Massahiihdot keräävät osallistujia kahden vuoden tauon jälkeen

Koronarajoitusten päättyminen ja hyvä lumitilanne ovat avanneet kansalaisten ovet massahiihtoihin. Jälki-ilmoittautumisten piikkiä odotetaan myös lauantaina kahden vuoden tauon jälkeen järjestettävään Suomen itäisimpään massahiihtoon, Pogostan Hiihtoon.
Aiemmin vapaan hiihtotavan osallistujien osuus saattoi olla Pogostan Hiihdossa 30 prosentin luokkaa. Tänä vuonna osuuden odotetaan kasvavan noin 50 prosenttiin.

Keväällä 2020 alkaneet koronarajoitukset johtivat massahiihtojen perumiseen. Tänä talvena suurin osa massahiihdoista on päästy järjestämään suunnitellusti, kun koronarajoituksia on poistettu.

—Massahiihdoissa yhdistyvät hiihto pehmeänä liikuntamuotona, luonto sekä terveysturvallinen yhteisöllisyys. Jokainen voi liikkua omalla tahdillaan, oman taitotasonsa mukaisesti. Nyt kun olosuhteet on vielä saatu parhaaseen mahdolliseen kuntoon, antaa se mahdollisuuden nauttia Suomen luonnosta ja hienoista lumisista maisemista, sanoo Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Koronan kanssa on opittu tulemaan toimeen, Hämäläinen sanoo.

—Terveysturvallisuus on tapahtumissa otettu hyvin huomioon. Ne massahiihdot, jotka on pystytty järjestämään terveysturvallisesti, ovat lähtökohtaisesti olleet menestys ja saaneet hyvää mainosta kokonaisuutena.

Lumi hellii maaliskuun hiihtoja

Tulevana viikonloppuna massahiihtokausi jatkuu muun muassa Pohjois-Karjalan Ilomantsissa, jossa lykitään perinteinen Pogostan Hiihto 30 ja 50 kilometrin reiteillä.

—Latupohjat tiivistyvät entisestään, kun lämpötila käy päiväaikaan plussan puolella ja pakastuu jälleen yöksi. Sääennuste näyttää erittäin hyvältä näin muutama vuorokausi ennen starttia, sanoo Pogostan Hiihdon kilpailujohtaja Antti Immonen.

Immonen odottaa jälki-ilmoittautujia normaalia enemmän.

—Moni on ollut koronan ja flunssien takia aiempaakin varovaisempi ilmoittautumaan etukäteen. Kun osallistujat nyt saavat varmuuden omasta terveystilanteestaan sekä reitin hyvästä kunnosta ja säästä juuri ennen tapahtumaa, odotamme starttiaamulle vielä runsaasti uusia ilmoittautumisia.

INFO: Massahiihdot maalis-huhtikuussa 2022

• 19.3. Pogostan Hiihto / Veteraanien pitkien matkojen SM-kilpailu
  • 19.3. Jätkänkynttilä Ski Marathon
  • 27.3. Helenan Hiihto
  • 4.-7.4. Lapponia-hiihto
  • 9.4. FIS Ylläs-Levi
  • 9.4. Syötehiihto

Antti ImmonenPogostan Hiihto, kilpailun johtajaIlomantsin Urheilijat ry

Puh:050-4690495

Ismo HämäläinenToiminnanjohtajaSuomen Hiihtoliitto

Puh:050-438 4449

Kuvat

Ilomantsin Urheilijat
Pogostantie 13
82900 Ilomantsi

0400 211200https://ilu.fi/

Ilomantsin Urheilijat ry on yleisseura, jossa voi harrastaa mm. hiihtoa, pesäpalloa, suunnistusta ja yleisurheilua.

Seuran perinteisiin vahvuuksiin kuuluu hiihto. Muun muassa valtakunnalliseksi vuoden maastohiihdättäjäksi valittu Pogostan Hiihto on Suomen itäisin massahiihto, joka on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 1977.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ilomantsin Urheilijat