Matkustajat tyytyväisiä Suomenlinnan lauttaliikenteeseen

Suomenlinnan lauttaliikenteen matkustajat antoivat HSL:n liikenteelle erittäin hyvän yleisarvosanan, kun HSL tutki asiakastyytyväisyyttä lautalla kesällä 2019. Yleisarvosana oli 4,26 asteikolla 1–5. Matkustajista 90 prosenttia oli tyytyväisiä lauttaliikenteeseen.

Tyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla siitä huolimatta, että matkustajamäärät kesäkuukausina ovat kasvaneet viime vuosina jatkuvasti. Erityisen korkea oli liikennöitsijää arvioiva kokonaisarvosana – se oli 4,49. Suomenlinnan lauttaa liikennöi Suomenlinnan Liikenne Oy.

Osittain lauttaliikenteen korkea asiakastyytyväisyys selittyy sillä, että Suomenlinnaan tehdään varsinkin kesällä paljon yksittäisiä vapaa-ajan matkoja. Vakituisesti Suomenlinnassa asuvien matkustajien tyytyväisyys oli keskimääräistä heikompi. Heistä tyytyväisiä oli 82 prosenttia, kun taas muista kuin suomenlinnalaisista lauttamatkustajista tyytyväisiä oli 91 prosenttia.

Suomenlinnan asukkaat kuitenkin olivat muita matkustajia tyytyväisempiä, kun arvioitiin henkilökunnan palvelukykyä: luku oli peräti 94 prosenttia. Myös Suomenlinnan asukkaiden tyytyväisyys lauttaliikenteestä ja aikatauluista saatavilla olevaan tietoon nousi selkeästi kesästä 2018. Yksi taustalla oleva syy liittyy siihen, että Reittioppaan pysäkkikohtaiset aikataulut ovat nykyään aiempaa paremmin saatavilla.

Matkustajatyytyväisyyttä nosti myös se, että Kauppatorin laiturissa otettiin kesäksi 2019 käyttöön Suomenlinnan asukkaille tarkoitettu kulkuportti. Suomenlinnan laiturissa asukkaiden oma kulkuportti tuli käyttöön jo vuonna 2017.

HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä Suomenlinnan joukkoliikenteeseen 1.6.–31.8. toteutettavalla kyselytutkimuksella. Kesällä 2019 tutkimukseen osallistui yli 1200 lauttamatkustajaa.

Marko Vihervuori
ryhmäpäällikkö, Liikennetutkimukset

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.