Matkaliput vaihtuvat Pohjois-Karjalassa 7.6.2021 (Pohjois-Karjala)

Joensuun seudun joukkoliikenteen (JOJO) Waltti-lippujen käyttö laajenee koko Joensuun seudun keskeiselle työssäkäyntialueelle. Työssäkäyntialueen ulkopuolella käyttöön tulevat Joukkis-liput ja muut Matkahuollosta ostettavat lipputuotteet.

JOJO Waltti-liput tulevat käyttöön Joensuusta Ilomantsiin, Lieksaan ja Polvijärvelle sekä Joensuusta Kiteen keskustaan ja Joensuusta Outokumpuun liikennöitävässä liikenteessä, kun Joensuun seudun joukkoliikenteen (JOJO) Waltti-alue laajenee 7.6.2021 alkaen. Lisätietoja Joensuun seudun joukkoliikennesivuilta (jojo.joensuu.fi)

Waltti-lippujen käyttö päättyy kokonaan Juuassa, Nurmeksessa ja Rääkkylässä

Waltti-lippujen käyttö päättyy kokonaan 7.6.2021 alkaen Juuassa, Nurmeksessa ja Rääkkylässä sekä Kiteen keskustasta eteenpäin Kesälahdelle ja Savonlinnaan. Muutos koskee Joensuu-Tohmajärvi-Kitee-Kesälahti/Savonlinna, Joensuu-Liperi/Hammaslahti-Rääkkylä ja Joensuu-Juuka-Nurmes-Valtimo -vuoroja.

Käyttöön tulevat Matkahuollosta ostettavat liput ja kuljettajalta ostettavat kertaliput. Säännölliseen matkustukseen tarjolla on 30 tai 90 päivää voimassa oleva 30 matkan Joukkis-lippu. Joukkis-lippuja on tarjolla mm. Juuan ja Joensuun, Juuan ja Nurmeksen sekä Kiteen keskustan eteläpuolelta Joensuuhun suuntautuville matkoille. Joukkis-liput kelpaavat Savonlinja Oy:n ja Pohjolan Matkan vuoroissa.

Joukkis-lipuista ja aikatauluista lisätietoja ELY-keskuksen Joukkis-sivulta (ely-keskus.fi)

Käyttämättömien Waltti-lippujen hyvittäminen

Matkustajat, joiden käytössä ei ole Waltti-liikennettä enää 7.6.2021 alkaen, voivat hakea hyvitystä matkakortilla olevista käyttämättömistä kausilippumatkoista ja arvosta ELY-keskukselta. Matkakortilla olevaa arvoa voi kuitenkin käyttää 30.9.2021 saakka JOJO-liikenteessä tai missä tahansa Suomen Waltti-liikenteessä.

Hyvityshakemus toimitetaan ELY-keskukselle tai sen voi jättää Carelicumin asiakaspalvelupisteeseen, josta se toimitetaan ELY-keskukselle. ELY-keskus sulkee kortin ja maksaa käyttämättömät matkat ja arvon asiakkaan tilille. Korttipohjaa ei hyvitetä eikä korttia tarvitse palauttaa. Hyvitykset tulee hakea viimeistään 30.9.2021.

Lomake ja ohjeet hyvityshakemuksen tekemiseksi löytyy ELY-keskuksen nettisivulta ELY-keskuksen Waltti-sivulta (ely-keskus.fi). Lomakkeita saa myös Carelicumin asiakaspalvelupisteestä.

Uudet liikenteet käynnistyvät 7.6.2021

ELY-keskus on kilpailuttanut uudelle kolmivuotiselle sopimuskaudelle kaiken Pohjois-Karjalassa liikennöitävän kuntakeskusten välisen liikenteen lukuun ottamatta Lieksa-Nurmes, Varkaus-Heinävesi-Joensuu ja Iisalmi-Joensuu -yhteysvälejä. Maanantaina 7.6.2021 alkavalla kolmivuotisella sopimuskaudella Ilomantsista, Lieksasta, Nurmeksesta, Polvijärveltä, Outokummusta, Rääkkylästä sekä Savonlinnasta Kiteen ja Tohmajärven kautta Joensuuhun tulevan liikenteen hoitaa Savonlinja Oy. Nurmes-Kuopio -liikenteen hoitaa Pohjolan Matka.

Uusia yhteyksiä Kolille ja Valamon luostariin

Matkailua palvelevia uusia yhteyksiä avataan Kolille ja Valamon luostariin 7.6.2021 alkaen.

Kolinportin ja Kolin välillä ajetaan arkipäivisin kaksi vuoroparia, joilla on välitön yhteys Joensuun ja Nurmeksen välillä ajettaviin vuoroihin. Yhteydet ovat Joensuusta klo 15:15 lähtevälle vuorolle ja Nurmeksesta klo 7:50 lähtevälle vuorolle. Kolinportin ja Kolinkylän välinen osuus ajetaan aikataulun mukaisesti, ja tilauksesta Hotelli Kolille ja Loma-Kolille. Liikennettä hoitaa Kolin Tilausajopalvelu Oy.

Kesän 2021 aikataulut (joensuu.fi)

Valamon luostariin saadaan yhteydet perjantaisin ja sunnuntaisin, kun Soisalon Liikenne Oy alkaa käydä kahdella Joensuu-Jyväskylä -vuorollaan Valamon luostarissa. Perjantaisin Valamossa käydään Jyväskylästä klo 9:15 lähtevällä ja Joensuusta klo 15:15 lähtevällä vuorolla ja sunnuntaisin Joensuusta klo 12:45 lähtevällä ja Jyväskylästä klo 12:50 lähtevällä vuorolla. Vuoroilla on jatkoyhteyksiä junille Joensuussa, Pieksämäellä ja Jyväskylässä. Aikataulut Matkahuollon sivuilta (matkahuolto.fi)

Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikennevastaava Satu Huttunen p. 0295 026 709
Joukkoliikenneasiantuntija Toini Puustinen p. 0295 026 757

Joensuun kaupunki
Joukkoliikennelogistikko Marja-Leena Inkinen-Remes p. 050 408 1524

Begränsningarna av passagerarantalet på förbindelsefartygen slopas från och med 21.6.202118.6.2021 08:56:05 EEST | Tiedote

Som en följd av den förbättrade situationen med smittsamma sjukdomar slopas begränsningarna av antalet passagerare i förbindelsefartygstrafiken för alla ruttområden från och med den 21 juni 2021. Trots att begränsningarna i antalet passagerare slopats förutsätter NTM-centralen i Egentliga Finland både att man använder ansiktsmask och att man följer rekommendationerna om säkerhetsavstånd när man reser med förbindelsebåt. För att trygga förbindelsefartygstrafikens kontinuitet rekommenderas att man trots att begränsningarna slopats undviker onödiga resor med förbindelsefartyg.

NTM-centralen delade ut 2,16 miljoner euro till Finlands kustområden av medel som influtit i form av fiskevårdsavgifter (Kustfinland)16.6.2021 11:57:21 EEST | Tiedote

I egenskap av fiskerimyndighet för Finlands kustområden har NTM-centralen i Egentliga Finland delat ut sammanlagt ca 2,16 miljoner euro till främjande av fiskerihushållningen i Mellersta Österbot-ten, Österbotten, Södra Österbotten, Satakunta, Egentliga Finland, Nyland, Kymmenedalen och Södra Karelen. Medlen kommer från de fiskevårdsavgifter som fiskare har betalat till staten.

ELY-keskus jakoi Rannikko-Suomeen 2,16 miljoonaa euroa kalastonhoitomaksuista kertyneitä varoja (Rannikko-Suomi)16.6.2021 11:49:09 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on jakanut Rannikko-Suomen kalatalousviranomaisena Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Uudella-maalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa yhteensä noin 2,16 miljoonaa euroa kalatalouden edistämiseen. Varat ovat kertyneet kalastajien maksamista valtion kalastonhoitomaksuista.

Yhteysalusten matkustajamäärien rajoitukset poistuvat 21.6.2021 alkaen16.6.2021 10:08:59 EEST | Tiedote

Parantuneen tartuntatautitilanteen johdosta yhteysalusliikenteen matkustajamäärien rajoitukset poistuvat käytöstä kaikilta reittialueilta 21.6.2021 alkaen. Varsinais-Suomen ELY-keskus edellyttää paikkarajoitusten purusta riippumatta sekä kasvomaskin käyttöä että turvavälisuositusten noudattamista yhteysaluksella matkustettaessa. Yhteysalusliikenteen jatkuvuuden turvaamiseksi on rajoituksien poistumisesta huolimatta suositeltavaa välttää ei välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Kasvatusta ja valistusta luonnon monimuotoisuuden tueksi – ELY-keskuksen tämänvuotiset avustukset ympäristökasvatukseen jaettu14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskuksen valtakunnalliset hankeavustukset ympäristökasvatukseen ja -valistukseen suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuuteen liittyville hankkeille. Lisäksi painotetaan oppimista ja osallistumista nk. formaalin koulutuksen ulkopuolella, kuten nuorisotyön tai järjestöjen tarjoaman toiminnan piirissä. Avustusta myönnetään 11 hankkeelle yhteensä 330 050 euroa.

Utbildning och information om biologisk mångfald – NTM-centralernas bidrag för miljöfostran har delats ut för detta år14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Nationella projektbidrag för miljöfostran och miljöupplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland riktar sig i år särskilt till projekt som anknyter sig till den biologiska mångfalden. Tonvikt kommer också att läggas på lärande och deltagande utanför den så kallade formella utbildningen, såsom ungdomsarbete eller verksamhet som tillhandahålls av organisationer. Totalt 330 050 euro kommer att delas ut till 11 projekt.