MEDIAKUTSU: Eurooppalaisen metsäteollisuuden tärkein tutkimus- ja innovaatiotapahtuma keskiviikkona Espoossa

Euroopan metsäteollisuuden merkittävin tutkimus- ja innovaatiotapahtuma järjestetään keskiviikkona 27. marraskuuta Espoon Otaniemessä. Metsäteollisuuden eurooppalaisen teknologiayhteisön FTP:n (Forest-based Sector Technology Platform) vuotuisen innovaatiotapahtuman tuo Suomeen käynnissä oleva EU-puheenjohtajakausi.

Tapahtumassa keskitytään lupaavimpiin metsäteollisuuden start up -yrityksiin, innovaatioihin ja tutkimussuuntauksiin. Metsäteollisuuden teknologiayhteisö FTP julkaisee vuoteen 2030 ulottuvan strategisen tutkimuspolun, joka parhaimmillaan ohjaa vaativimpia EU:n komission tutkimus- ja puiteohjelmia sekä muita yksityisen ja julkisen sektorin yhteishankkeita.

Koko päivän kestävään tapahtumaan odotetaan lähes 200 metsäteollisuuden yritysten tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatio-osaajaa eri puolilta Eurooppaa. Mukana on myös Euroopan komission edustajia sekä tutkimuslaitosten asiantuntijoita.

Pääpuhujien joukossa ovat ruotsalaisen metsäyhtiön Södran hallituksen puheenjohtaja Lena Ek ja EU:n komission resurssitehokkuus-alueen johtaja Peter Handley. Muissa esityksissä esitellään muiden muassa innovaatioita puurakentamisen, hiilidioksin talteenoton ja varastoinnin, metsien lannoituksen sekä vaatetekstiilien tuotannon aloilta.

Tapahtuma järjestetään Otaniemen Dipolissa osoitteessa Otakaari 24, 01250 Espoo keskiviikkona 27. marraskuuta kello 9–17. Yksityiskohtaisempi ohjelma puhujatietoineen löytyy verkkosivuilta http://new-www.forestplatform.org/#!/pages/ftp-conference-2019.

Mediatiedustelut ja ilmoittautumiset:

Metsäteollisuus ry:n innovaatioasioiden päällikkö Antti Tahvanainen, p. 044 535 1797, antti.tahvanainen@forestindustries.fi

Teollisuusliiton arvio tulotason alentamisesta vahvasti liioiteltu; Metsäteollisuus ry tavoittelee kilpailukyvyn parantamista vastuullisesti28.11.2019 15:02:01 EETTiedote

Metsäteollisuus ry joutuu korjaamaan julkisuudessa olleita tietoja mekaanisen metsäteollisuuden työehtoja koskevista neuvotteluista. Teollisuusliitto on liioitellut arviota neuvotteluissa esillä olleiden muutosten vaikutuksesta sahoilla ja vaneritehtaissa työskentelevien tulotasoon. – Teollisuusliiton arviossa pilkku on siirtynyt väärään paikkaan. Metsäteollisuus ry ei ole missään vaiheessa tavoitellut työntekijöiden tulotason alentamista 20 prosentilla. Vaikka kaikki Metsäteollisuus ry:n ehdotukset summattaisiin, niiden vaikutus työntekijälle olisi keskimäärin parin prosentin luokkaa ja jää huomattavasti alle sen, mikä työntekijäpuolen esitysten työvoimakustannuksia lisäävä vaikutus olisi, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo. –Pitää lisäksi muistaa, että työehtosopimuksen kokonaisvaikutukseen vaikuttaa keskeisesti palkkaratkaisu. Se ei ole laskelmassa lainkaan mukana, sillä emme koskaan päässeet palkkaneuvotteluihin asti, Hollmén muistuttaa. Muilta osin Metsäte

Vastuuton lakkoilu ei tuo ratkaisua, vaan rapauttaa kilpailukykyä vaikeassa tilanteessa24.11.2019 16:57:05 EETTiedote

Teollisuusliitto on tänään ilmoittanut laajoista vientiteollisuuteen kohdistuvista työtaisteluista. Lakko pysäyttäisi myös sahojen ja vaneritehtaiden toiminnan kolmeksi vuorokaudeksi 9.-11.12. -Teollisuusliiton toiminta tähtää vientiteollisuuden sopimusneuvottelujen kriisiyttämiseen. Päätös katkaista neuvottelut etuajassa ja antaa saman tien lakkovaroitus, on poikkeuksellinen toimi, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo. -Se kertoo siitä, että ammattiliitto haluaa vaikeuttaa sovun syntymistä työehtosopimusneuvotteluissa. Lakkoilulla ei vauhditeta neuvottelusovun löytymistä, vaan ainoastaan rapautetaan entisestään suomalaisen tuotannon kilpailukykyä, Hollmén jatkaa. Jo pelkkä lakonuhka voi tuottaa tilaus- ja asiakasmenetyksiä mekaanisessa metsäteollisuudessa. Talous- ja suhdannetilanne heikkenee, ja epävarmuus toimituksista karkottaa pahimmillaan sahojen ja vaneritehtaiden nykyisiä asiakkaita. Jos lakko keskeyttäisi tuotannon, suomalaiset tehtaat menettäisivät kyvy