Matkailutila Lahdelma Pertunmaalta on Maaseutumatkailun Kellokas 2021

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämän Vuoden Kellokas -tunnustuksen saa tänä vuonna pertunmaalainen Matkailutila Lahdelma. Ritva ja Pertti Lahdelma ovat harjoittaneet maatilamatkailua vuodesta 1988 ja ovat siitä lähtien jatkuvasti kehittäneet oman yrityksensä lisäksi myös maaseutumatkailuelinkeinon ja -yrittäjien yhteistyötä.

Ritva ja Pertti Lahdelma

Mittavia investointeja matkailuun

Etelä-Savon Pertunmaalla sijaitsevan karja- ja metsätilan matkailutoiminta alkoi ensimmäisen huvilan rakentamisella Peruveden rantaan talvella 1988. Ensimmäiset vieraat otettiin vastaan jo seuraavana kesänä.

- Siitä lähtien tämä on ollut jatkuvaa rakentamista ja remontointia. Rantahuviloita on
nyt kolme. Tilan päärakennukseen on saneerattu ruokailu- ja kokoustilat. Pihapiirin
vanhoihin aittoihin on kunnostettu neljä lomahuoneistoa, joiden asukkaiden käytössä
on erillinen rantasauna. Vuonna 2010 valmistui kylpylähuvila Villa Keidas. Vuonna
2012 rakennettiin hakelämpölaitos, jonka kaukolämpöverkkoon liitettiin päätilan ja
lomahuoneistojen lisäksi myös rantahuvilat, Lahdelmat kertovat.

Kaikki huvilat on peruskorjattu ja osittain laajennettu jo kolmeen kertaan. Koska
majoitustilojen käyttö kovaa, niitä pyritään ajanmukaistamaan jatkuvasti. Tilat ovat hyvällä
maulla sisustettuja ja tyylikkäitä kuin TV:n sisustusohjelman jäljiltä.

- Pyrimme siihen, että vieraamme eivät pety. Ilmeisesti he ovatkin olleet tyytyväisiä,
koska tulevat takaisin yhä uudestaan, Lahdelmat toteavat.

Petipaikkoja Matkailutila Lahdelmalla on yhteensä 43 plus lisävuoteet. Lisäksi Lahdelmat
vuokraavat tilan ulkopuolella kolmea lomamökkiä vuosisopimuksilla.

- Viikko-ohjelmassa työllistävin yksittäinen toimenpide on liinavaatehuolto. Olemme
tehneet sen ratkaisun, että liinavaatteet kuuluvat aina majoituksen hintaan.
Ulkopuolista työvoimaa meillä on kaksi siivoojaa.

Yrittäjäyhteistyötä paikallisesti ja valtakunnallisesti

Esimerkiksi juhlien ja kokouksien ateriapalveluja järjestävät paikalliset pitopalveluyrittäjät.
Muutenkin Lahdelmat pyrkivät ohjaamaan vieraitaan käyttämään paikallisia palveluja.
Lahdelmat ovat osallistuneet yrittäjäyhteistyön kehittämiseen myös maakunnallisesti ja
valtakunnallisesti. Ritva Lahdelma on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n perustajajäsen ja toimi jonkin aikaa sen hallituksen jäsenenä. Ennen Euroopan unioniin liittymistä hän edusti maatilamatkailuyrittäjiä MTK:n kehittämistoimikunnassa. Opetushallituksessa hän oli kehittämässä matkailuyrittäjiksi opiskelevien näyttöjä. Lahdelmat ovat osallistuneet moniin matkailun kehittämishankkeisiin.

Ympäristövastuullisuus korostuu matkailutilan toiminnassa

Viime aikoina maatilamatkailussakin ovat korostuneet ympäristöasiat. Lahdelman tilaa on jo pitkään hoidettu luonnonmukaisesti. Maatilan sivuelinkeinona aloitetusta matkailusta on
vähitellen kehittynyt tilan pääelinkeino. Jokin aika sitten karja sai lähteä, mutta elävällä
maatilalla on edelleen hevosia, koiria ja kissoja.

Ammattinsa sitovuuden takia Lahdelmat ovat oppineet arvostamaan myös vapaa-aikaa.
Pertti on ollut aktiivinen kilpahiihtäjä. Viime aikoina pariskunnan yhteiseksi harrastukseksi on sukeutunut tanssi ja Ritva on innostunut hevosten myötä ratsastuksesta.

---------

Palkinnon kriteerit

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden Kellokas -palkinto jaetaan nyt 22. kerran. Valinnassa huomioidaan palkittavan toimiminen alueellisesti ja valtakunnallisesti maaseutumatkailun hyväksi, liiketoiminnan pitkäjänteisyys ja laatu sekä verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa.

Pertti Lahdelma 040 7795 321, Ritva Lahdelma 0400 575 620, info@lahdelma.com https://lahdelma.com/fi/
Lisätietoa huomionosoituksesta:
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka,
p. 040 596 8027.
---------
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valtakunnallinen järjestö, joka toimii yrittäjiensä edunvalvojana ja elinkeinon kehittämisen moottorina yhteistyössä julkisen sektorin ja muiden alan toimijoiden kanssa. Yhdistyksen kotipaikka on Helsinki ja jäsenistö levittäytyy koko valtakuntaan aina Lappia myöten.
www.smmy.fi
www.matkamaalle.fi

Ritva ja Pertti Lahdelma

Kysely uuden yksityistielain toimivuudesta toi esille lain hyvät puolet ja korjaustarpeet11.5.2021 07:46:00 EEST | Tiedote

Suomen Tieyhdistys ja MTK keräsivät näkemyksiä reilut pari vuotta voimassa olleen yksityistielain toimivuudesta. Yksityistieasioista kiinnostuneilta henkilöiltä saatiin kaikkiaan 925 vastausta. Yleisesti lain katsottiin olevan nykyaikainen ja vastaavan tiekuntien tarpeita paremmin kuin vanha yksityistielaki vuodelta 1962. Erityisesti kokousmenettelyjen nykyaikaisuus ja etäosallistumisen mahdollisuus saivat kiitosta.

Suomen metsänieluilla ei saa maksattaa muiden EU-maiden ilmastotavoitteisiin pääsyä22.4.2021 14:29:12 EEST | Tiedote

EU:n ilmastolaista saavutettiin alustava sopu EU:ssa. Lain myötä EU:n tavoite ilmastoneutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä kirjataan oikeudellisesti sitovaksi velvoitteeksi ja ilmastolakiin sisällytetään EU:n vähintään 55 prosentin ilmastotavoite vuodelle 2030. MTK:n mielestä EU-ilmastotavoitteiden kiristäminen on tarpeen ja on hyvä, että hiiliviljelylle luodaan mahdollisuuksia. Hiiliviljely on kuitenkin määriteltävä selkeästi. Hiiliviljelynä MTK näkee kaiken viljelytoiminnan, joka pyrkii vähentämään maan multavuuden katoa tai lisäämään maan hiilipitoisuutta.

MTK:n viesti hallituksen puoliväliriiheen: Hallituksen varmistettava tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioinvestoinnit sekä biotalouden kasvupotentiaali19.4.2021 14:44:11 EEST | Tiedote

Hallituskauden toisella puoliskolla on varmistettava, että suomalaiset yritykset pääsevät mukaan kansainväliseen kasvuun. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa hallituksen tavoitetta TKI-investointien kasvattamisesta neljään prosenttiin BKT:stä ja Suomen kehittämisestä maailman parhaaksi innovaatio- ja kokeiluympäristöksi. MTK muistuttaa, että Suomen menestys kytkeytyy tänään ja tulevaisuudessakin uusiutuviin luonnonvaroihin ja niihin liittyvään osaamiseen. Alkutuotanto, ruokajärjestelmä sekä metsäklusteri tarjoavat mittavan ja tuottavan potentiaalin TKI-varojen kohdentamisessa.