Matkustajakysely: Vastaajat pitivät Rautatientorin metroaseman liukuportaiden uutta järjestystä toimivampana
Tulokset olivat hyviä: yli puolet kyselyyn vastanneista joko piti liukuportaiden uutta järjestystä toimivampana verrattuna vanhaan tai koki, ettei sillä ollut vaikutusta omaan liikkumiseen. Kokeilua jatkettiin ja muuttunut järjestys jätettiin toistaiseksi voimaan, jotta vaikutuksia voitiin seurata tarkemmin. Nyt järjestys on päätetty jättää pysyväksi. Muutoksen tarkempia vaikutuksia tullaan seuraamaan vielä kokeilun päättymisen jälkeenkin.
Aiemmin Kompassitasolta alas kulki yksi liukuporras, joka sijaitsi vasemmassa reunassa. Nykyisessä järjestyksessä alas vie toinen liukuporras vasemmalta katsoen ja ylös kuljetaan reunimmaisia liukuportaita pitkin.
Kyselyyn tulleissa vastauksissa toistui toive kahdesta alaspäin ja kahdesta ylöspäin kulkevasta liukuportaasta. Tällainen järjestys ei ole kuitenkaan mahdollinen, sillä turvallisuuden ja sujuvan asemalta poistumisen turvaamiseksi alhaalta ylös nouseville täytyy varata alas meneviä enemmän liukuportaita.
Asemalla liikkuminen koettiin sujuvammaksi ja loogisemmaksi
Matkustajille tehtyyn kyselyyn saimme yhteensä yli 500 vastausta. Kysely oli auki 24.10.—13.11.2022.
Yli puolet vastaajista, 61% piti uutta järjestystä toimivampana tai koki, ettei sillä ollut merkitystä oman liikkumisen kannalta vanhaan järjestykseen verrattuna. Vastaajista 39 % piti vanhaa järjestystä parempana. Matkustussuunta vaikutti jonkin verran vastaukseen. Tapiolan tai Matinkylän suunnasta tai niiden suuntaan matkustavista 68 % joko piti muuttunutta järjestystä parempana tai koki, ettei sillä ollut merkitystä oman liikkumisen kannalta vanhaan järjestykseen verrattuna. Kriittisimpiä uutta järjestystä kohtaan oltiin Vuosaareen tai Mellunmäkeen tai niiden suunnasta matkustavien joukossa, joista 55 % piti uutta järjestystä joko toimivampana tai koki, ettei sillä ollut merkitystä oman liikkumisen kannalta. Tulokseen vaikuttaa se, että aiempi järjestys oli suunniteltu ennen metron jatkamista Ruoholahden länsipuolelle, eli pääsääntöisesti vain itään suuntautuvalle liikenteelle.
Ne matkustajat, jotka pitivät muuttunutta järjestystä parempana, korostivat vastauksissaan, että uusi järjestys aiheuttaa vähemmän yhteentörmäyksiä ja ristiin menevää liikennettä laituritasolla. Yleisesti ottaen uutta järjestystä pidettiin loogisempana verrattuna vanhaan.
Laituritasolla olevat aidat herättivät kommentteja puolesta ja vastaan. Osan mielestä ne ohjasivat liikkumista hyvin, toisten mielestä ne taas hidastivat kulkemista metroon ja metrosta pois. Aitojen pituutta lyhennettiin kyselystä saadun palautteen perusteella jo kokeilun aikana.
Kokeilu poikii jatkotoimenpiteitä
Teimme myös muun muassa liukuportaiden muutoksesta kertoviin kuulutuksiin muutoksia jo kokeilun aikana saamamme palautteen perusteella: päällekkäisiä kuulutuksia karsittiin ja äänentasoa säädettiin sopivammaksi. Erillistä kuulutusta toistava äänimajakka liukuportaiden yläpäässä oli osa kokeilua, ja sen vaikutuksia ja hyötyjä arvioidaan pilotin jälkeen mahdollista myöhempää käyttöä varten.
Kyselyn kommenteissa toivottiin vastaavaa muutosta myös muille metroasemille. Tulemme tarkastelemaan liukuportaiden kulkusuuntien muuttamisen hyödyllisyyttä esimerkiksi Hakaniemen aseman kohdalla.
Yhteyshenkilöt
Heikki Viika, hankejohtaja, Kaupunkiliikenne Oy
puh. 040 664 0879
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa maanantaina 5.5. - valmistelevia töitä tehdään jo29.4.2025 14:18:31 EEST | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen vuoksi. Metro ei kulje tuolloin Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille. Metrohaaralla tehdään liikennekatkon aikana mahdollisimman paljon myös muita kunnostusta vaativia töitä.
Itäkeskuksen metroasema kunnostetaan25.4.2025 17:41:31 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Itäkeskuksen metroaseman vuosien 2025-2026 aikana. Liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman 25.4.2025. Samalla toteutetaan myös aseman liukuportaiden uusiminen ja bussiterminaalin kunnostustoimenpiteet.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt etenevät – Länsipäädyn hissi otetaan käyttöön 17.4.15.4.2025 15:29:38 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Ensimmäiset työt ovat valmistumassa: läntisen sisäänkäynnin hissi Hertan päädyssä on kunnostettu ja se otetaan käyttöön torstaina 17.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme