprogrammet för vattenskydd för hantering av avloppsöversvämningar kan sökas under tiden 18.10.-30.11.2021 från närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax. Totalt finns det reserverat ca. 2 miljoner euro i understöd för ändamålet. Ansökan om understöd är riksomfattande och understöd kan ansökas av kommuner, samkommuner och bolagen de äger samt andra kommunägda aktörer, föreningar, företag och andra sammanslutningar med undantag av statliga ämbetsverk och inrättningar.