Mästare, det största evenemanget inom yrkesutbildningen i Finland, är fyllt av kunskapens glädje

Mästare2019-evenemanget arrangeras 20-23.5.2019 i Joensuu Areena och i dess omgivning. Vid evenemanget kämpar nästan 500 unga talanger om mästerskapet i sina grenar. På tisdag bekantar sig även republikens president Sauli Niinistö med evenemanget i egenskap av beskyddare.
Bild: Piia Kinnunen / Riveria / Skills Finland

Mästare2019-evenemanget som arrangeras i Joensuu Areena och dess näromgivning är öppet tisdagen 21.5. kl. 10-18, onsdagen 22.5. kl. 9-18 och torsdagen 23.5. kl. 8-12. Evenemangets avslutningsceremoni och prisutdelning börjar i ishallen torsdagen 23.5. kl. 16.00. Evenemanget har fritt inträde.

I Mästare2019-tävlingen avgörs det finländska mästerskapet i över 40 tävlingsgrenar. Finalisterna i varje gren har kvalificerat sig till finalen via semifinaler som ordnades i januari-februari. Det tävlas även i tre MästarePLUS-grenar, som är avsedda för studerande som behöver särskilt stöd. Högstadieeleverna tävlar i en lekfull final i Mästare9 ons 22.5.

- Alla våra tävlande är vinnare redan när de kommer hit. Redan det att man gått igenom semifinalen och framförallt att man kastat sig in i tävlingsverksamheten är värt att lyfta på hatten för. Vi hälsar alla tävlande och övriga gäster varmt välkomna till evenemanget, konstaterar Anne Karppinen, tävlingsledare för Mästare2019.

I tävlingen deltar internationella gästtävlande som i Joensuu skaffar sig internationell tävlingserfarenhet. Även flera medlemmar i Finlands yrkesskicklighetslandslag tränar i Mästare inför höstens WorldSkills Kazan 2019-tävling. Förutom dem som studerar till ett yrke deltar 108 grundskolelever, som tävlar i tremannalag om segern i den lekfulla händighetstävlingen Mästare9.

På evenemanget finns det också en hel del att se och uppleva förutom tävlingsgrenarna. Stationen ”Kato ja kokkeile” (Se och prova) i Touhuteltta, seminarier och Företagsamhetsbyn.

Studerande vid Riveria och yrkeshögskolan Karelia producerar under tävlingsdagarna videoinnehåll på kanalen, och man kan alltså lätt följa med evenemanget även via Internet.

Mästare-evenemanget är Finlands största årligen återkommande evenemang inom yrkesutbildningen. Till Joensuu förväntas 30 000 besökare under de tre tävlingsdagarna. Mästare2019-evenemanget har varit en stor satsning och planeringen påbörjades redan för två år sedan.

För arrangemanget av Mästare2019-evenemanget svarar Riveria tillsammans med över 300 samarbetspartner. Den ansvariga bakgrundsorganisationen för långsiktig utveckling av Mästare-evenemanget är Skills Finland rf, som också sänder iväg Finlands yrkesskicklighetslandslag till internationella tävlingar. Tävlingens beskyddare är republikens president Sauli Niinistö.

Tilläggsinformation

Mästare2019-tävlingsledare Anne Karppinen.
anne.karppinen@riveria.fi, 050 359 8042

Mästare-chef Jarmo Linkosaari, Skills Finland rf
jarmo.linkosaari@skillsfinland.fi, 050 518 5811

www.Taitaja2019.fi
www.Facebook.com/taitaja
www.Instagram.com/taitaja
#taitaja2019 #osaamiseniloa
Bildbank https://skillsfinland.kuvat.fi/kuvat/Taitaja2019+Joensuu/
YouTube https://www.youtube.com/c/taitajatapahtuma

Bild: Piia Kinnunen / Riveria / Skills Finland

Mästare-evenemanget är Finlands största årligen återkommande evenemang inom yrkesutbildningen. Publiken har möjlighet att under tre tävlingsdagar 21-23.5.2019 få bekanta sig med tio olika yrken och testa sina färdigheter i olika uppgifter som kräver kunnande.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry