Maskipakko HSL:n liikenteessä 13.3.2021 alkaen: tietoja ja ohjeita

Kaikkien 12 vuotta täyttäneiden on käytettävä kasvomaskia HSL:n liikenteessä 13.3.2021 alkaen. Maskia ei tarvitse käyttää vain siinä tapauksessa, että siihen on terveydellinen este. Olemme päivittäneet matkustus- ja lippuehtojamme 11.3.2021 niin, että ne sisältävät maskipakon.

Pakko ei koske niitä, joilla on terveydellinen este maskin käyttämiselle. Emme vaadi terveydellisistä syistä erillistä selvitystä, vaan pelkkä asian ilmoittaminen riittää.

Suurimmalle osalle asiakkaistamme maskipakon julistaminen ei vaikuta matkantekoon millään tavalla, sillä keskimäärin noin 80 prosenttia matkustajista on jo käyttänyt maskia joukkoliikenteessä. Kiitos teille kaikille, jotka pidätte joukkoliikenteen turvallisena yhdessä meidän kanssamme.

Miten maskipakkoa valvotaan?

HSL:n matkalippujen tarkastajat sekä HSL:n toimeksiannosta työskentelevät järjestyksenvalvojat voivat neuvoa matkustajia maskin käytössä, jos heillä ei ole sellaista.

Liikennevälineiden kuljettajat keskittyvät liikennevälineiden turvalliseen kuljettamiseen eivätkä valvo maskien käyttöä. HSL:llä ei ole lainmukaista oikeutta estää matkustajien matkaa tai poistaa matkustajaa liikennevälineestä vain siksi, että hänellä ei ole kasvomaskia.

Keiden ei tarvitse käyttää kasvomaskia?

Maskia ei tarvitse käyttää siinä tapauksessa, että siihen on terveydellinen este. Muuten maskia on käytettävä.

Mistä saan maskeja?

Jokainen asiakas on vastuussa omien kasvomaskiensa hankkimisesta. Kunnat vastaavat maskien jakelusta niille, joilla ei ole taloudellista mahdollisuutta hankkia maskeja.

Miten matkustus- ja lippuehtojen päivitys tarkoittaa käytännössä?

Edellytämme 13.3.2021 alkaen matkustus- ja lippuehdoissamme 12 vuotta täyttäneiltä matkustajilta kasvomaskin käyttämistä joukkoliikenteessä. Muilta osin ehtomme ovat ennallaan. Muutos ei vaikuta lippujen hyvityskäytäntöihin.

Sami Hulkkonen
turvallisuusasiantuntija

Mari Flink
asiakkuus- ja myyntijohtaja

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.