MB Rahastot pääomistajaksi kotihoitoon erikoistuneeseen Deboraan

MB Rahastot ja Ritolan perhe ovat 28.6.2017 allekirjoitetulla kaupalla sopineet Debora Oy:n osakekannan ostosta. Yhtiön toimitusjohtaja Elisabeth Ritola jatkaa yhtiössä merkittävänä avainhenkilöomistajana. Kaupan toteutuminen ei edellytä viranomaiskäsittelyä ja kaupan voimaantulo tapahtuu heinäkuun 2017 aikana.

Debora Oy on vuonna 1999 perustettu sosiaali- ja terveydenhoitoalalla toimiva yritys, joka on keskittynyt kotiin tuotaviin hoiva- ja tukipalveluihin. Yhtiön asiakasryhmiä ovat pääasiassa vanhukset, vammaiset sekä lapsiperheet. Debora on kasvanut viime vuodet nopeasti ja laajentanut toiminta-aluettaan kohti valtakunnallista asemaa. Tällä hetkellä yhtiöllä on 15 aluetoimistoa ja palvelutoimintaa noin 100 kunnan alueella. Debora on julkisen sektorin kumppani sosiaali- ja terveydenhuollon ulkoistuksissa sekä aktiivinen palveluntarjoaja asiakkaiden valinnanvapauteen perustuvassa palvelusetelipohjaisessa hoiva- ja tukitoiminnassa. Yrityksellä on myös kasvava joukko yksityisasiakkaita. Debora tekee noin 2 000 kotikäyntiä vuorokaudessa ja työllistää yhteensä koko- tai osa-aikaisesti lähes 700 työntekijää. Yrityksen päivittäinen toiminta perustuu itseohjautuviin tiimeihin ja niitä tukeviin koordinaattoreihin.

”Olemme saavuttaneet noin 20 miljoonan euron vuosiliikevaihtotason ja nyt oli oikea aika antaa yhtiön pääomistajuus ansioituneelle kotimaiselle pääomasijoittajalle, MB Rahastoille, jolla on aikaisempaa kokemusta SOTE-sektorilla toimimisesta. Aiomme jatkaa kasvuamme ja olla myös aktiivinen osapuoli kehitettäessä Suomeen uusia vaikuttavia ja kustannustehokkaita palvelumuotoja vanhusten, vammaisten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin turvaamiseksi tulevaisuudessa”, kommentoi toimitusjohtaja Elisabeth Ritola Debora Oy:stä.

”Olemme vaikuttuneita Deboran itseohjautuvuuteen perustuvasta toimintamallista ja kyvystä vastata asiakkaiden tarpeisiin. Väestön ikääntyminen on yksi yhteiskuntamme keskeisistä trendeistä ja sen vuoksi kotiin tuotavien palvelujen tarve tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Innovatiivisena ja ketteränä toimijana Debora on hyvin asemoitunut tässä kasvavassa segmentissä”, toteaa partneri Eero Niiva, MB Rahastoista.

Elisabeth Ritola
Debora Oy
elisabeth.ritola@debora.fi

Eero Niiva
partneri
eero.niiva@mb.fi

Debora Oy on suomalainen palveluyritys, joka toimii asiakkaiden kotiin vietävien sosiaali- ja terveyspalveluiden kentässä. Vuonna 1999 käynnistyneen toiminnan lähtökohtana on palvella niin julkista kuin yksityistäkin asiakassektoria joustavasti ja laadukkaasti. Tällä hetkellä Deboralla on 15 toimipistettä ja toimintaa noin 100 kunnan alueella. Yhtiö työllistää lähes 700 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista, jotka tekevät yli 2000 asiakaskäyntiä vuorokaudessa eri puolilla Suomea. Debora tunnetaan ketteränä ja itseohjautuvana palveluorganisaationa, joka tarjoaa kokonaistaloudellisesti ylivoimaisia ratkaisuja. Deboran tavoitteena on tukea asiakkaiden kotona asumista ja toimintakykyä yksilöllisillä ja vaikuttavilla palveluilla.

MB Rahastot on vuonna 1988 perustettu johtava suomalainen pääomasijoittaja, jonka rahastosijoittajina ovat pääasiassa suurimmat suomalaiset institutionaaliset sijoittajat. Tällä hetkellä aktiivisessa sijoitusvaiheessa on vuonna 2016 aloittanut MB:n viides pääomarahasto ja yhteensä MB hallinnoi noin 0,5 miljardin euron pääomasijoitusrahastoja. Sijoituksia tehdään eri alojen vakiintuneisiin ja kasvaviin keskisuuriin liiketoimintoihin pääasiassa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. www.mb.fi

///Korjattu versio/// Kotkamills Oy myydään MB Rahastojen perustamalle yhtiölle5.3.2015 10:38Tiedote

LEHDISTÖTIEDOTE 5.3.2015. ///Korjattu versio///. Eagle Industries Oy on allekirjoittanut kauppakirjan Kotkamills Oy:n koko osakekannan ostamisesta yhdysvaltalaiselta pääomasijoittajalta OpenGate Capitalilta.  Eagle Industries on MB Rahastojen, Nordic Mezzaninen, Työeläkevakuutusyhtiö Elon, Suomen Teollisuussijoituksen sekä yhtiön johdon omistama yritys. Kotkamills Oy palaa muutaman vuoden tauon jälkeen täysin kotimaiseen omistukseen. Kauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja sen odotetaan toteutuvan huhtikuun loppuun mennessä.