Mästare, de ungas yrkesskicklighetstävling, arrangeras i maj: ”Det bästa med den här tävlingen är att alla vinner”

Mästare är Finlands största evenemang inom yrkesutbildningen, där unga yrkesproffs tävlar om FM-medaljer i yrkesskicklighet. I år kommer hela evenemanget att förverkligas virtuellt och visas åt alla som en öppen livesändning på webben 18 – 20.5.2021.
Billackering, Mäster2021 semifinal. Bild: Jouni Ylisuutari (OSAO) / Skills Finland

Tre dagars livesändning

Via Mästare livesändningen kan tittaren följa med och uppleva 51 olika yrken. Under huvudsändningen visas dagligen ett mångsidigt utbud av olika tävlingsgrenar, info om yrken samt intervjuer med experter. Tittaren kan också följa just de FM-tävlingsgrenar och yrken som intresserar mest.

”Det bästa med den här tävlingen är att alla vinner. Det viktigaste är den häftiga utvecklingsresa som varje tävlande gör inom det egna yrket samt det att kunskap sprids vidare från lärare och läroanstalter”, konstaterar verksamhetsledare Maria Ekroth från bakgrundsorganisationen Skills Finland.

Förutom att följa med tävlingssändningen har man också möjlighet att delta i webbinarier, ställa frågor om yrkesutbildning, delta i expertföreläsningar, besöka virtuella montrar eller diskutera och nätverka med andra deltagare via evenemangs-plattformen.

I tävlingen deltar 360 unga yrkesproffs

Via semifinalerna kvalificerades sig 360 unga yrkesproffs till finalen i Mästare2021. Antalet tävlingsgrenar är 46, varav tre är så kallade MästarePLUS-grener för studerande i behov av särskilt stöd. Även högstadierna deltar finalen av Mästare9-tävlingen som i år arrangeras som ett virtuellt spel. På programmet finns också två webbinarier samt annat sidoprogram.

Ett Coronasäkert arrangemang

På grund av Corona arrangeras Mästare2021-evenemanget i Uleåborg på ett nytt sätt i år: istället för ett enda stort evenemang har tävlingen decentraliserats till 13 olika orter varv Rovaniemi ligger längt norrut och Helsingfors längst söderut. Största delen av grenarna arrangeras i Uleåborg och dess näromgivning.

Mästare2021 Uleåborg arrangeras av Koulutuskuntayhtymä OSAO tillsammans med Ammattiopisto Lappia, Ammattiopisto Luovi, Koulutuskeskus Brahe, Koulutuskeskus JEDU, Lapin koulutuskeskus REDU, Oulun Palvelualan Opisto samt Suomen Diakoniaopiston. Dessutom deltar ett hundratal samarbetspartners i arrangemanget. Som bakgrundsorganisation för evenemanget fungerar Skills Finland rf.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Kontakter

Mästare2021 Uleåborg, tävlingsledare Sauli Jaara, 0400 330 587, sauli.jaara@osao.fi

Mästare-chef Petri Hörkkö, 050 523 9696 petri.horkko@skillsfinland.fi.

Bilder

Följ Skills Finland ry