Matkalla jossain Saksassa -kirja ottaa lukijan kyytiinsä matkoille

Tuula Vainikaisen perhe on autoillut Saksassa vuodesta 1988. Kesällä 2020, jolloin matkustaminen ei ollut koronapandemian vuoksi mahdollista, ikävä Saksaan oli kova. Tuosta ikävästä ja muistoista syntyi Matkalla jossain Saksassa -kirja.

Tuula Vainikainen, Matkalla jossain Saksassa.

“Ystäväni oli joskus heikkona hetkenään valittanut, ettei kukaan suomalaisystävä käy kylässä. Kannattaa miettiä, mitä toivoo, sillä toivehan saattaa toteutua eli mehän lähdimme! Tuon ensimmäisen kesän jälkeen lähdimme vielä uudestaankin, eri kokoonpanoilla”, kertoo Tuula Vainikainen kirjassaan perheensä matkailuperinteen alkamisesta.

Vainikainen vierailee matkoillaan Berliinin lisäksi muun muassa Füssenissä, Bautzenissa, Quedlinburgissa, Stralsundissa ja Frankfurt an der Oderissa. Perhe lomailee, elää etätyöläisen arkea ja tapaa ihmisiä. Myös Saksan kipeä historia kohtaa Vainikaisen tarinoissa nykypäivän.

Lasten lennettyä pesästä Vainikainen on matkannut Saksassa puolisonsa kanssa. Väliaikaisia koteja on perustettu eri osoitteisiin itäisessä Saksassa.

“Näihin elettyihin 32 matkavuoteen mahtuu suurin osa yhteisestä elämästämme. Toukokuussa 2019 juhlimme 39-vuotishääpäiväämme Bautzenissa ihanalla kevätkesäisellä parsa-aterialla majapaikkamme ravintolan terassilla. Olen monesti ajatellut, että onneksi meillä on yhteinen harrastus tässä matkaamisessamme.”

Tuula Vainikainen on turkulainen historian maisteri, tietokirjailija, tiedottaja, neljän aikuisen pojan äiti ja viiden lapsenlapsen mummu.

Teos: Matkalla jossain Saksassa
Kirjoittaja: Tuula Vainikainen
Kustantaja: Avain
Julkaisupäivä: 27.4.2021

Lisätiedot:
vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet:
info@avain.net

Tuula Vainikainen, Matkalla jossain Saksassa.

Syksyn kirjoissa yhteiskunnallisia teemoja ja puhuttelevaa kulttuuria30.3.2021 15:14:58 EEST | Tiedote

Avaimen syksyn 2021 runsas kustannusohjelma sisältää kirjoja kaikenikäisille lukijoille. Kirjat kuljettavat lukijat muun muassa patikoimaan Sveitsin Alpeille, valloittamaan Kiinan luovien alojen markkinoita ja pohtimaan kotiseutuvierautta sekä suvaitsevaisuuden monia ulottuvuuksia. Nuoremmille lukijoille on tarjolla muun muassa runomittaisia seikkailuja Juha Siron lastenromaanissa sekä ympäristönsuojelua hauskojen Kosan ja Mukan matkassa. Laajan selkokirjakattauksen kruunaa Elina Karjalaisen Uppo-Nalle, jonka on selkomukauttanut Silja Vuorikuru.