Media-analyysi: Naisten näkyvyys nousi miesten kanssa tasoihin politiikan uutisissa – urheilussa osuus jää alle viidennekseen

”Kansainvälistäkin huomiota kerännyt pääministeri Sanna Marinin naisvetoinen hallitus on nostanut kotimaassa politiikan uutisoinnin sukupuolijakauman tasoihin miesten kanssa. Naisten osuutta mediamaininnoissa ovat kirittäneet nimenomaan naisministerit”, kertoo Retrieverin media-analyysipäällikkö Eevi Alanissi.
Ministerit mukaan lukien naiskansanedustajat hallitsevat suurimpien kotimaisten medioiden politiikan uutisia 52 prosentin osuudella. Kuitenkin kun tarkastellaan ministerisalkkujen ulkopuolelle jäävien rivikansanedustajien kerryttämää medianäkyvyyttä, näyttää sukupuolijakauma hyvin erilaiselta naisten kerätessä maininnoista vain 29 prosenttia.Osuus on selkeästi alle kansanedustajien sukupuolijakauman, sillä 45 prosenttia kaikista kansanedustajista on naisia.
Analyysin kattaman kymmenen suurimman median välillä sukupuolijakaumasta ei löydy kaikkien kansanedustajien vertailussa suuria eroja, vaan naisten osuus maininnoista vaihtelee 50–56 prosentin välillä. Ministereiden näkyvyys kuitenkin korostuu iltapäivälehdissä ja Helsingin Sanomissa, kun taas rivikansanedustajanaiset mainitaan todennäköisemmin maakuntamedioissa.
Alle viidesosa urheilu-uutisten maininnoista naisille
Urheilujournalismi on perinteisesti ollut sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta ongelmallinen. Tämä ilmeni päämedioiden urheilu-uutisoinnissa myös vuonna 2020, jossa naisten osuus urheilijoiden maininnoista jäi 18 prosenttiin.
”Vuosi 2020 oli urheilun ja urheilujournalismin kannalta erityisen poikkeuksellinen, sillä koronapandemia keskeytti lähes kaiken kilpaurheilun ja yhtäkkiä oltiin tilanteessa, missä uutisoitavia urheilutapahtumia tai -suorituksia ei ollut. Niin miehiä kuin naisiakin painottavat lajit jäivät pääosin tauolle, ja Tokion olympialaisetkin siirrettiin. Toimittajilla oli tilaisuus tarttua myös normaalisti vähemmälle huomiolle jääviin aiheisiin, ja ilmiöuutisten ja historiajuttujen määrä kasvoi. Nämä kaikki tekijät osaltaan vaikuttavat myös uutisoinnin sukupuolijakaumaan”, Alanissi taustoittaa.
Vuoden 2020 mediadata osoittaa, että naisurheilijoiden maininnat vastasivat suurimmissa medioissa parhaimmillaankin alle naisten keskimääräistä kolmannesta. Naisten osuus urheilu-uutisoinnista oli kymmenessä tavoittavimmassa mediassa korkeinta maakuntalehdissä ja Helsingin Sanomissa (20–26 %) ja alhaisinta MTV:llä ja iltapäivälehdissä (9–16 %).
“Urheilu-uutisoinnissa mainituimpien naisten joukkoon nousi suomalaisten lisäksi harva ulkomainen nimi. Miesten urheilussa myös kansainväliset nimet keräävät mainintoja, ja esimerkiksi MTV:llä kymmenen mainituinta urheilijaa vuonna 2020 olivat kaikki F1-kuljettajia. Kun tarkastellaan suomalaisten urheilijoiden keräämiä mainintoja, Valtteri Bottas oli mainituin miesurheilija yli 2400 maininnalla. Naisista eniten uutisoitiin hiihtäjä Krista Pärmäkoskesta, jonka maininnat jäivät kuitenkin vain kolmannekseen Bottaksen maininnoista eli noin 750 mainintaan”, kertoo Alanissi.
Alanissin mukaan miesurheilijoiden kohdalla löytyy selkeämpiä mediakohtaisia eroja eniten mainituista henkilöistä, kun kiinnostus paikallisiin urheilijoihin ajaa valtakunnallisen rinnalle. Useimmin mainittujen naisten näkyvyys on keskenään huomattavasti tasaisempaa, eikä havaittavissa ole miehiin verrattavia yksilökohtaisia eroja.
Lisätietoja:
Retrieverin analyysi: Sukupuolten tasa-arvo urheilun ja politiikan uutisoinnissa vuonna 2020
Eevi Alanissi, p. 044 509 6381, eevi.alanissi@retriever.fi
Analyysi perustuu Retrieverin mediaseurannan kautta kerättyyn toimituksellisen median arkistoon ajalla 1.1.–31.12.2020. Medialähteiksi valikoitiin KMT 2020-tutkimuksen mukaan kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat mediat siten, että printtimedioista aineistossa ovat Aamulehti, Helsingin Sanomat, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Kaleva, Keskisuomalainen, Savon Sanomat ja Turun Sanomat, ja verkkojulkaisuista mtvuutiset.fi ja yle.fi. Analysoitujen artikkeleiden kokonaismäärä oli 99 959.
Analyysissä hyödynnettiin koneoppimisen menetelmiä erottelemaan valittujen medialähteiden aineistosta urheilun ja politiikan uutiset. Analyysissä tarkasteltiin politiikan uutisten osalta istuvien kansanedustajien mainintoja. Urheilu-uutisista haettiin erisnimiä ilman ennakkorajausta. Analyysi kertoo, millä suhdeluvulla miesten ja naisten nimiä mainitaan ottamatta kantaa esimerkiksi siihen, onko henkilöltä ollut artikkelissa mukana sitaatti vai ei ja mikä on ollut heidän roolinsa uutisessa.
Retriever on Pohjoismaiden johtava toimija data-analyysin ja viestintätietoon liittyvien oivallusten tuottamisessa. Olemme olleet mediaseurannan digimuutoksen kärjessä yli kymmenen vuotta tuoden markkinoille viimeisintä teknologiaa ja sopeutumalla jatkuvasti muuttuvaan dataympäristöön. Retrieverin tavoitteena on olla asiakkaidensa arvokkain viestintä- ja liiketoimintatiedon tuottaja. Retriever on syntynyt vuonna 2002, kun norjalainen Nordiska Nyheter ja ruotsalainen Infobilis yhdistyivät Retrieveriksi. Suomeen se on rantautunut vuonna 2016, ja siitä lähtien toiminta on ollut vuosittain vahvassa kasvussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eevi AlanissiMedia Analysis Manager
Puh:+358 44 5096381eevi.alanissi@retriever.fiKuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote
Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.
Keskusta kahmi medianäkyvyyttä loppuvuonna – gallupeissa tämä ei näy29.12.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Keskusta keräsi eniten mainintoja loppuvuoden vaaliuutisoinnissa, vaikka puolueen kannatus laahaa ennätysalhaalla, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever havainnollistaa vaaleihin liittyvää keskustelua ja puolueiden medianäkyvyyttä interaktiivisella analyysityöpöydällä, joka on käytössä ensi kevään eduskuntavaaleihin saakka.
Alma Talentin medioiden tilaajasisällöt Retrieverin mediaseurantaan23.3.2022 14:03:00 EET | Tiedote
Retriever Oy ja Alma Talent Oy ovat sopineet yhteistyöstä, jossa Retrieverin asiakkaat saavat kaikki Alma Talentin medioiden journalistiset verkkosisällöt mediaseurantaansa. Retriever on ensimmäinen mediaseurantayritys, jolle Alma Talent tarjoaa mahdollisuuden indeksoida kaikki verkkosisältönsä.
Kriisiviestinnän analyysi Olkiluodon häiriötilanteesta ehdolla kansainvälisen viestintäpalkinnon saajaksi13.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote
Mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retriever teki Säteilyturvakeskus STUKin toimeksiannosta kriisiviestintäanalyysin Olkiluodon ydinvoimalassa joulukuussa 2020 tapahtuneesta poikkeuksellisesta häiriötilanteesta. Tämä analyysiraportti ja STUKin viestinnän onnistumisen arviointi on nyt nostettu ehdolle parhaan kriisiviestintäarvioinnin palkinnon saajaksi kansainvälisen viestinnän mittaamisen kattojärjestön Amecin kilpailussa.
Media-analyysi ilmastokeskustelusta: Politiikka peittoaa tieteen ilmastouutisoinnissa18.12.2020 00:10:00 EET | Tiedote
Ilmastokeskustelu on kasvanut voimakkaasti kotimaisessa toimituksellisessa mediassa viime vuosien aikana. Vuodesta 2017 alkaen ilmastokysymyksiä on käsitelty yli 180 000 toimituksellisen median artikkelissa. Ilmastouutisissa korostuu selkeästi enemmän politiikka ja poliitikot kuin tiede ja tutkijat, selviää mediaseuranta- ja media-analyysitoimisto Retrieverin analyysistä, joka tutki ilmastouutisointia kotimaisessa mediassa tammikuun 2017 ja marraskuun 2020 välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme