Matkustajakysely: Vastaajat pitivät Rautatientorin metroaseman liukuportaiden uutta järjestystä toimivampana
Tulokset olivat hyviä: yli puolet kyselyyn vastanneista joko piti liukuportaiden uutta järjestystä toimivampana verrattuna vanhaan tai koki, ettei sillä ollut vaikutusta omaan liikkumiseen. Kokeilua jatkettiin ja muuttunut järjestys jätettiin toistaiseksi voimaan, jotta vaikutuksia voitiin seurata tarkemmin. Nyt järjestys on päätetty jättää pysyväksi. Muutoksen tarkempia vaikutuksia tullaan seuraamaan vielä kokeilun päättymisen jälkeenkin.
Aiemmin Kompassitasolta alas kulki yksi liukuporras, joka sijaitsi vasemmassa reunassa. Nykyisessä järjestyksessä alas vie toinen liukuporras vasemmalta katsoen ja ylös kuljetaan reunimmaisia liukuportaita pitkin.
Kyselyyn tulleissa vastauksissa toistui toive kahdesta alaspäin ja kahdesta ylöspäin kulkevasta liukuportaasta. Tällainen järjestys ei ole kuitenkaan mahdollinen, sillä turvallisuuden ja sujuvan asemalta poistumisen turvaamiseksi alhaalta ylös nouseville täytyy varata alas meneviä enemmän liukuportaita.
Asemalla liikkuminen koettiin sujuvammaksi ja loogisemmaksi
Matkustajille tehtyyn kyselyyn saimme yhteensä yli 500 vastausta. Kysely oli auki 24.10.—13.11.2022.
Yli puolet vastaajista, 61% piti uutta järjestystä toimivampana tai koki, ettei sillä ollut merkitystä oman liikkumisen kannalta vanhaan järjestykseen verrattuna. Vastaajista 39 % piti vanhaa järjestystä parempana. Matkustussuunta vaikutti jonkin verran vastaukseen. Tapiolan tai Matinkylän suunnasta tai niiden suuntaan matkustavista 68 % joko piti muuttunutta järjestystä parempana tai koki, ettei sillä ollut merkitystä oman liikkumisen kannalta vanhaan järjestykseen verrattuna. Kriittisimpiä uutta järjestystä kohtaan oltiin Vuosaareen tai Mellunmäkeen tai niiden suunnasta matkustavien joukossa, joista 55 % piti uutta järjestystä joko toimivampana tai koki, ettei sillä ollut merkitystä oman liikkumisen kannalta. Tulokseen vaikuttaa se, että aiempi järjestys oli suunniteltu ennen metron jatkamista Ruoholahden länsipuolelle, eli pääsääntöisesti vain itään suuntautuvalle liikenteelle.
Ne matkustajat, jotka pitivät muuttunutta järjestystä parempana, korostivat vastauksissaan, että uusi järjestys aiheuttaa vähemmän yhteentörmäyksiä ja ristiin menevää liikennettä laituritasolla. Yleisesti ottaen uutta järjestystä pidettiin loogisempana verrattuna vanhaan.
Laituritasolla olevat aidat herättivät kommentteja puolesta ja vastaan. Osan mielestä ne ohjasivat liikkumista hyvin, toisten mielestä ne taas hidastivat kulkemista metroon ja metrosta pois. Aitojen pituutta lyhennettiin kyselystä saadun palautteen perusteella jo kokeilun aikana.
Kokeilu poikii jatkotoimenpiteitä
Teimme myös muun muassa liukuportaiden muutoksesta kertoviin kuulutuksiin muutoksia jo kokeilun aikana saamamme palautteen perusteella: päällekkäisiä kuulutuksia karsittiin ja äänentasoa säädettiin sopivammaksi. Erillistä kuulutusta toistava äänimajakka liukuportaiden yläpäässä oli osa kokeilua, ja sen vaikutuksia ja hyötyjä arvioidaan pilotin jälkeen mahdollista myöhempää käyttöä varten.
Kyselyn kommenteissa toivottiin vastaavaa muutosta myös muille metroasemille. Tulemme tarkastelemaan liukuportaiden kulkusuuntien muuttamisen hyödyllisyyttä esimerkiksi Hakaniemen aseman kohdalla.
Yhteyshenkilöt
Heikki Viika, hankejohtaja, Kaupunkiliikenne Oy
puh. 040 664 0879
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitioliikenne käynnistynyt osittain23.4.2024 16:04:14 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saanut palautettua raitio- ja pikaraitioliikennettä asteittain, mutta häiriöitä voi vielä ainakin tiistaipäivän aikana esiintyä. Kello kolmen jälkeen iltapäivällä liikenteessä oli noin puolet normaalista vaunumäärästä, ja vuoroja lisätään iltapäivän ja illan aikana.
Raitiovaunuliikenne pyritään käynnistämään mahdollisimman pian23.4.2024 10:52:40 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy joutui tiistaina pysäyttämään koko raitio- ja pikaraitioliikenteen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva virtajohto, josta raitiovaunu saa sähköä. Ongelmia on myös vaihteissa, jotka ovat tukkeutuneet lumesta ja jäästä.
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden10.4.2024 14:15:41 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n päätavoite vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.
Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme