Matkustajat tyytyväisiä Suomenlinnan lauttaliikenteeseen

Suomenlinnan lauttaliikenteen matkustajat antoivat HSL:n liikenteelle erittäin hyvän yleisarvosanan, kun HSL tutki asiakastyytyväisyyttä lautalla kesällä 2019. Yleisarvosana oli 4,26 asteikolla 1–5. Matkustajista 90 prosenttia oli tyytyväisiä lauttaliikenteeseen.

Tyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla siitä huolimatta, että matkustajamäärät kesäkuukausina ovat kasvaneet viime vuosina jatkuvasti. Erityisen korkea oli liikennöitsijää arvioiva kokonaisarvosana – se oli 4,49. Suomenlinnan lauttaa liikennöi Suomenlinnan Liikenne Oy.

Osittain lauttaliikenteen korkea asiakastyytyväisyys selittyy sillä, että Suomenlinnaan tehdään varsinkin kesällä paljon yksittäisiä vapaa-ajan matkoja. Vakituisesti Suomenlinnassa asuvien matkustajien tyytyväisyys oli keskimääräistä heikompi. Heistä tyytyväisiä oli 82 prosenttia, kun taas muista kuin suomenlinnalaisista lauttamatkustajista tyytyväisiä oli 91 prosenttia.

Suomenlinnan asukkaat kuitenkin olivat muita matkustajia tyytyväisempiä, kun arvioitiin henkilökunnan palvelukykyä: luku oli peräti 94 prosenttia. Myös Suomenlinnan asukkaiden tyytyväisyys lauttaliikenteestä ja aikatauluista saatavilla olevaan tietoon nousi selkeästi kesästä 2018. Yksi taustalla oleva syy liittyy siihen, että Reittioppaan pysäkkikohtaiset aikataulut ovat nykyään aiempaa paremmin saatavilla.

Matkustajatyytyväisyyttä nosti myös se, että Kauppatorin laiturissa otettiin kesäksi 2019 käyttöön Suomenlinnan asukkaille tarkoitettu kulkuportti. Suomenlinnan laiturissa asukkaiden oma kulkuportti tuli käyttöön jo vuonna 2017.

HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä Suomenlinnan joukkoliikenteeseen 1.6.–31.8. toteutettavalla kyselytutkimuksella. Kesällä 2019 tutkimukseen osallistui yli 1200 lauttamatkustajaa.

Marko Vihervuori
ryhmäpäällikkö, Liikennetutkimukset

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja