Matkaliput vaihtuvat Pohjois-Karjalassa 7.6.2021 (Pohjois-Karjala)

Joensuun seudun joukkoliikenteen (JOJO) Waltti-lippujen käyttö laajenee koko Joensuun seudun keskeiselle työssäkäyntialueelle. Työssäkäyntialueen ulkopuolella käyttöön tulevat Joukkis-liput ja muut Matkahuollosta ostettavat lipputuotteet.

JOJO Waltti-liput tulevat käyttöön Joensuusta Ilomantsiin, Lieksaan ja Polvijärvelle sekä Joensuusta Kiteen keskustaan ja Joensuusta Outokumpuun liikennöitävässä liikenteessä, kun Joensuun seudun joukkoliikenteen (JOJO) Waltti-alue laajenee 7.6.2021 alkaen. Lisätietoja Joensuun seudun joukkoliikennesivuilta (jojo.joensuu.fi)

Waltti-lippujen käyttö päättyy kokonaan Juuassa, Nurmeksessa ja Rääkkylässä

Waltti-lippujen käyttö päättyy kokonaan 7.6.2021 alkaen Juuassa, Nurmeksessa ja Rääkkylässä sekä Kiteen keskustasta eteenpäin Kesälahdelle ja Savonlinnaan. Muutos koskee Joensuu-Tohmajärvi-Kitee-Kesälahti/Savonlinna, Joensuu-Liperi/Hammaslahti-Rääkkylä ja Joensuu-Juuka-Nurmes-Valtimo -vuoroja.

Käyttöön tulevat Matkahuollosta ostettavat liput ja kuljettajalta ostettavat kertaliput. Säännölliseen matkustukseen tarjolla on 30 tai 90 päivää voimassa oleva 30 matkan Joukkis-lippu. Joukkis-lippuja on tarjolla mm. Juuan ja Joensuun, Juuan ja Nurmeksen sekä Kiteen keskustan eteläpuolelta Joensuuhun suuntautuville matkoille. Joukkis-liput kelpaavat Savonlinja Oy:n ja Pohjolan Matkan vuoroissa.

Joukkis-lipuista ja aikatauluista lisätietoja ELY-keskuksen Joukkis-sivulta (ely-keskus.fi)

Käyttämättömien Waltti-lippujen hyvittäminen

Matkustajat, joiden käytössä ei ole Waltti-liikennettä enää 7.6.2021 alkaen, voivat hakea hyvitystä matkakortilla olevista käyttämättömistä kausilippumatkoista ja arvosta ELY-keskukselta. Matkakortilla olevaa arvoa voi kuitenkin käyttää 30.9.2021 saakka JOJO-liikenteessä tai missä tahansa Suomen Waltti-liikenteessä.

Hyvityshakemus toimitetaan ELY-keskukselle tai sen voi jättää Carelicumin asiakaspalvelupisteeseen, josta se toimitetaan ELY-keskukselle. ELY-keskus sulkee kortin ja maksaa käyttämättömät matkat ja arvon asiakkaan tilille. Korttipohjaa ei hyvitetä eikä korttia tarvitse palauttaa. Hyvitykset tulee hakea viimeistään 30.9.2021.

Lomake ja ohjeet hyvityshakemuksen tekemiseksi löytyy ELY-keskuksen nettisivulta ELY-keskuksen Waltti-sivulta (ely-keskus.fi). Lomakkeita saa myös Carelicumin asiakaspalvelupisteestä.

Uudet liikenteet käynnistyvät 7.6.2021

ELY-keskus on kilpailuttanut uudelle kolmivuotiselle sopimuskaudelle kaiken Pohjois-Karjalassa liikennöitävän kuntakeskusten välisen liikenteen lukuun ottamatta Lieksa-Nurmes, Varkaus-Heinävesi-Joensuu ja Iisalmi-Joensuu -yhteysvälejä. Maanantaina 7.6.2021 alkavalla kolmivuotisella sopimuskaudella Ilomantsista, Lieksasta, Nurmeksesta, Polvijärveltä, Outokummusta, Rääkkylästä sekä Savonlinnasta Kiteen ja Tohmajärven kautta Joensuuhun tulevan liikenteen hoitaa Savonlinja Oy. Nurmes-Kuopio -liikenteen hoitaa Pohjolan Matka.

Uusia yhteyksiä Kolille ja Valamon luostariin

Matkailua palvelevia uusia yhteyksiä avataan Kolille ja Valamon luostariin 7.6.2021 alkaen.

Kolinportin ja Kolin välillä ajetaan arkipäivisin kaksi vuoroparia, joilla on välitön yhteys Joensuun ja Nurmeksen välillä ajettaviin vuoroihin. Yhteydet ovat Joensuusta klo 15:15 lähtevälle vuorolle ja Nurmeksesta klo 7:50 lähtevälle vuorolle. Kolinportin ja Kolinkylän välinen osuus ajetaan aikataulun mukaisesti, ja tilauksesta Hotelli Kolille ja Loma-Kolille. Liikennettä hoitaa Kolin Tilausajopalvelu Oy.

Kesän 2021 aikataulut (joensuu.fi)

Valamon luostariin saadaan yhteydet perjantaisin ja sunnuntaisin, kun Soisalon Liikenne Oy alkaa käydä kahdella Joensuu-Jyväskylä -vuorollaan Valamon luostarissa. Perjantaisin Valamossa käydään Jyväskylästä klo 9:15 lähtevällä ja Joensuusta klo 15:15 lähtevällä vuorolla ja sunnuntaisin Joensuusta klo 12:45 lähtevällä ja Jyväskylästä klo 12:50 lähtevällä vuorolla. Vuoroilla on jatkoyhteyksiä junille Joensuussa, Pieksämäellä ja Jyväskylässä. Aikataulut Matkahuollon sivuilta (matkahuolto.fi)

Pohjois-Savon ELY-keskus
Joukkoliikennevastaava Satu Huttunen p. 0295 026 709
Joukkoliikenneasiantuntija Toini Puustinen p. 0295 026 757

Joensuun kaupunki
Joukkoliikennelogistikko Marja-Leena Inkinen-Remes p. 050 408 1524

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.