Mediakutsu 2.11.: Kouluissa opitaan nyt ilmastokriisin ratkomisessa tarvittavaa kiertotaloutta

Jo noin yhden ikäluokan verran lapsia ja nuoria oppii tänä vuonna kiertotaloustaitoja kouluissa ja yliopistoissa ympäri Suomen. Miksi kiertotalousopetus valtaa koulutusasteet? Entä mitä muita tulevaisuuden taitoja kouluissa pitäisi opettaa?

Suomi on siirtymässä kohti kiertotaloutta, jossa kertakäyttökulutus jää historiaan eikä luonnonvaroja enää tuhlata. Kiertotaloustaidoista onkin hyvää vauhtia tulossa monilla eri aloilla ja arjessa tarvittavia kansalaistaitoja, joista on hyötyä myös ilmastokriisin taklaamisessa. Tämän lisäksi isäksi kouluissa tulisi keskittyä myös muiden tulevaisuustaitojen, kuten ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitojen opettamiseen sekä innostaa elinikäisen oppimisen polulle.

Sitran käynnistämän laajan yhteistyön myötä yli viisikymmentä oppilaitosta, koulutusorganisaatiota ja yritystä ovat kehittäneet ja kokeilleet kaikkien koulutusasteiden oppitunneilla kiertotalouden opetusmateriaaleja, kursseja ja muita sisältöjä.

Muun muassa peruskoulun 6. ja 9. luokkalaisille suunnatun Yrityskylän ammatteja ja yrityksiä on uudistettu kiertotalouden mukaisiksi. Stadin ammattiopiston koordinoimassa hankkeessa puolestaan tekstiili- ja muotialan opiskelijat oppivat valmistamaan aidosti kestäviä vaatteita ja asusteita.

Tervetuloa kuulemaan lisää opetuskokeiluista sekä tutustumaan kuudesluokkalaisille suunnattuun, kiertotaloustwistillä uudistettuun Yrityskylään!

Aika: pe 2.11. klo 10-11.30, kahvia tarjolla klo 9.30 alkaen

Paikka: Yrityskylä, Viikintie 1, Helsinki

OHJELMA

Tervetuloa! Nani Pajunen, johtava asiantuntija, Sitra

10.05 Koulutuksen tulevaisuus – onko sitä? Jenna Lähdemäki-Pekkinen, asiantuntija, Sitra
10.15 Suomi kiertotalouden kärkimaaksi koulutuksen avulla, Riitta Silvennoinen, asiantuntija, Sitra

Caset: Kiertotalousopetus eri koulutusasteilla

11.00 Tutustumiskierros uudistettuun Yrityskylä Alakouluun
11.30 Tilaisuus päättyy

Lisätiedot ja ilmoittautumiset to 1.11. mennessä:

Noora Lindroos, viestinnän projektikoordinaattori, Sitra, noora.lindroos(at)sitra.fi, puh. 0294 618 484

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Cirkulära lösningar motverkar förlusten av biologisk mångfald och skapar nya affärsmöjligheter – se Europas topp 30-lista15.4.2024 16:15:00 EEST | Tiedote

En lista med 30 europeiska företag, som presenterades vid World Circular Economy Forum 2024 i Bryssel, visar hur cirkulära lösningar kan minska förlusten av biologisk mångfald och öppna upp nya affärsmöjligheter. Vid sidan av listan släpper framtidshuset Sitra en handbok som är den första i sitt slag för att utveckla affärsmodeller för cirkulär ekonomi för att uppnå naturmålen.

Kiertotalous torjuu luontokatoa ja luo uutta liiketoimintaa: Katso Euroopan 30 edelläkävijän lista, mukana useita suomalaisyrityksiä15.4.2024 16:15:00 EEST | Tiedote

Yritykset voivat luoda uutta liiketoimintaa kiertotalousratkaisuilla ja torjua samalla luontokatoa. Tämä selviää 30 eurooppalaisen edelläkävijäyrityksen listauksesta, joka julkaistiin Maailman kiertotalousfoorumissa WCEF2024:ssä Brysselissä maanantaina. Samalla tulevaisuustalo Sitra esitteli uraauurtavan käsikirjan, joka opastaa yrityksiä luontoa vahvistavan kiertotalousliiketoiminnan kehittämisessä.

Circular solutions tackle biodiversity loss and unlock business growth – see Europe’s top 30 list15.4.2024 16:15:00 EEST | Press release

A list of 30 European companies, unveiled at the World Circular Economy Forum 2024 in Brussels, shows how circular solutions can tackle biodiversity loss and unlock new business opportunities. Alongside the list, the Finnish Innovation Fund Sitra released a first-of-its-kind handbook for developing circular economy business models to deliver on nature targets.

Sitras år 2023: Megatrender, försök runt om i Finland och strategireform på gång15.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

2023 var ett år av försök och en ny inriktning för Sitra. Vi genomförde och finansierade mer än hundra försök för Finlands framtida framgångar. Sitras arbete i EU gav resultat. Sitra fick också en ny överombudsman och började förnya sin strategi så att framtidshuset kan sporra Finlands långsiktiga framgångar på bästa möjliga sätt. Läs om Sitra och vårt arbete i verksamhetsberättelsen.