Mediakutsu 2.11.: Kouluissa opitaan nyt ilmastokriisin ratkomisessa tarvittavaa kiertotaloutta

Jo noin yhden ikäluokan verran lapsia ja nuoria oppii tänä vuonna kiertotaloustaitoja kouluissa ja yliopistoissa ympäri Suomen. Miksi kiertotalousopetus valtaa koulutusasteet? Entä mitä muita tulevaisuuden taitoja kouluissa pitäisi opettaa?

Suomi on siirtymässä kohti kiertotaloutta, jossa kertakäyttökulutus jää historiaan eikä luonnonvaroja enää tuhlata. Kiertotaloustaidoista onkin hyvää vauhtia tulossa monilla eri aloilla ja arjessa tarvittavia kansalaistaitoja, joista on hyötyä myös ilmastokriisin taklaamisessa. Tämän lisäksi isäksi kouluissa tulisi keskittyä myös muiden tulevaisuustaitojen, kuten ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitojen opettamiseen sekä innostaa elinikäisen oppimisen polulle.

Sitran käynnistämän laajan yhteistyön myötä yli viisikymmentä oppilaitosta, koulutusorganisaatiota ja yritystä ovat kehittäneet ja kokeilleet kaikkien koulutusasteiden oppitunneilla kiertotalouden opetusmateriaaleja, kursseja ja muita sisältöjä.

Muun muassa peruskoulun 6. ja 9. luokkalaisille suunnatun Yrityskylän ammatteja ja yrityksiä on uudistettu kiertotalouden mukaisiksi. Stadin ammattiopiston koordinoimassa hankkeessa puolestaan tekstiili- ja muotialan opiskelijat oppivat valmistamaan aidosti kestäviä vaatteita ja asusteita.

Tervetuloa kuulemaan lisää opetuskokeiluista sekä tutustumaan kuudesluokkalaisille suunnattuun, kiertotaloustwistillä uudistettuun Yrityskylään!

Aika: pe 2.11. klo 10-11.30, kahvia tarjolla klo 9.30 alkaen

Paikka: Yrityskylä, Viikintie 1, Helsinki

OHJELMA

Tervetuloa! Nani Pajunen, johtava asiantuntija, Sitra

10.05 Koulutuksen tulevaisuus – onko sitä? Jenna Lähdemäki-Pekkinen, asiantuntija, Sitra
10.15 Suomi kiertotalouden kärkimaaksi koulutuksen avulla, Riitta Silvennoinen, asiantuntija, Sitra

Caset: Kiertotalousopetus eri koulutusasteilla

11.00 Tutustumiskierros uudistettuun Yrityskylä Alakouluun
11.30 Tilaisuus päättyy

Lisätiedot ja ilmoittautumiset to 1.11. mennessä:

Noora Lindroos, viestinnän projektikoordinaattori, Sitra, noora.lindroos(at)sitra.fi, puh. 0294 618 484

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Över 2 000 påverkare inom cirkulär ekonomi och tiotals utländska journalister kommer till Helsingfors29.5.2019 08:30:00 EESTTiedote

Det finländska toppforumet inom cirkulär ekonomi, World Circular Economy Forum (WCEF), samlar innovatörer inom världsekonomin från cirka hundra länder i Finlandia-huset den 3 till 5 juni. Sitra ordnar evenemanget i samarbete med bland andra Världsbanken, Europeiska investeringsbanken, EU-kommissionen och flera ministerier. WCEF2019 presenterar och skapar metoder för att bygga en ny, effektivare ekonomi som utgår från jordens bärkraft.

Yli 2000 kiertotalousvaikuttajaa ja kymmeniä ulkomaisia toimittajia saapuu Helsinkiin29.5.2019 08:30:00 EESTTiedote

Suomalainen kiertotalouden huippufoorumi World Circular Economy Forum (WCEF) kokoaa maailman talouden uudistajat noin sadasta maasta Finlandia-talolle 3.–5. kesäkuuta. Sitra järjestää tapahtuman yhteistyössä muun muassa Maailmanpankin, Euroopan investointipankin, Euroopan komission ja useiden ministeriöiden kanssa. WCEF2019 esittelee ja luo keinoja rakentaa uutta, tehokkaampaa taloutta, joka perustuu maapallon kantokykyyn.