MessukeskusMessukeskus

Matkamessujen vastuullisuuskilpailun voittaja on Saimaa Canoeing

Jaa
Matkamessujen vastuullisuuskilpailun finaalissa voitosta kilpaili viisi kovatasoista yritystä. Näistä viidestä yrityksestä kilpailun tuomaristo valitsi voittajaksi Saimaa Canoeing, joka palkittiin Suomen Messusäätiön myöntämällä 6 000 euron palkintorahalla.
Timo Saranpää, Sanna Korhonen ja Lumia Ankkuri.
Timo Saranpää, Sanna Korhonen ja Lumia Ankkuri.

Perusteluina voittajan valinnalle on koko palvelun moniulotteisuus ja lähtökohta, jossa sitoutetaan niin maan omistajat kuin kyläläiset, kunta, kalastusosuuskunta ja metsäyhtiö sekä kirkastetaan jokamiehen oikeuksien vastuullista hyödyntämistä matkailutarkoituksessa.

”Kilpailun finaali oli äärimmäisen tasaväkinen. Saimaa Canoeing on erinomainen esimerkki uudistavasta matkailusta, kuinka olemassa olevaa infrastruktuuria ja yhteisöllisyyttä hyödyntämällä voidaan jättää ympäristö parempaan kuntoon kuin aikaisemmin. Lisäksi matkailun hyödyt jakautuvat tasaisemmin ja elävöitetään yhteistä elinympäristöä. Saimaa Canoeing on selkeä uudistavan matkailun suunnannäyttäjä”, sanoo kilpailun raadin puheenjohtaja Timo Saranpää.

Saimaa Canoeing melontamatkailukonsepti on vastuullinen tapa nauttia upeista melontavesistöistä Saimaan sydämessä. Saimaa Canoeingin melontareitit ovat yksityisiä, palveluvarusteltuja melontareittejä, joilla retkeilijät yöpyvät omissa saarissa vain heille varatuissa leiripaikoissa ja melontamökeissä. Vastuullisesti järjestetty retkeily reitteineen ja majoituksineen vähentää luonnolle ja yksityisomaisuudelle aiheutuvaa haittaa, sekä edistää turvallista ja vastuullista matkailua.

Saimaa Canoeingia edustava Sanna Korhonen korosti Helsingin Messukeskuksessa tehdyssä esittelyssään jokamiehen oikeuksien oikeanlaista käyttöä. ”Mitä enemmän etuoikeuksia, sitä enemmän on myös vastuuta. Olemme mm. kunnostaneet vanhan pappilan liha-aitan majoitustarkoitukseen”, sanoo Sanna Korhonen.
Kysyttäessä mihin palkintoraha käytetään, Korhonen vastaa, että hyvä pitää pistää kiertämään. ”Käytämme palkintorahan Blue care -toimintan eli järjestämme lapsille ja nuorille perheille melontatoimintaa sekä lisää huusseja ja leiripaikkoja”.

KunniamainintaTallink Siljalle

Kilpailussa jaettiin lisäksi kunniamaininta Tallink Siljalle ansiokkaasta työstä, jota yhtiö on tehnyt ukrainalaisten sotapakolaisten humanitaarisen avun hyväksi vuonna 2022. Tallink Silja on maksutta kuljettanut laivoillaan noin 12 00 ukrainalaista sotapakolaista ja yli 1000 ajoneuvoa. Tallink-Siljan Isabelle -laivalla majoittuu tällä noin 1700 henkilöä.

”Tallink Silja on toteuttanut erittäin mittavan avunannon kuljettaessaan ja majoittaessaan Ukrainan pakolaisia. Tuomaristo oli todella vaikuttunut ja päätyi kunniamainintaan, koska yksittäinen operaatio ei täyttänyt kilpailun määreitä koskien myynnissä olevaa tuotetta tai palvelua matkailijoille tarkoitetussa mielessä - todella kuitenkin hieno teko”, sanoo Matkamessujen vastuullisuuskilpailun tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää.

Vastuullisuuskilpailuun osallistui lähes 30 alan yritystä tai toimijaa. Finaaliin päässeissä yrityksissä vastuullisuus on huomioitu laaja-alaisesti ja innovatiivisesti myös paikallisia raaka-aineita, kiertotaloutta ja yhteisöllisyyttä hyödyntäen. Ilmastokriteerit oli otettu jopa hankintakriteereiksi. Kilpailun muut finalistit olivat Ab Kasnäsudden Oy, Bearhill Husky/ Kontiovaaran Husky Oy, Hanhiniitty Ay/ Saimaa Canoeing, Hawkhill ja Ikaalisten Matkatoimisto.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää; SMAL, Liisa Kokkarinen; Visit Finland, Jarmo Ritalahti; Haaga-Helia, Lumia Ankkuri; Helsingin Messukeskus.

Lisätietoja: Helsingin Messukeskus, viestintä: Anu-Eveliina Mattila, anu-eveliina.mattila@messukeskus.com, 050 555 6183, Timo Saranpää, timo@kontiki.fi,
050 5236005. Sanna Korhonen, Saimaa Canoeing: 050 5487653 sanna@hanhiniitty.fi

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa samanaikaisesti Caravan-messujen kanssa 20.-22.1.2023.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Timo Saranpää, Sanna Korhonen ja Lumia Ankkuri.
Timo Saranpää, Sanna Korhonen ja Lumia Ankkuri.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.

Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.

Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Joulu on elämysten juhla – Lapsimessujen kyselyn mukaan suomalaiset valitsevat tänä vuonna laadukkaita, merkityksellisiä lahjoja ja joulubudjetti asettuu 300–500 euroon.27.11.2025 13:02:31 EET | Tiedote

Lapsimessujen tuore joulukysely osoittaa, että suomalaisperheet panostavat tänä vuonna ilon tuomiseen ja harkittuihin valintoihin. Joulun “kultainen keskitie” on 300–500 euron budjetti, joka kertoo tasapainoisesta ja suunnitelmallisesta juhlanvietosta. Lahjoissa korostuvat herkut, kirjat ja lahjakortit – joulun tämän vuoden selkeät hitit. Kyselyn mukaan joulu nähdään myös yhä vahvemmin elämysten ja merkityksellisten lahjojen juhlana, jossa perheet valitsevat laadukkaita, yhdessä koettavia hetkiä tavaran rinnalle.

Studia rikkoi ennätyksensä – tapahtuma kasvatti kävijämääräänsä 25 %26.11.2025 18:26:05 EET | Tiedote

Messukeskuksen yläkerran hallit täyttyivät 25.-26.11. urahaaveista, tulevaisuuden pohdinnoista ja innostuneista kohtaamisista, kun Studia-messujen 150 näytteilleasettajaa esitteli koulutus- ja uravaihtoehtojaan. Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma keräsi Helsingin Messukeskukseen kahden päivän aikana yhteensä 19 089 kävijää, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Helsingfors Mässcentrum förnyar sin Sustainable Travel Finland-märkning och fortsätter sitt arbete som en pionjär inom hållbar turism26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote

Helsingfors Mässcentrum är en del av Visit Finlands Sustainable Travel Finland-program och bidrar till att bygga ett hållbart Finland för turism. Sustainable Travel Finland-märkningen visar på ett långsiktigt engagemang för hållbar turism. Internationella resenärer och evenemangsarrangörer gör allt mer medvetna val, och ansvar har blivit en avgörande konkurrensfaktor.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye