Mediakutsu 2.11.: Kouluissa opitaan nyt ilmastokriisin ratkomisessa tarvittavaa kiertotaloutta

Jo noin yhden ikäluokan verran lapsia ja nuoria oppii tänä vuonna kiertotaloustaitoja kouluissa ja yliopistoissa ympäri Suomen. Miksi kiertotalousopetus valtaa koulutusasteet? Entä mitä muita tulevaisuuden taitoja kouluissa pitäisi opettaa?

Suomi on siirtymässä kohti kiertotaloutta, jossa kertakäyttökulutus jää historiaan eikä luonnonvaroja enää tuhlata. Kiertotaloustaidoista onkin hyvää vauhtia tulossa monilla eri aloilla ja arjessa tarvittavia kansalaistaitoja, joista on hyötyä myös ilmastokriisin taklaamisessa. Tämän lisäksi isäksi kouluissa tulisi keskittyä myös muiden tulevaisuustaitojen, kuten ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitojen opettamiseen sekä innostaa elinikäisen oppimisen polulle.

Sitran käynnistämän laajan yhteistyön myötä yli viisikymmentä oppilaitosta, koulutusorganisaatiota ja yritystä ovat kehittäneet ja kokeilleet kaikkien koulutusasteiden oppitunneilla kiertotalouden opetusmateriaaleja, kursseja ja muita sisältöjä.

Muun muassa peruskoulun 6. ja 9. luokkalaisille suunnatun Yrityskylän ammatteja ja yrityksiä on uudistettu kiertotalouden mukaisiksi. Stadin ammattiopiston koordinoimassa hankkeessa puolestaan tekstiili- ja muotialan opiskelijat oppivat valmistamaan aidosti kestäviä vaatteita ja asusteita.

Tervetuloa kuulemaan lisää opetuskokeiluista sekä tutustumaan kuudesluokkalaisille suunnattuun, kiertotaloustwistillä uudistettuun Yrityskylään!

Aika: pe 2.11. klo 10-11.30, kahvia tarjolla klo 9.30 alkaen

Paikka: Yrityskylä, Viikintie 1, Helsinki

OHJELMA

Tervetuloa! Nani Pajunen, johtava asiantuntija, Sitra

10.05 Koulutuksen tulevaisuus – onko sitä? Jenna Lähdemäki-Pekkinen, asiantuntija, Sitra
10.15 Suomi kiertotalouden kärkimaaksi koulutuksen avulla, Riitta Silvennoinen, asiantuntija, Sitra

Caset: Kiertotalousopetus eri koulutusasteilla

11.00 Tutustumiskierros uudistettuun Yrityskylä Alakouluun
11.30 Tilaisuus päättyy

Lisätiedot ja ilmoittautumiset to 1.11. mennessä:

Noora Lindroos, viestinnän projektikoordinaattori, Sitra, noora.lindroos(at)sitra.fi, puh. 0294 618 484

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Suomi voi vähentää päästöjään kustannustehokkaasti19.11.2018 04:00Tiedote

Suomen on mahdollista vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Tämä vaatii kuitenkin selkeää poliittista ohjausta. Nyt julkaistun selvityksen mukaan Suomen päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä. Erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen tarjoavat Suomelle mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti.

Finland can reduce its emissions cost-effectively19.11.2018 04:00Tiedote

It is possible for Finland to achieve a 60 per cent reduction in emissions by 2030 in accordance with the Paris Agreement. But for this to happen, clear political steering is required. According to a recently published report, Finland's emissions can be reduced by almost half through measures that will not, during their lifecycle, cause additional costs and may even produce savings. Wind power and the electrification of transport in particular provide opportunities to reduce emissions cost-effectively.

Finland kan minska sina utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt19.11.2018 04:00Tiedote

Finland kan minska sina utsläpp med 60 procent fram till 2030, i enlighet med målen i Parisavtalet. Det kräver dock tydlig politisk styrning. Enligt en utredning som nu publicerats kan Finlands utsläpp minska med nästan hälften med åtgärder som inte medför några extra kostnader under sin livstid eller som rentav innebär inbesparingar. I synnerhet vindkraft och elektrifiering av trafiken erbjuder en möjlighet för Finland att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.