MEDIAKUTSU 19.5.: Suomi Euroopan johtavaksi vetymaaksi – odotukset hallituksen vetystrategialle

KUTSU MEDIALLE:
Suomi Euroopan johtavaksi vetymaaksi – odotukset hallituksen vetystrategialle

Aika:                 to 19.5. klo 12.30 – 13.30
Toteutus:         Teams

Hyvä toimittaja / toimitus

Vety on edellytys ilmastokäänteen onnistumiselle. Parhaimmillaan vety voi myös nostaa Suomen vihreän talouden kärkimaiden joukkoon. Yli 40 maalla maailmassa on jo vetystrategia ja EK kiirehtii sellaista myös Suomeen.

Tervetuloa vetyinfoomme:

Vedyn perusteet:
- Mikä on vedyn rooli ilmastokäänteen ytimessä? Miksi ja miten sitä tarvitaan päästövähennysten toteuttamiseksi?

Suomen lähtötilanne kansanvälisessä vetykilpailussa:
- Mistä viime kuukausien investointibuumi kertoo?
- Onko Suomella edellytyksiä nousta vetytalouden supermaaksi? Vahvuudet ja pullonkaulat?

Kansallinen vetystrategia:
- Arviomme hallituksen vetylinjauksista osana ilmasto-ja energiastrategiaa
- Elinkeinoelämän näkemys tarvittavista politiikkatoimista

Äänessä on EK:n johtava asiantuntija Janne Peljo. Kuulemme myös kommenttipuheenvuorot kansallisen vetyklusterin puheenjohtajalta Outi Ervastilta (Vice President Outi Ervasti, Neste Oyj / Renewable Hydrogen) sekä Helen Oy:n business lead Tuukka Hartikalta (Renewable hydrogen & Power to X).

Tilaisuuden moderoi EK:n viestintäjohtaja Nora Elers.

Ilmoittaudu ystävällisesti tämän linkin kautta, niin saat Teams-linkin sähköpostiisi:

EK:n viestintä
Satu Toivonen

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

Suomen elinkeinoelämä vetoaa ydinvoiman puolesta EU-parlamentin taksonomiaäänestyksessä4.7.2022 13:19:21 EEST | Tiedote

EU-parlamentti äänestää 6.7. ydinvoiman kohtalosta. Sen rajautuminen ulos EU:n taksonomiasta vaarantaisi investoinnit paitsi ydinenergiaan, myös laajemmin vähähiiliseen talouteen. Tämä olisi vakava isku sekä Suomen taloudelle, viennille että ilmastokäänteelle, pelkää EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies. Ydinvoima on entistäkin välttämättömämpi, kun Eurooppa rakentaa uutta energiaomavaraisuutta.

MEDIAKUTSU 21.6.: EU:n huippukokous  – agendalla Euroopan uusi suunta20.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Aika: ti 21.6. klo 9–10 (Suomen aikaa) Toteutus: Teams Hyvä toimitus / toimittaja Eurooppa hakee uutta asentoa muuttuneessa maailmantilanteessa. Venäjän sotaan liittyvän kriisireagoinnin rinnalla kasvavat paineet uudistaa pysyvämmin unionin päätöksentekoa ja toimivaltaa. EU:n toukokuussa päättynyt tulevaisuuskonferenssi on herättänyt keskustelun jopa EU:n perussopimuksen avaamisesta. Näistä lähtökohdista on kiinnostavaa seurata EU:n päämiesten huippukokousta Brysselissä 23. – 24.6., jossa agendalla on EU:n tulevaisuuden visiointi. Tervetuloa kuulemaan EK:n johtavan asiantuntijan Janica Ylikarjulan arvioita erityisesti Suomen elinkeinoelämän näkökulmasta: Mitkä ovat isoimmat haettavat reformit? Mistä syntyy eniten ristivetoa? Miten uudistusprosessi etenee? Onko perussopimuksen avaaminen realistista? Miten EU:n jäsenmaiden valtasuhteet ovat muuttuneet? Kuka johtaa EU:ta? Säilyykö Ranskan johtoasema, löytääkö Saksa roolinsa, mitä Italia hakee? Kuinka Suomi asemoituu uudessa tilanteessa? E