Med cykel och buss till naturbesöksmål och nationalpark i Karlebyregionen

I Mellersta Österbotten testades utflyktsbussen Retkibussi för första gången under sommaren 2021. Då kunde man resa med bussen till olika delar av Mellersta Österbotten. Man började fundera vidare på idén och utökade den med möjligheter att resa så enkelt som möjligt och att kombinera färdsätt som bygger på hållbar utveckling – det är nämligen också möjligt att ta med cykel på bussen.

Under kommande sommar trafikerar utflyktsbussen så att resenären har möjlighet att välja en sömlös förbindelse hemifrån ut i naturen, oberoende var i Finland man bor. Nästa sommar går utflyktsbussen till de mest populära målen Ohtakari, Salamajärvi nationalpark och Öja fiskarby i ett allt tätare samarbete med landskapets turistföretag.

”Utflyktsbussen är ett enkelt och billigt sätt att få bekanta sig med den fantastiska naturen i Karlebyregionen och Mellersta Österbotten. Tidtabellerna möjliggör olika långa resor från några timmar till flera dagar. Man kan hoppa på den luftkonditionerade bussen längs rutten och tillbringa en stadssemester i Karleby. Och det bästa är att man kan ta med cykel på bussen”, berättar Retkibussi-projektets projektchef Janne Vähäkangas från KOSEK.

I samarbete med Matkahuoltos digitala trafikserviceplattformar möjliggörs tillgång till information om rutter och tidtabeller och biljettförsäljning via flera olika kanaler. Samtidigt förbättras tillgängligheten till turistmålen i Karlebyregionen och Mellersta Österbotten genom att underlätta reseplanering och biljettköp på riksomfattande kanaler.

Besöksmål längs utflyktbussen Retkibussis rutt:

Bekanta dig med de söta djuren i Toivonens djurpark tillsammans med barnen och njut av en kopp kaffe i en historisk 1700-talsmiljö i Savupirtti Kaffila. Museibyn i anslutning till djurparken är full av lokal historia att uppleva.

I Salamajärvi fantastiska nationalpark finns rutter för vandrare på alla nivåer och i alla åldrar. Ta dig runt leden Vaatimen kierros eller ta dig ut på någon av de kortare lederna och njut av caféets läckerheter vid Koirasalmi naturstuga. Under sommaren ordnas också program i nationalparken – såsom en matsäcksutflykt eller en ljudresa till kåtan Maahisen kota. I nationalparken finns också service för personer med funktionsnedsättning.

I Jukkolanmäen navetanvintti kan du bekanta dig med Jukka Rintalas konst: målningar, dukningar och balklänningar du kanske sett sett på tv. Njut av sommarcaféets delikatesser på gårdsplanen eller besök butiken där du kan köpa lokalt hantverk.

Kaustby och Vetil: Ta cykeln med på bussen och besök den bildsköna kulturregionen i Kaustby som inte helt utan anledning kallas för den finska folkmusikens hemort. Besök Vetil konstherrgård och hembygdsmuseum eller bekanta dig med naturlandskapet med cykel, till fots eller varför inte genom att paddla.

I Öja kan du bekanta dig med den historiska fiskarbyn. Spela beachvolleyboll, testa på ståpaddling under ledning av NAAST eller njut av lunch på Café Bryggan. Om du vill utforska den lokala naturen kan du bege dig ut på Håks stig eller Öja skärgårdsled.

Bekanta dig med den mångsidiga servicen i Karleby till fots – eller hyr en cykel vid torget och bege dig ut på en landskapsrunda i stadens närmiljö. Njut av den äkta stämningen i en kuststad på Karlebys strandrestauranger och i trähusstadsdelen Neristan eller besök den vackra gårdsplanen vid landskapsmuseet utan kostnad.

Ohtakari: På Ohtakari kan du ta cykeln och bege dig ut på Karipolku-leden som slingrar sig i ett vackert kustlandskap. I närheten av Ohtakari ligger Vattajas vackra dynområde där du kan tillbringa en dag på stranden. Det finns också en grillplats och en kiosk. Historieintresserade kan besöka Ohtakari lotsstation, som byggts på 1850-talet eller fiskemuseet.

Tidtabeller och mer information: https://www.visitkokkola.fi/sv/utflyktsbussen/

Mer information:

Janne Vähäkangas
projektchef, företagsutvecklare, KOSEK
janne.vahakangas@kosek.fi
0400 727 099

Teea Pietilä
verkställande direktör, Visit Kokkola
teea.pietila@visitkokkola.fi
044 2519 131

Projektet Retkibussi – Vihreämpi matkaketju (Utflyktsbussen – en grönare resekedja) finansieras genom ERUF-finansiering som beviljas av Mellersta Österbottens förbund samt genom kommunandelar från kommunerna i Mellersta Österbotten. Finansiering har beviljats fram till 31.8.2023, vilket innebär att det finns projektfinansiering för utflyktsbussen ännu under sommaren 2023. Därefter är målet att den trafikeringsmodell och de reserutter som utvecklats inom projektet ska fungera på marknadsvillkor utan offentliga stöd.

Lärmiljö för företagarfostran i Mellersta Österbotten ökar framtida kunnande13.12.2023 12:35:02 EET | Tiedote

I september avslutades det nio månader långa projektet YES! Keski-Pohjanmaa som förvaltades av KOSEK. En central åtgärd inom projektet var att bereda en ny lärmiljö för företagarfostran i landskapet som tar sikte mot behovet av framtida kunnande. Projektet lyckades på ett konkret sätt koordinera ihop målgrupperna i landskapet (undervisningstjänster, elever, närings- och företagarlivet samt utvecklingsbolag) och få dem att utföra utvecklingsarbete tillsammans. Över 500 personer i landskapet deltog i projektet.

Keski-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristö kasvattaa tulevaisuuden osaajia13.12.2023 12:35:02 EET | Tiedote

KOSEKin hallinnoima, yhdeksän kuukauden mittainen YES! Keski-Pohjanmaa -hanke päättyi syyskuussa. Hankkeen keskeisenä toimenpiteenä oli valmistella uusi maakunnallinen yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristökokonaisuus, joka tähtää tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Hanke onnistui konkreettisella tavalla koordinoimaan maakunnan kohderyhmät (opetuspalvelut, oppilaat, elinkeino- ja yrityselämä sekä kehitysyhtiöt) yhteen ja yhteiskehittämisen äärelle. Hankkeeseen osallistui yli 500 keskipohjalaista.