Mediainbjudan 13.4: Vilken offentlig tjänst är mest viktig för finländarna? Kom och ta del av den heltäckande undersökningens resultat

Offentliga tjänster är en oskiljaktig del av finländarnas vardag, över hälften av medborgarna använder dem minst en gång i veckan. Vem borde tillhandahålla tjänsterna och borde man höja skatter eller skära ned på tjänster i ett åtstramat ekonomiskt läge?

JHL:s barometer för offentliga tjänster avslöjar vilka offentliga tjänster finländarna är mest nöjda med och vilka som borde förbättras.

I undersökningen tog man också reda på vad finländarna tänker om utläggningen av tjänster och på vilket sätt tjänsterna borde ordnas om pengarna i de statliga och kommunala kassorna hotar att ta slut.

JHL beställde undersökningen av Kantar TNS Oy. Över 2000 finländare svarade på den. Konfidensintervallet för förfrågningen är cirka ±2,1 procentenheter.

Resultaten av barometern offentliggörs i en webbsändning tisdag 13.4 kl. 9–10.

Undersökningen presenteras av Sakari Nurmela, ansvarig för undersökningen på Kantar TNS Oy. Också JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine svarar på mediernas frågor. Evenemanget bandas.

En kort sammanfattning av undersökningen finns tillgänglig på svenska. Evenemanget och undersökningen är på finska.

Tid: Tisdag 13.4 kl. 9–10.

Plats: Zoom https://jhl.zoom.us/j/63185236251

Länken öppnas cirka 5 minuter innan evenemanget börjar.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.