Mediakutsu 2.11.: Kouluissa opitaan nyt ilmastokriisin ratkomisessa tarvittavaa kiertotaloutta

Jo noin yhden ikäluokan verran lapsia ja nuoria oppii tänä vuonna kiertotaloustaitoja kouluissa ja yliopistoissa ympäri Suomen. Miksi kiertotalousopetus valtaa koulutusasteet? Entä mitä muita tulevaisuuden taitoja kouluissa pitäisi opettaa?

Suomi on siirtymässä kohti kiertotaloutta, jossa kertakäyttökulutus jää historiaan eikä luonnonvaroja enää tuhlata. Kiertotaloustaidoista onkin hyvää vauhtia tulossa monilla eri aloilla ja arjessa tarvittavia kansalaistaitoja, joista on hyötyä myös ilmastokriisin taklaamisessa. Tämän lisäksi isäksi kouluissa tulisi keskittyä myös muiden tulevaisuustaitojen, kuten ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitojen opettamiseen sekä innostaa elinikäisen oppimisen polulle.

Sitran käynnistämän laajan yhteistyön myötä yli viisikymmentä oppilaitosta, koulutusorganisaatiota ja yritystä ovat kehittäneet ja kokeilleet kaikkien koulutusasteiden oppitunneilla kiertotalouden opetusmateriaaleja, kursseja ja muita sisältöjä.

Muun muassa peruskoulun 6. ja 9. luokkalaisille suunnatun Yrityskylän ammatteja ja yrityksiä on uudistettu kiertotalouden mukaisiksi. Stadin ammattiopiston koordinoimassa hankkeessa puolestaan tekstiili- ja muotialan opiskelijat oppivat valmistamaan aidosti kestäviä vaatteita ja asusteita.

Tervetuloa kuulemaan lisää opetuskokeiluista sekä tutustumaan kuudesluokkalaisille suunnattuun, kiertotaloustwistillä uudistettuun Yrityskylään!

Aika: pe 2.11. klo 10-11.30, kahvia tarjolla klo 9.30 alkaen

Paikka: Yrityskylä, Viikintie 1, Helsinki

OHJELMA

Tervetuloa! Nani Pajunen, johtava asiantuntija, Sitra

10.05 Koulutuksen tulevaisuus – onko sitä? Jenna Lähdemäki-Pekkinen, asiantuntija, Sitra
10.15 Suomi kiertotalouden kärkimaaksi koulutuksen avulla, Riitta Silvennoinen, asiantuntija, Sitra

Caset: Kiertotalousopetus eri koulutusasteilla

11.00 Tutustumiskierros uudistettuun Yrityskylä Alakouluun
11.30 Tilaisuus päättyy

Lisätiedot ja ilmoittautumiset to 1.11. mennessä:

Noora Lindroos, viestinnän projektikoordinaattori, Sitra, noora.lindroos(at)sitra.fi, puh. 0294 618 484

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Vad händer med demokratin när toppförfattarna har ett finger med i spelet?20.9.2021 11:19:30 EEST | Tiedote

När det kom till boken Tarinoita demokratian tulevaisuudesta (Historier om demokratins framtid) vässade de främsta inhemska författarna sina pennor. Det uppstod fascinerande, överraskande och till och med skrämmande texter om demokratins möjliga riktningar. Verket som utkommer i oktober har skapats i samarbete med tio finländska författare, förlagsaktiebolaget Teos och framtidshuset Sitra.

New study: many obstacles stand in the way of Finland’s climate action – major course correction needed towards the 1.5°C target19.8.2021 02:00:00 EEST | Press release

Finland is in a good position to succeed in climate action under the Paris Agreement, according to Sitra’s new study “Course correction – Finland towards 1.5-degree compatible measures”. But there are many obstacles to overcome. They include the uncertain long-term outlook, inadequate economic incentives and deficiencies in infrastructure.

Ny studie: Det finns flera hinder för Finlands klimatåtgärder, en stor korrigering behövs på vägen mot 1,5-gradersmålet19.8.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Finland har goda förutsättningar att lyckas med det klimatarbete som Parisavtalet fodrar, enligt Sitras nya utredning Korrigerande åtgärd – Finlands klimatåtgärder på vägen mot 1,5-gradersmålet. Det finns dock ett antal hinder på vägen mot framgång. Dessa är bland annat relaterade till de otydliga långsiktiga utsikterna, otillräckliga ekonomiska incitament och brister i infrastrukturen.