MEDIAKUTSU: Eurooppalaisen metsäteollisuuden tärkein tutkimus- ja innovaatiotapahtuma keskiviikkona Espoossa

Euroopan metsäteollisuuden merkittävin tutkimus- ja innovaatiotapahtuma järjestetään keskiviikkona 27. marraskuuta Espoon Otaniemessä. Metsäteollisuuden eurooppalaisen teknologiayhteisön FTP:n (Forest-based Sector Technology Platform) vuotuisen innovaatiotapahtuman tuo Suomeen käynnissä oleva EU-puheenjohtajakausi.

Tapahtumassa keskitytään lupaavimpiin metsäteollisuuden start up -yrityksiin, innovaatioihin ja tutkimussuuntauksiin. Metsäteollisuuden teknologiayhteisö FTP julkaisee vuoteen 2030 ulottuvan strategisen tutkimuspolun, joka parhaimmillaan ohjaa vaativimpia EU:n komission tutkimus- ja puiteohjelmia sekä muita yksityisen ja julkisen sektorin yhteishankkeita.

Koko päivän kestävään tapahtumaan odotetaan lähes 200 metsäteollisuuden yritysten tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatio-osaajaa eri puolilta Eurooppaa. Mukana on myös Euroopan komission edustajia sekä tutkimuslaitosten asiantuntijoita.

Pääpuhujien joukossa ovat ruotsalaisen metsäyhtiön Södran hallituksen puheenjohtaja Lena Ek ja EU:n komission resurssitehokkuus-alueen johtaja Peter Handley. Muissa esityksissä esitellään muiden muassa innovaatioita puurakentamisen, hiilidioksin talteenoton ja varastoinnin, metsien lannoituksen sekä vaatetekstiilien tuotannon aloilta.

Tapahtuma järjestetään Otaniemen Dipolissa osoitteessa Otakaari 24, 01250 Espoo keskiviikkona 27. marraskuuta kello 9–17. Yksityiskohtaisempi ohjelma puhujatietoineen löytyy verkkosivuilta http://new-www.forestplatform.org/#!/pages/ftp-conference-2019.

Mediatiedustelut ja ilmoittautumiset:

Metsäteollisuus ry:n innovaatioasioiden päällikkö Antti Tahvanainen, p. 044 535 1797, antti.tahvanainen@forestindustries.fi

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.